Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?

Jag känner igen fenomenet men tycker du har placerat det hos helt fel grupp. Vi som slutade skolan tidigt och inte är akademiker brukar väl mer eller mindre rakt av likställas med WT och mycket kan man ju lasta oss för men att vi, generellt som grupp, skulle anstränga oss på det vis du beskriver känns väldigt främmande. Det är väl snarare det rakt motsatta vi brukar kritiseras för, att vi uttrycker oss och skriver som bebisar.

I mina öron låter dom du beskriver mer som akademiker som gått upp så mycket i den rollen att dom slår knut på sig själva.

Förresten om det nu ändå är som du säger är det väl bara av godo om man i alla fall gör vad man kan för att försöka uttrycka sig så bra som möjligt!?

Förstår inte alls din poäng? Är motsatsen bättre? Hade du hellre läst ett inlägg skrivet på samma sätt som när jag slutade nian med svag två i Svenska eller så som jag nu skrev det?

Är du född med din språkliga begåvning? Har inte även akademikerna gjort sina taffliga försök innan dom hittade hem till ett språk dom är bekväma med? Eller är det sättet man lär sig på som är viktigt, att det prompt måste ske inom skolans väggar?
Citera
2020-11-18, 02:44
Medlem
Aldrig stött på det tidigare, varken i skriven text eller muntligt framfört, men så frotterar jag mig inte överdrivet mycket med folk som läser böcker. Jag vet inte nödvändigtvis om jag skulle kalla sådant språk för sirligt, snarare anakronistiskt och otidsenligt, men framför allt oerhört forcerat. Känns inte kommunikativt effekt och jag är förvisso mer än lovligt trött för stunden men halvvägs in i de citerade styckena började jag känna ett sug efter att få läsa ord som ”haver”, eller kanske ännu hellre ”hafva”. Tips till er sirliga lirare som (eventuellt) läser.
Citera
2020-11-18, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Finns det något mer generande än en 40-åring som klär sig som om han var 20?

”Medges ej”.
Citera
2020-11-18, 02:58
Medlem
Tribolts avatar
Autodidakter är kungar, men majoriteten av människorna som TS syftar på är nånting helt annat.

Diskuterade lite politik på krogen med två grabbar som var födda 95. En av dem brann för det. Jag är bara några år äldre och jag är inte insatt i ämnet.

De citerade några budskap och det lät ganska bra i mina öron, men när jag ställde följdfrågor så tappade jag hakan. De har inte koll på nånting. Sen frågade jag vad de tycker, hur de tänker kring sina uttalanden och hur de t.ex kom fram till slutsatsen att socialdemokraterna är det enda rätta partiet och vad andra partier gör för fel. De frös till is när jag berättade att vi kastrerade romer fram till 70-talet pga dem och det skedde när Stefan Löfven blev aktiv. De styrs för mycket av sina känslor, de tål inte kritik och söker inte förståelse på ett djupare plan för hur världen fungerar.

De är inte traumatiserade och jag kan garantera att detta inte går under anekdotisk bevisföring. Vad har hänt med våra yngre män?
Nån som har koll på hur dagens tjejer är i denna ålder? De verkar inte gå ut längre utan manligt sällskap.
Senast redigerad av Tribolt 2020-11-18 kl. 03:04.
Citera
2020-11-18, 03:38
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
”Medges ej”.

Det får man lov att medge!
Om ändå dagens gentlemän kunde göra sig besväret att ekipera sig soignerat och skrifva och tala distingerat, så hade denna incelepedemi och militanta feminism kunnat stävjas! Men när herrarna ej bemödar sig framträda, uttrycka och dressa sig adekvat, så kommer dessa oangenäma efterspel likt ett kuvert på postlådan!
Senast redigerad av Schicklgrubblare 2020-11-18 kl. 03:43.
Citera
2020-11-18, 03:51
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Autodidakter är kungar, men majoriteten av människorna som TS syftar på är nånting helt annat.

Diskuterade lite politik på krogen med två grabbar som var födda 95. En av dem brann för det. Jag är bara några år äldre och jag är inte insatt i ämnet.

De citerade några budskap och det lät ganska bra i mina öron, men när jag ställde följdfrågor så tappade jag hakan. De har inte koll på nånting. Sen frågade jag vad de tycker, hur de tänker kring sina uttalanden och hur de t.ex kom fram till slutsatsen att socialdemokraterna är det enda rätta partiet och vad andra partier gör för fel. De frös till is när jag berättade att vi kastrerade romer fram till 70-talet pga dem och det skedde när Stefan Löfven blev aktiv. De styrs för mycket av sina känslor, de tål inte kritik och söker inte förståelse på ett djupare plan för hur världen fungerar.

