Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-17, 22:10
  #1
Medlem
sk0gens avatar
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?
Citera
2020-11-17, 22:14
  #2
Avstängd
Maahess avatar
Vet inte riktigt, men det känns som dom skulle vara väldigt intresserade av allting som rör skägg och även ett visst intresse för höga hattar.
Citera
2020-11-17, 22:28
  #3
Medlem
2late2saves avatar
De är också extremt intresserade av läder till den milda grad att de lägger ohyggligt mycket pengar på nån smekig läderhållare som minsann har livstids garanti!
Citera
2020-11-17, 22:31
  #4
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ungkonservativa kan man väl kalla dom då. Dom kanske vill kompensera för vänstern i samma åldersgrupp som lavjar barn då och lägger in ett engelskt ord i var och varannan mening och kan inte prata korrekt. Jag har nog inget problem med ungkonservativa så länge dom kan erkänna när dom har fel om något men det gäller alla egentligen.
Citera
2020-11-17, 22:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.
Måste kontra med att fråga: Tycker du då att det faktiskt finns andra 18-26-åringar som har lika högtravande språkbruk - men som lyckas bra?
Som faktiskt känns som världsvana, vuxna och eleganta herrar?


Seriös fråga.
Frågar det är inte ovanligt att man hör folk dissa "lågutbildade fjantar som låtsas tala fint och försöker vara finare än vad de är".
Men om man frågar närmare visar det sig att det folk hatar egentligen är språkbruket i sig. Oavsett vem som använder det.
Och det här med att man påstår att det värsta är när folk "låtsas vara finare än vad de är" är egentligen bara ett svepskäl, nåt man projicerar på ALLA.
Egentligen skiter man i ifall någon ÄR en världsvan filosof eller inte - man hatar stilen oavsett.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-11-17 kl. 22:46.
Citera
2020-11-17, 22:42
  #6
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?
Intressant, men jag skulle vilja ändra orden "dem molnigaste dagarna" till de
molnigaste dagar...eller de molnigaste av dagar...(om man nu ska fortsätta
med att skriva så här...)

Vidare är det nästan värre på att gemene man numer inte verkar
kunna skilja på de och dem.

Ja, det blir lite överlagt högtravande med sådant här språk, det
beror på var man skriver och i vilket sammanhang.

Generellt kan det vara en trend just nu, en längtan tillbaka i tiden
eller ett identitetssökande bland de yngre i den åldern.
Fast de har inte hela bilden klar för sig.
Och det kanske inte vi heller har som försöker ringa in ett fåtal
individer som skriver så här, heller.
Citera
2020-11-17, 22:43
  #7
Medlem
Fake it until you make it!
Citera
2020-11-17, 22:52
  #8
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Måste kontra med att fråga: Tycker du då att det faktiskt finns andra 18-26-åringar som har lika högtravande språkbruk - men som lyckas bra?
Som faktiskt känns som världsvana, vuxna och eleganta herrar?
.

Det blir ju alltid konstigt om någons språk är tillgjort för att imitera en sorts idealbild så svaret är väl nej

Min uppfattning av människor jag träffat som har en genuin bildning är att deras bildning inte avspeglar sig i ett ålderdomligt språkbruk.
Citera
2020-11-17, 22:56
  #9
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2late2save
De är också extremt intresserade av läder till den milda grad att de lägger ohyggligt mycket pengar på nån smekig läderhållare som minsann har livstids garanti!

De kan nog uppskatta en kvalitativ oljerock!

Edit: Men det är klart. Vem fan kan inte det?
Citera
2020-11-17, 22:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Det blir ju alltid konstigt om någons språk är tillgjort för att imitera en sorts idealbild så svaret är väl nej

Min uppfattning av människor jag träffat som har en genuin bildning är att deras bildning inte avspeglar sig i ett ålderdomligt språkbruk.

Invecklat, osammanhängande till snudd på oförståeligt. Där har vi riktigt bildade! De talar som läkare skriver.
Citera
2020-11-17, 22:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?

Du ser väl att det är ett skämt?
Citera
2020-11-17, 23:07
  #12
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Invecklat, osammanhängande till snudd på oförståeligt. Där har vi riktigt bildade! De talar som läkare skriver.
Om de har asperger möjligtvis
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback