2020-11-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
r inte det hr rtt motsgesefullt? Slja rubbet vid 5% nedgng lter inte klokt alls och att tajma marknaden r svrt i sig och det finns inga klockrena metoder fr det s oftast om inte alltid bttre sitta lugn i bten och kp p nedgng.

Ja fr att vara rlig s r det nog bst att aldrig slja. Men psykologiskt fr att vga g in med rubbet p brsen kan det vara sknt med en stop loss i ngon form. Skulle sjlv f panik om mina aktier gick ner 30% om n tillflligt.
Citera
2020-11-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Lyssna inte p folk p Flashback. Om du verkligen har s dlig koll att din enda tanke r att frga hr, boka ett mte med din bank.

Lol om man tror att banken gr ngot fr att p ett s effektivt och skert stt placera sina pengar. Konstigt att den bank du alltid har alltid frsker slja in sina egna fonder till sina kunder?...

Aktier r bra om man tycker det r kul och kan tnka sig lsa mycket om bde teorier, framgngsrika mnniskor, nyckeltal etc.

Annars r indexfonder ngot som varit en sker och bra placering p lng horisont.

Att ha allting p ett sparkonto med 0,85 % rnta r bland det mest puckade. Vi har ju inflation p ca 2 % allts blir allt under det en frlust. S du frlorar pengar varje r med den rnta plus att insttningsgarantin endast tcker 950 kkr.

Jag var sjlv ner 35 % i mars p brsen. Nu plus 96 %, folk som pratar om att "sitta likvida" hela tiden vgar ofta heller inte agera nr det vl stormar och folk brjar panikslja. Bttre att vara investerad hela tiden men nd ha en krigskassa s man kan kpa dipparna.

Mvh
Citera
2020-11-18, 18:57
Medlem
kp allt fr att du ska kunna verleva utan att kpa el, vatten och mat fram ver.

Det kommer bli vl investerade pengar.
Citera
2020-11-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Har ca 2 milj p sparkonton med 0,85% rnta. Bor i hyresrtt, tjnar ca 40k/mn och mina utgifter har kraftigt minskat pga Corona med indragna njen och kad sparsamhet. S det kommer in en del pengar varje mnad men gr ut vldigt lite, och vet just nu inte hur jag ska gra och tnka med mitt sparande.

Ska man sitta likvid, chilla och undvika magont pga rdande omstndigheter eller ska man kliva in i ngot (aktier, fonder, bostad etc)? Hur tnker ni?
Vlj en portflj (se https://fourpillarfreedom.com/heres-...ed-since-1970/ eller trden om portfljstrategier). Dela upp pengarna och stt in dem ver ett par rs tid. Det minskar risken fr att du skall f ngest vid en eventuell krasch. Kommer det en strre krasch s ka insttningen eller lgg in allt du har kvar.
Citera
2020-11-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
brsen, index, aktier bla bla bla...

Fan kp odlingskit och en liten billig vergiven stuga p landet, odla cannabis > slj.

Kp bilar billigt och slj vidare

Gr din research, hemlxa och sedan investera.
r det s du gjort? Hur rik har du blivit p detta? Trdaskaparen har ju redan lyckats spara ihop 2 miljoner, r du inte rikare s r ju dina frslag smre n hans
Citera
2020-11-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Pumpa in 100k varje fredag i billiga indexfonder i uppgng svl som nedgng. Slj rubbet om du ligger back totalt 5% vid ngot tillflle och ta en andningspaus. I lngden gr brsen upp.

Ligger sjlv i princip 100% inne. Det misstag jag gjort genom ren r att ibland panikslja nr brsen gr ner ordentligt. Det blir d ltt att man sljer nra botten och kper in sig nra toppen.

Kr sjlv en del asiatiska fonder nu och de gr rtt bra. Som du vet har de ju i princip gtt oberrda genom covid tack vare deras hga IQs. Och Asien r ju framtiden. Den koreanska brsen tickar t.ex stadigt uppt.
S man skall allts kpa nr det gtt upp och slja nr det gtt ned.. smart.. hur mnga r tar det till hans pengar r slut tror du?
Citera
2020-11-20, 13:47
Medlem
Citat:
Lyssna inte p folk p Flashback. Om du verkligen har s dlig koll att din enda tanke r att frga hr, boka ett mte med din bank.
Som om banken skulle veta bttre 🙄, om bankrdgivaren vet s kan man ju undra varfr hen jobba dr med skitln istllet fr att va miljardr p sina egna investeringar
Citera
2020-11-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Som om banken skulle veta bttre 🙄, om bankrdgivaren vet s kan man ju undra varfr hen jobba dr med skitln istllet fr att va miljardr p sina egna investeringar

Banken kommer leda personen till att anvnda bankernas egna indexfonder med lg risk. Inget vansinnigt med det om man vill gra ngot p autopilot som r betydligt bttre n att bara ha p sparkonto.

Argumentet att men varfr r inte de miljardrer d r dligt eftersom det inte finns ngra skra investeringar som r bttre n index, som kanske r 5% per r i snitt och det blir man knappast miljardr p.
Citera
2020-11-21, 16:08
Medlem
Citat:
Banken kommer leda personen till att anvnda bankernas egna indexfonder med lg risk. Inget vansinnigt med det om man vill gra ngot p autopilot som r betydligt bttre n att bara ha p sparkonto.

Argumentet att men varfr r inte de miljardrer d r dligt eftersom det inte finns ngra skra investeringar som r bttre n index, som kanske r 5% per r i snitt och det blir man knappast miljardr p.
Nej det r inget dligt argument, om de inte ens sjlva lyckats bli rika s varfr skulle jag d ta rd frn de?
Citera
2020-11-21, 17:36
Medlem
Tammers avatar
Om man som jag r nybliven pensionr med 200.000kr i besparingar, hur ska man placera dessa? Vill inte spela allt fr vilt med pengarna, men ngot bttre n nollrnta p ett bankkonto mste det vl finnas? Har frskt lsa p om detta, men blir inte klok p om indexfonder, obligationer eller annat r bst. Rd om detta?
Citera
2020-11-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
S man skall allts kpa nr det gtt upp och slja nr det gtt ned.. smart.. hur mnga r tar det till hans pengar r slut tror du?

r det stop lossen du inte hller med om? Jag inser att i lngden r det bst med buy and hold men om man ska g in fr frsta gngen p brsen s vill man vl kanske undvika en dipp p 30%. S jag tror p att gradvis kpa in sig under tminstone ngra mnaders tid och sedan ligga kvar i rtionden.
Citera
2020-11-21, 18:50
Medlem
Lgg ca 500k p en strre mngder lsd, sen kper du in plastflaskor och nn generic energi dryck fr samma summa.
Sen hller du i ca 250ug lsd per flaska och lgger den sista miljonen p marknadsfring.
Ge bort typ 50% av flaskorna i div kampanjer etc.

Se till att ha en mlvakt p bolaget d han kommer f sitta i fngelse resten av livet.
Du kommer inte f ngon ekonomi vinst av detta men fr en skysst ego boost d du kommer ha vckt upp svenska befolkningen.

Folk kommer prata om detta i decennier, kommer vara en episk kupp mot den hjrndda massan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in