De är inte traumatiserade och jag kan garantera att detta inte går under anekdotisk bevisföring. Vad har hänt med våra yngre män?
Nån som har koll på hur dagens tjejer är i denna ålder? De verkar inte gå ut längre utan manligt sällskap.

Jag försökte själv berätta för två unga herrar i samma ålder om asatron, våra forna landsfäders tro då de kom gåendes från en gammal historisk vikingaplats, och bedöm min förvåning då de kallade mig "fascist" (vilket jag i och för sig är) – men det jag vill få sagt är att dagens ungdom är totalt historielösa och marinerade i kulturmarxism. En sådan skam och sorg uppstår då läroverken frångått sitt verkliga syfte och istället har riktat in sig på politisk hjärntvätt. "All makt åt sosseriet" – vilken vanära på vårt land och folk!
Citera
2020-11-18, 04:38
Medlem
Citat:
Jag försökte själv berätta för två unga herrar i samma ålder om asatron, våra forna landsfäders tro då de kom gåendes från en gammal historisk vikingaplats, och bedöm min förvåning då de kallade mig "fascist" (vilket jag i och för sig är) – men det jag vill få sagt är att dagens ungdom är totalt historielösa och marinerade i kulturmarxism. En sådan skam och sorg uppstår då läroverken frångått sitt verkliga syfte och istället har riktat in sig på politisk hjärntvätt. "All makt åt sosseriet" – vilken vanära på vårt land och folk!

Det heter ”döm om min förvåning”.
Ja är man en uttalad fascist så lär det mesta kunna tolkas som vänsterpropaganda, det ligger i sakens natur, men självklart ska (högre) utbildning inte vara politiserad. Fast å andra sidan så är det i väldigt hög utsträckning ”sosseriet” som utvecklat Sverige till ett med de flesta objektiva mått mätt ett av de bästa länderna att leva i, så det (”sosseriet”) får naturligt en stor plats i vår moderna historieskrivning.
Citera
2020-11-18, 04:51
Medlem
irrelevants avatar
Det framstår förstås som löjligt och tillgjort. Om det sker i ironiskt syfte går poängen förlorad när utförandet brister.

Om jag hade stött på någon klädd i hög hatt som talade i svensk 1800-talsprosa hade jag blivit mycket imponerad och gett honom stort beröm för sina ansträngningar.

Med stavfel och anakronismer går det inte riktigt hela vägen, och då blir det lite pinsamt.
Citera
2020-11-18, 04:52
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Det heter ”döm om min förvåning”.
Ja är man en uttalad fascist så lär det mesta kunna tolkas som vänsterpropaganda, det ligger i sakens natur, men självklart ska (högre) utbildning inte vara politiserad. Fast å andra sidan så är det i väldigt hög utsträckning ”sosseriet” som utvecklat Sverige till ett med de flesta objektiva mått mätt ett av de bästa länderna att leva i, så det (”sosseriet”) får naturligt en stor plats i vår moderna historieskrivning.

”Döm till min förvåning” skulle jag våga påstå är korrekt.
Citera
2020-11-18, 04:56
Medlem
Tribolts avatar
Citat:

Nu blev man påmind!
Minns när min lärare pratade om asatron i låg- och mellanstadiet.
Hon gjorde allt så intressant så mycket fastnade i minnet.
Ex. De skulle skona en omtyckt person om alla blev ledsna och uttryckte sorg, men det var en bastard som trotsade och bytte skepnad till en äldre dam och vägrade trots att folk bönade och bad. Behöver inte presentera hans namn.

Det var slutet på 90-talet. Läraren kläckte ut ordet neger under historielektioner och det fanns två afrikaner i klassen. Hennes favoritelever och de blev inte upprörda. Vilken dynamik.

Föreställ dig om man hade gjort det idag.

Det är märkligt och tragiskt. De är som ouppfostrade tolvåringar.

Vilka står bakom samhällsutvecklingen?
Kan man skylla allt på politikerna?
Är det sociala medier?
En kombination som påverkar men man kan inte skylla sina handlingar eller sitt personliga beteende på annat. De är vuxna människor.
Hur är deras föräldrar funtade som är födda på 70/80-talet?

Senast redigerad av Tribolt 2020-11-18 kl. 04:58.
Citera
2020-11-18, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
”Döm till min förvåning” skulle jag våga påstå är korrekt.

Nej. Det används säkert men ”döm om min förvåning” är det korrekta - och även ”döm av min förvåning” används.

https://twitter.com/sprakradgivning/status/274057226799415296?lang=sv
Citera
2020-11-18, 05:40
Medlem
magpests avatar
'Ty' är ett bra och kort ord. Ett ord som däremot är lite löjligt är 'ånyo'. Jag upplever det ordet som väldigt malplacerat varje gång jag ser det i en samtida text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in