Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-18, 14:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hellre det att någon/några försöker och fallerar, än att bruka ex. blattesvenskan och andra avarter inom språket...

Tvi, vale!
Citera
2020-11-18, 14:50
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Nej. Det används säkert men ”döm om min förvåning” är det korrekta - och även ”döm av min förvåning” används.

https://twitter.com/sprakradgivning/status/274057226799415296?lang=sv

Där ser man! Tackar för det.
Citera
2020-11-18, 15:31
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Du är förvånansvärt försvarsinställd. Det talar för din sak direkt, när du förnekar att trådstarten på någotvis har koppling till dig själv. Bara rubriken i sig röjer ju en posör. Även om du säkert själv föredrar att kalla dig stilist.

Just det där med ålderdomligt språk-grejen har jag aldrig kört faktiskt, men när jag pluggade lite spridda grundkurser i humaniora när jag var runt 25 så noterar jag (när jag hittar sånt jag skrev för 12 år sen) att jag kunde uttrycka mig bajsnödigt för att liksom "visa upp" att jag kunde vissa saker. Typ flika in lite "disparata" eller "hegemonier" och så Har noterat att det är rätt vanligt bland nykläckta studenter att vilja använda det de läst i tid och otid.

Får starta en separat tråd om den subkulturen nån gång. "Entusiastiska nykläckta studenter som uttrycker sig pretentiöst på internet"
Citera
2020-11-18, 15:42
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Just det där med ålderdomligt språk-grejen har jag aldrig kört faktiskt, men när jag pluggade lite spridda grundkurser i humaniora när jag var runt 25 så noterar jag (när jag hittar sånt jag skrev för 12 år sen) att jag kunde uttrycka mig bajsnödigt för att liksom "visa upp" att jag kunde vissa saker. Typ flika in lite "disparata" eller "hegemonier" och så Har noterat att det är rätt vanligt bland nykläckta studenter att vilja använda det de läst i tid och otid.

Får starta en separat tråd om den subkulturen nån gång. "Entusiastiska nykläckta studenter som uttrycker sig pretentiöst på internet"

Hehe, sån var man. "Klientel" var lite av ett markörsord på den tiden. Man ville gärna sortera över vissa klientel, och man underströk det just genom att använda sig av det ordet.

Man tog även efter lite termer från kultursidorna i DN, exempelvis det överflödiga ordet "diskurs".

Fånigt, men det är väl preskriberat vid det här laget.
Citera
2020-11-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Man bör använda ett adekvat svenskt vokabulär i alla sammanhang.
Ett Gunnar Strängspråk är helt klart något vi bör sträva efter. Att utilisera utländska ord när det existerar en relevant domestik och adekvat vokabulär är totalt onödigt. Mer än så ids jag inte skriva. Nu ska jag gå och urinera i en formidabel parabel.
Citera
2020-11-18, 16:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du tror inte mer att det handlar om glädjen i att ha ett ord som dom alltid stavar och läser rätt?

Själv tror jag att man ska tala till präster på latin och med bönder på bönders vis.

Njae, jag tror nog att det handlar om att de gärna vill låta bättre på att skriva än de är, men det är helt visst bara min egen åsikt, ingenting vetenskapligt bevisat eller så.
Citera
2020-11-18, 16:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?

Vet inte om de kallas för något särskilt, men det är nog en hög andel aspergare i den gruppen. Att uttrycka sig omständligt och att inte anpassa språkbruket till mottagaren brukar vara typiskt för autisterna.

Sedan vill jag påpeka att Carl Bildt uttryckte sig så där redan för fyrtio år sedan.
Citera
2020-11-18, 17:00
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vet inte om de kallas för något särskilt, men det är nog en hög andel aspergare i den gruppen. Att uttrycka sig omständligt och att inte anpassa språkbruket till mottagaren brukar vara typiskt för autisterna.

Sedan vill jag påpeka att Carl Bildt uttryckte sig så där redan för fyrtio år sedan.

Just Calle Bildt lirade den harpan rätt bra måste jag säga .. minns i en intervju då han ursäktade sig innan han använde kraftuttrycket "pyramidalt"! 🤣
Citera
2020-11-18, 17:10
Medlem
Tycker mer det är väldigt outbildade människor som försöker uttrycka sig fint. Till exempel att de säger "varpå" ideligen när de ska berätta en historia i stället för "sen". Signalerar lågutbildad kassörska men stör mig ändå inte. Värsta uttrycket är "killgissar".
Citera
2020-11-18, 18:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag har aldrig träffat en sådan person du beskriver. Det närmsta jag kommer att tänka på är Asperger.
Citera
2020-11-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag brukade skriva uppsatser i skolan på överkomplicerad gammaldags byråkratsvenska. Det var kul. Men jag gjorde det tamejfan helt jävla språkligt korrekt. Inte fan skulle jag ha gjort det på ett diskussionsforum eller i andra sammanhang. Jag gjorde det mest för att jävlas med lärarna. Den stora och svåra konsten är snarare, förstod jag redan då som yngling, att uttrycka sig exakt och enkelt.

Jag har inte märkt av den subkultur som TS beskriver. Däremot tycker jag det är väldigt lustigt när vissa, i övrigt språkligt lågbegåvade, hittar något "fint ord" som de överanvänder och ofta inte egentligen vet exakt vad det betyder. Per se tycks vara ett sådant favorituttryck just nu för sådana personer.
Favoriten är ändå VEDERLÄGGA - som nästan alla tror är synonymt med BELÄGGA, men som i själva verket betyder motbevisa.
Senast redigerad av martinator 2020-11-18 kl. 18:44.
Citera
2020-11-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Fake it until you make it!
Roligt när det dras det till fake it til u breake it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in