2020-11-23, 20:59
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Låter rimligt.
Då jag rapporterar har jag i meddelanderutan uppgett att det är ett genomgående tema för individen i tråden. Det har inte hjälpt.

Jag upplever precis samma. Och som Passepartout skriver så är det helt uppenbart för oss som är aktiva i tråden vilka det är som återkommande (och förmodligen medvetet) förstör den. Det kanske borde finnas någon räknare för varje tråd, som en topplista på skribenter som får flest inlägg raderade?
Citera
2020-11-23, 21:03
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Då förstår man lite bättre vad som händer i tråden. Är den här tråden något utöver det vanliga? Jag har aldrig varit med om någon liknande tråd i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det har nog funnits betydlig populärare trådar än den (räknat som inlägg per tidsenhet). Vet att jag gjorde en uträkning kring en valvaketråd i PI för några år sedan där det postades inlägg var 15 sekund eller vad det var flera timmar i sträck. Dom är synnerligen jobbiga att moderera.
Jag tror att detta kan vara den mest svårmodererade tråden i flashbacks historia. Det är inte bara postningstakten utan också en extrem polarisering. Jag har inte sett något liknande i alla fall. Just nu är det lite bättre - men för 1-2 veckor sen var det riktiga illa.
Senast redigerad av spyder123 2020-11-23 kl. 21:09.
Citera
2020-11-23, 21:15
Avslutad
Citat:
Jo, det hade säkert upptäckts då också, om det hade varit en ensam moderator som modererat tråden. För tillfället är det 7 moderatorer i det delforumet, och med en mycket snabb postningstakt där 7 moderatorer hjälps åt, är det just mönsterigenkänning som blir lidande. Det är alltså mycket svårare att upptäcka folk som konsekvent postar OT-inlägg som inte ger varning om många inlägg ska hanteras av flera olika moderatorer.

Det är därför det är så oerhört värdefullt med rapporter om just sådana mönster. Vanliga RP:s är givetvis bra, men just för att upptäcka systematiska OT-postare är en kommentar och förklaring i RP:n, helst med länk till inläggen guld värda.

Jag har skrivit kommentarer i mängd vad gäller ifrågavarande tråd, och förklarat varför jag rp:ar. Exempelvis att respektive användare bombar tråden med nonsens/spam/personangrepp/offtopic. Inget radikalt har hänt, de har fortsatt att härja.

En idé är att intensiva trådar har två/tre "faddermoderatorer" som ansvarar specifikt för den. Det behövs egentligen inte så mycket, mer än en riktad samordning. Ni skulle lätt kunnat ge, i ett tidigt skede, personer som aktivt trasar sönder en veckas karantän. Om de sedan fortsätter, stäng av två veckor o.s.v

Systemet fungerar ej som det är nu, något radikalt behöver göras. Eftersom ni moderatorer ej har överblick (jag klandrar er inte, fattar att ni gör så gott ni kan), är det minsta man kan begära att ignorefunktionen återinförs.

Ni moderatorer borde ha betalt. Hur många individuella konton skriver kontinuerligt på Flashback? Hur ser ekonomin ut?
Senast redigerad av Passepartout 2020-11-23 kl. 21:17.
Citera
2020-11-23, 21:15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag upplever precis samma. Och som Passepartout skriver så är det helt uppenbart för oss som är aktiva i tråden vilka det är som återkommande (och förmodligen medvetet) förstör den. Det kanske borde finnas någon räknare för varje tråd, som en topplista på skribenter som får flest inlägg raderade?

Vi kan väl fråga Modsen om våra egna borttagna inlägg och jämföra?

Najas eller Spyder får gärna skriva ut hur många raderade inlägg jag har i den tråden.
Citera
2020-11-23, 21:16
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jag tror att detta kan vara den mest svårmodererade tråden i flashbacks historia. Det är inte bara postningstakten utan också en extrem polarisering. Jag har inte sett något liknande i alla fall. Just nu är det lite bättre - men för 1-2 veckor sen var det riktiga illa.

Jo, det är ju ytterligare en faktor som gör det besvärligt. Hög postningstakt i kombination med kraftig polarisering mellan två läger.
Citera
2020-11-23, 21:20
Avslutad
Citat:
Jo, det är ju ytterligare en faktor som gör det besvärligt. Hög postningstakt i kombination med kraftig polarisering mellan två läger.

Polariseringen består i huvudsak av att en sida konsekvent kastar skit på de som febrilt försöker hålla sig till sakfrågan.
Citera
2020-11-23, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Då förstår man lite bättre vad som händer i tråden. Är den här tråden något utöver det vanliga? Jag har aldrig varit med om någon liknande tråd i alla fall.

Det har funnits liknande trådar, exempelvis Assange-tråden spårade ur totalt och blev helt oläslig. Det händer med jämna mellanrum, så jätteovanligt är det inte.
Citera
2020-11-23, 21:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Polariseringen består i huvudsak av att en sida konsekvent kastar skit på de som febrilt försöker hålla sig till sakfrågan.

