Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-17, 23:11
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Du ser väl att det är ett skämt?
Du menar om jag ser att en av de fiktiva exempel jag skrev själv var ett exempel på ett skämt?

De kan skriva gravallvarligt också med samma typ av språk
Citera
2020-11-17, 23:15
Medlem
Keldons avatar
Nog för att språkbruket I Sverige förfallit med Internetspråkets intåg. Men om användandet av ordet förvisso kännetecknar snobberi eller försök därtill, så väntar jag mig en inbjudan till The Most Noble Order of the Garter inom kort. Kraven är väl ändå lågt ställda här OP?

Alla kufar tillhör inte en subkultur.
Citera
2020-11-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?
Du beskriver dig själv.
Du borde veta vad som driver dig!
Sök inte bekräftelse på anonyma forum!
Är du redan en mortificated narc
Citera
2020-11-17, 23:23
Medlem
Haha har också tänkt på detta. Finns rätt många här. Har träffat ett gäng såna irl också.
Antar att det är en sorts verklighetsflykt för folk.
Citera
2020-11-17, 23:43
Medlem
Det finns en livsfas reserverad för unga män, där de ständigt ska uttrycka sig fyndigt och småkufigt. Tyvärr sabbar de för sig själva, av två anledningar:

1. De har ingen tydlig målgrupp. Alla - från kvinnliga akademiker i 50-årsåldern till andra unga män - är menade att roas och impas av detta, med resultatet att ingen roas eller impas. Fältet är för brett.

2. De låter hela tiden fulla i skratt, som små barn som har kommit på något "roligt" att säga men har noll pokerface. Då blir det inte kul.
Citera
2020-11-17, 23:49
Medlem
Citat:
Om de har asperger möjligtvis

Kanske det, men resterande står sig likvärdiga med efterblivna jämförelsevis. Om vi nu ska muppa oss om bildning och intelligens. Många av de här som framhäver sig som väldigt väl har ingenting annat än ytan de bär på.

Det blir ännu mer spännande när universitet rekryterar helt oakademiska individer för deras upptäckter.
Obildade som de är till trots, så implicerar akademin deras upptäckter med glädje.

Sluta lek någonting.
Senast redigerad av HiddenFreedom 2020-11-17 kl. 23:55.
Citera
2020-11-17, 23:59
Citat:
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?
Den växer utan tvekan fram genom att hänga på Flashback. Profiler med grekiska statyer eller någon halvobskyr SS-soldat som avatarer. Aldrig har jag sett folk använda "ty" så ofta som här. Ty det är synd. Kan tänka mig att det är något slags mindrevärdekomplex (åh, på internet kan jag trots allt leka överklass!) eller ett försök till ett mer moget vokabulär.
Senast redigerad av .sh 2020-11-18 kl. 00:02.
Citera
2020-11-18, 00:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag brukade skriva uppsatser i skolan på överkomplicerad gammaldags byråkratsvenska. Det var kul. Men jag gjorde det tamejfan helt jävla språkligt korrekt. Inte fan skulle jag ha gjort det på ett diskussionsforum eller i andra sammanhang. Jag gjorde det mest för att jävlas med lärarna. Den stora och svåra konsten är snarare, förstod jag redan då som yngling, att uttrycka sig exakt och enkelt.

Jag har inte märkt av den subkultur som TS beskriver. Däremot tycker jag det är väldigt lustigt när vissa, i övrigt språkligt lågbegåvade, hittar något "fint ord" som de överanvänder och ofta inte egentligen vet exakt vad det betyder. Per se tycks vara ett sådant favorituttryck just nu för sådana personer.
Citera
2020-11-18, 00:10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Tror denna subkulturen förekommer endast på internetforum där man med panache kan bruka fikonspråk, smiley-grafi, dialekt, svengelska, meningsbyggnadsförakt, förbjudna ord, förolämpningar, antaganden, meningsglidanden, hetrotextualitet och snabelskramlande om vartannat. Det hade ju inte funkat i tal, för ingen jävel lyssnar ju som de läser.
Citera
2020-11-18, 00:27
Medlem
ceyifam2s avatar
Mja. En del vill väl göra sig märkvärdigare än vad de är, och varför då inte ta till lite högtraviska? Jag har nog själv lidit lite av den åkomman, min omgivning en smula mer, och jag gör gärna våld på språket om så endast för mitt eget höga nöjes skull. En sak jag håller mig ifrån är dock att böja plurala verbformer fel. Där går skamgränsen. Alltför ofta ser man yngre "förmågor" som ska snofsa till det och drämmer till med "Jag gingo ner till tentasalen att min första tentamen skriva", eller något annat korkat.
Citera
2020-11-18, 00:38
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Det är alldeles förträffligt med unga herrar som försöker uttrycka sig på ett kreativt vis, herrar med autistiska tendenser som hyllar grekiska Gudar och forna SS-soldater; Som hyllar historiska ideal och konservatismen, som ser upp till överklassen på det sätt man gjorde förr; Kristna monarkiförespråkare som vill hitta tillbaka till sina rötter och som strävar efter högre ideal!

Givetvis är det en motreaktion mot det som tidigare generation stod för: ungdomlighet, globalism, degenerering och marxism. 40- och 50-åringar som klär sig som tonåringar och använder sig av sladdriga svengelska uttryck så fort de öppnar munnen. Finns det något mer generande än en 40-åring som klär sig som om han var 20?

Jag hoppas att trenden håller i sig, och att dessa unga gossar växer upp till att bli konservativa, nationalistiska, religiösa och respektabla gentlemän, så att vi slipper dessa batikhäxor, rock'n'roll-fånar, kommunister och hip-hop- blattar. Må deras degenererade leverne resultera i obefintlig avkomma, så att dessa avarter utraderas ur den mänskliga genpoolen.
Senast redigerad av Schicklgrubblare 2020-11-18 kl. 00:51.
Citera
2020-11-18, 02:18
Moderator
T-80Us avatar
Jag tycker mig inte ha noterat det du beskriver TS. Som vanligt, när jag läser lite här, så finns ett fåtal män och kvinnor som kan skriva ordentligt, och en stor massa illa skrivande amöbor. Sådana som inte kan skilja på de och dem, inte förstår skillnad mellan talad slang och skriftspråk, samt använder taffliga och löjliga invandrarinspirerade tillmälen och uttryck.

Något jag, däremot, har noterat ute i samhället genom åren är att människor med dyslexiproblem ofta hittar ett eller ett par ord de tycker låter lite finare eller bättre än andra, och sedan använder dem in absurdum i så gott som all skriven text. För ett antal år sedan var jag arbetskamrat med en herre som använde ordet "varpå" i snart sagt var mening han skrev. Han led av dyslexi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in