• 1
  • 2
2020-11-17, 23:55
Medlem
Har ca 2 milj p sparkonton med 0,85% rnta. Bor i hyresrtt, tjnar ca 40k/mn och mina utgifter har kraftigt minskat pga Corona med indragna njen och kad sparsamhet. S det kommer in en del pengar varje mnad men gr ut vldigt lite, och vet just nu inte hur jag ska gra och tnka med mitt sparande.

Ska man sitta likvid, chilla och undvika magont pga rdande omstndigheter eller ska man kliva in i ngot (aktier, fonder, bostad etc)? Hur tnker ni?
Citera
2020-11-17, 23:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Har ca 2 milj p sparkonton med 0,85% rnta. Bor i hyresrtt, tjnar ca 40k/mn och mina utgifter har kraftigt minskat pga Corona med indragna njen och kad sparsamhet. S det kommer in en del pengar varje mnad men gr ut vldigt lite, och vet just nu inte hur jag ska gra och tnka med mitt sparande.

Ska man sitta likvid, chilla och undvika magont pga rdande omstndigheter eller ska man kliva in i ngot (aktier, fonder, bostad etc)? Hur tnker ni?

Lgg in ngra "hundra" p indexfonder. Dumt att ligga likvid om man inte behver pengarna.
Jag ger fastigheter, ligger cirka 50% fastigheter, 30% brs, 20% likvid. Har "inga" kostnader i princip, pengarna lggs p hg.. Speciellt i nulget.
Citera
2020-11-18, 00:06
Medlem
Villa! Finns ingen starkare marknad n bostadsmarknaden, om du vill ha lite skerhet(ven om inte den r 100% heller).
Citera
2020-11-18, 03:00
Medlem
Citat:

Det mest (ekonomiskt) rationella r att alltid ligga fullt investerad i brsen.
Citera
2020-11-18, 03:16
Medlem
thebroffessors avatar
brsen, index, aktier bla bla bla...

Fan kp odlingskit och en liten billig vergiven stuga p landet, odla cannabis > slj.

Kp bilar billigt och slj vidare

Gr din research, hemlxa och sedan investera.
Citera
2020-11-18, 05:01
Medlem
Pumpa in 100k varje fredag i billiga indexfonder i uppgng svl som nedgng. Slj rubbet om du ligger back totalt 5% vid ngot tillflle och ta en andningspaus. I lngden gr brsen upp.

Ligger sjlv i princip 100% inne. Det misstag jag gjort genom ren r att ibland panikslja nr brsen gr ner ordentligt. Det blir d ltt att man sljer nra botten och kper in sig nra toppen.

Kr sjlv en del asiatiska fonder nu och de gr rtt bra. Som du vet har de ju i princip gtt oberrda genom covid tack vare deras hga IQs. Och Asien r ju framtiden. Den koreanska brsen tickar t.ex stadigt uppt.
Citera
2020-11-18, 07:03
Medlem
Tarrous avatar
Trivs du i din bostad? Isf. r det ingen egentlig anledning att kpa en BR - ven om de historiskt varit en bra investering. Skulle du bo billigare/bttre om du investerade 1 miljon i ett nytt boende?

Investera resterande 800K i en bra Globalfond - sprid ut insttningarna under 12 eller 24 mnader, verfr dessutom 1-3 tusen per mnad frn lnen p obestmd framtid.

Lt resterande 200K ligga kvar som bra att ha buffert
Citera
2020-11-18, 07:15
Medlem
Citat:

Nnting du sjlv kan kontrollera, starta ett fretag ngot du kan och tror p tex exklusiv bastuklubb, caming-studio eller vad som helst. Med aktier, bostder mm r du helt utelmnad till nn annan och kan inte pverka din egen framgng.
Citera
2020-11-18, 07:30
Medlem
Det lter ju som du har en stabil ekonomi och inget omedelbart behov av dina pengar. P lng sikt, tminstone mer n fem r tror jag brsen r rtt stlle fr dina pengar. r du inte s intresserad av aktier s kp fonder. Grna med bra historisk avkastning och lg avgift. Spiltan investmentbolag r ett bra exempel, sen kan du lgga p 10-25% i t.ex. teknik, smbolag och fastigheter.
Citera
2020-11-18, 07:48
Medlem
Lyssna inte p folk p Flashback. Om du verkligen har s dlig koll att din enda tanke r att frga hr, boka ett mte med din bank.
Citera
2020-11-18, 11:12
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Pumpa in 100k varje fredag i billiga indexfonder i uppgng svl som nedgng. Slj rubbet om du ligger back totalt 5% vid ngot tillflle och ta en andningspaus. I lngden gr brsen upp.

Ligger sjlv i princip 100% inne. Det misstag jag gjort genom ren r att ibland panikslja nr brsen gr ner ordentligt. Det blir d ltt att man sljer nra botten och kper in sig nra toppen.

Kr sjlv en del asiatiska fonder nu och de gr rtt bra. Som du vet har de ju i princip gtt oberrda genom covid tack vare deras hga IQs. Och Asien r ju framtiden. Den koreanska brsen tickar t.ex stadigt uppt.

r inte det hr rtt motsgesefullt? Slja rubbet vid 5% nedgng lter inte klokt alls och att tajma marknaden r svrt i sig och det finns inga klockrena metoder fr det s oftast om inte alltid bttre sitta lugn i bten och kp p nedgng.
Citera
2020-11-18, 12:11
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Jag tnker varfr ta rd frn en handfull mnniskor p Flashback? Vad vet dom? Vad har dom fr meriter? Erfarenhet? D kan du ju lika bra frga ett gng a-lagare p en parkbnk?

Det r inte ltt att rda andra mnniskor - fr vi r olika - vi vet inte vad du r intresserad av - eller vad du frvntar dig av livet? - En del tycker att meningen r att trffa s mnga mnniskor som mjligt - andra vill inte det. Sker sig sjlva. En del har passion fr jordbruk och natur - ja d lgger dom sitt krut p det. Andra vill upptcka vrlden till sjss.
Vi vet ju inte om du r en praktisk hndig mnniska eller en obotlig latmask. Vill du ta i en spade en rfsa en hammare - d kunde jag tipsa dig att investera i boende. Men det r som sagt svrt ge rd.
Att du frgar folk p flashback - du vet frsts du kommer f en massa knasiga svar som du mste slla bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in