Det verkar vara ett återkommande tema på flashback.
Det är mer regel än undantag inne på feminism där man ständigt får återföra tråden till ämnet. Det är ett hästjobb.

Trots att det är som det är har "stjärnpostaren" som till och med förstör sina egna trådar och stundtals ramlar ned på ren fyllerappakalja aldrig varit avstängd. (gjorde en sökning och fick inget napp)

Det verkar vara så att seriösa användare inte springer till mods och skvallrar, medan de som får lite mothugg gör det. Därför kommer pm till mods göra allt ännu värre.
Citera
2020-11-23, 21:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Varje användare borde kanske ha en räknare rent generellt.
Det blir ju lättare att se vilka som är seriösa och inte, sparar tid vid läsning av en tråd.
En användare med 500 inlägg varav 100 är raderade....

Citat:
Jo, det hade säkert upptäckts då också, om det hade varit en ensam moderator som modererat tråden. För tillfället är det 7 moderatorer i det delforumet, och med en mycket snabb postningstakt där 7 moderatorer hjälps åt, är det just mönsterigenkänning som blir lidande. Det är alltså mycket svårare att upptäcka folk som konsekvent postar OT-inlägg som inte ger varning om många inlägg ska hanteras av flera olika moderatorer.

Det är därför det är så oerhört värdefullt med rapporter om just sådana mönster. Vanliga RP:s är givetvis bra, men just för att upptäcka systematiska OT-postare är en kommentar och förklaring i RP:n, helst med länk till inläggen guld värda.

Skulle det fungera om modsen fick tilldelat var sina syndare så de lättare kunde se mönster över tid?

Om alla 7 är inne i soppan förstår jag det blir svårt.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-11-23 kl. 21:41.
Citera
2020-11-23, 22:22
Avslutad
Ser att moderatorerna har rensat ordentligt, tack.

Exempel på intetsägande inlägg (fullständigt inlägg inom varje citat). :

Citera
2020-11-24, 07:59
Avslutad
Citat:
Ännu en:

Personen har skrivit 55 inlägg i just den tråden. HUR ÄR DET MÖJLIGT???

Snubchurp har skrivit 43 inlägg.

Varför agerar ni inte!?

Ska du ta ett inlägg och få det till att det är den enda typen av inlägg jag har postat av 55 inlägg eller vad det är? Hur är detta att inte vara ett troll om man ska hårdra det? Du kan inte påstå att detta är konstruktivt från din sida, i sådan fall skulle du har sett till att ha haft mer på fötterna. Rimligt i sammanhanget, för konsekvensens skull, hade ju varit att kritisera personen jag svarade också, vars inlägg var precis i nivå med mitt eget. Du framstår i det här läget bara som en liten småpåve som springer omkring och gnäller för att du är en gnällspik och ingenting annat.
Senast redigerad av RobRoys 2020-11-24 kl. 08:06.
Citera
2020-11-24, 09:22
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ska du ta ett inlägg och få det till att det är den enda typen av inlägg jag har postat av 55 inlägg eller vad det är? Hur är detta att inte vara ett troll om man ska hårdra det? Du kan inte påstå att detta är konstruktivt från din sida, i sådan fall skulle du har sett till att ha haft mer på fötterna. Rimligt i sammanhanget, för konsekvensens skull, hade ju varit att kritisera personen jag svarade också, vars inlägg var precis i nivå med mitt eget. Du framstår i det här läget bara som en liten småpåve som springer omkring och gnäller för att du är en gnällspik och ingenting annat.

Du misstolkade helt det inlägget och tog det som att det var riktat mot dig specifikt. Det var inte det (eller, på sätt och vis var det det), utan det riktade sig mot alla som skriver inlägg av den typen. Det du skrev var en instans av problemet (och säkert personen du svarade också, att någon annan skriver dåliga inlägg gör det inte mindre jobbigt för mig att du skriver dåliga inlägg - tvärtom, jag vill ha bort ALLA som skriver dåliga inlägg). Att ge sig på mig som person och kalla mig för gnällspik, småpåve m.m. är totalt off-topic. Jag har inte sagt någonting om dig som person (sanningen är ju att jag vet inte om du är varesig småpåve eller gnällspik), utan om ett inlägg du skrev då det fanns för många inlägg av den typen och det var off-topic.

Jag tycker tråden har blivit bättre senaste - dels för att den nog lugnat ner sig, och dels för att mods ansträngt sig med den. Det är den värsta tråden jag varit med om i Flashbacks historia.

Som Gertrud1 skriver så tror jag det finns en risk i att "bra" skribenter drar sig undan. Jag är en av dem som dragit sig undan på grund av att för många skrivit off-topic-inlägg (detta är första tråden jag är aktiv i på det här sättet på många år). När man påpekar det så blir man attackerad personligen (precis som du gör här), som om problemet är att jag är en gnällspik snarare än att det skrivs för mycket off-topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in