2020-11-23, 19:35
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Missförstå mig inte - det är den TYPEN av inlägg jag vänder mig emot.

Jag vill inte att min kritik missförstås, det är klart jag förstår att ni inte kan moderera hur snabbt som helst. Det jag tycker är tråkigt är användare som håller på såhär, som får fortsätta skriva dag efter dag!

Jaha, ok då är jag med, sorry.

Men om det är folk som hela tiden postar inlägg som är OT, men inte riktigt når upp till varning individuellt, kan man påkalla modsens uppmärksamhet i en RP (eller PM) och förklara problemet. Då kan kanske varning delas ut vilket kanske får beteendet att avta. Krävs nog dock hyfsat hög täthet av OT-postning.
Citera
2020-11-23, 19:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Men om det är folk som hela tiden postar inlägg som är OT, men inte riktigt når upp till varning individuellt, kan man påkalla modsens uppmärksamhet i en RP (eller PM) och förklara problemet. Då kan kanske varning delas ut vilket kanske får beteendet att avta. Krävs nog dock hyfsat hög täthet av OT-postning.

Tack, bra tips!

Det du skriver sist - att det krävs hög täthet - det är det jag tycker är problematiskt. Jag upplever att taket för OT har höjts något fruktansvärt på Flashback och att det är mycket mer "snicksnack" och mycket mindre debatt jämfört med 10-12 år sedan.

Är det riktlinjer ni fått om att moderera lite mjukare? Är det för att inte tappa användare? Jag tror nämligen att man tappar användare på det.
Citera
2020-11-23, 20:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du skrev ditt klagoinlägg här, fem (5!) minuter efter att inlägget du ondgjorde dig över postades i valfusketråden. Det andra du citerade klagade du på här i tråden 3 minuter efter det skrevs. Du idiotförklarar ju dig själv fullkomligt om detta är nivån på din kritik mot modereringen av den tråden.
Men det var ju exempel för diskussion, är det så svårt att förstå andemeningen?
Stig-Britt skriver ju att det bara är ett av många (de andra står väl kvar)
Frågan är ju om exemplen är off topic i era ögon också?

Jag brukar sällan klaga på forumet tvärtom brukar jag backa er. Problemet nu är läsbarheten. Om jag vill ha flashback som informationskälla så är jag ointresserad av att traggla mig igenom multum sidor av dravel.
Det går snabbare att DuckDuckgoa en amerikansk källa.

Fö så är Stig-Britt en användare som har bidragit stort till forumet med högkvalitativa inlägg som bidrar till en djupare diskussion av ämnet.
Sedan jag började skriva så har många dylika skribenter ledsnat på flashback och avlägsnat sig.
Om det är en chatterboxfarm de lux ni vill ha så fine, då vet vi.
Citera
2020-11-23, 20:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack, bra tips!

Det du skriver sist - att det krävs hög täthet - det är det jag tycker är problematiskt. Jag upplever att taket för OT har höjts något fruktansvärt på Flashback och att det är mycket mer "snicksnack" och mycket mindre debatt jämfört med 10-12 år sedan.

Är det riktlinjer ni fått om att moderera lite mjukare? Är det för att inte tappa användare? Jag tror nämligen att man tappar användare på det.

Jag tror orsaken är betydligt enklare. Trådar som blir populära och därför har väldigt snabbt postande sätter stor press på modereringen, och modsen hinner helt enkelt knappt med. Jag tror att det första som ryker då är tiden för analys (överblick av tråden). I trådar med mer blygsam postningstakt (säg 100 - 200 inlägg om dan eller nått liknande) går det att hinna med och upptäcka sådana postare, men i intensiva trådar smyger de under radarn (tror jag i alla fall är en orsak). I valfusketråden har det postats drygt 1000 inlägg hittills i dag, varav 4-500 har raderats, om jag nu räknade rätt när jag kollade lite snabbt. Det är alltså en väldigt krävande tråd för moderatorerna och som sagt, jag tror att just tiden för att kontrollera vem som postar skräpet får stryka på foten eftersom man prioriterar att få bort det. Det är i alla fall min erfarenhet när jag varit stand-in i delforum där det varit extremt tryck (tex valvake-trådar i PI och liknande).
Citera
2020-11-23, 20:18
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Men det var ju exempel för diskussion, är det så svårt att förstå andemeningen?
Stig-Britt skriver ju att det bara är ett av många (de andra står väl kvar)
Frågan är ju om exemplen är off topic i era ögon också?

Jag är osäker på vad du menar här. Vad gällde tidsaspekten har vi rett ut det in inläggen bara ovanför ditt.

Inläggen som lyftes som exempel är ju dessutom raderade sedan länge?

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag brukar sällan klaga på forumet tvärtom brukar jag backa er. Problemet nu är läsbarheten. Om jag vill ha flashback som informationskälla så är jag ointresserad av att traggla mig igenom multum sidor av dravel.
Det går snabbare att DuckDuckgoa en amerikansk källa.

Fö så är Stig-Britt en användare som har bidragit stort till forumet med högkvalitativa inlägg som bidrar till en djupare diskussion av ämnet.
Sedan jag började skriva så har många dylika skribenter ledsnat på flashback och avlägsnat sig.
Om det är en chatterboxfarm de lux ni vill ha så fine, då vet vi.

Läs svaret i inlägget ovan för förklaring till orsaken.
Citera
2020-11-23, 20:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag tror orsaken är betydligt enklare. Trådar som blir populära och därför har väldigt snabbt postande sätter stor press på modereringen, och modsen hinner helt enkelt knappt med. Jag tror att det första som ryker då är tiden för analys (överblick av tråden). I trådar med mer blygsam postningstakt (säg 100 - 200 inlägg om dan eller nått liknande) går det att hinna med och upptäcka sådana postare, men i intensiva trådar smyger de under radarn (tror jag i alla fall är en orsak). I valfusketråden har det postats drygt 1000 inlägg hittills i dag, varav 4-500 har raderats, om jag nu räknade rätt när jag kollade lite snabbt. Det är alltså en väldigt krävande tråd för moderatorerna och som sagt, jag tror att just tiden för att kontrollera vem som postar skräpet får stryka på foten eftersom man prioriterar att få bort det. Det är i alla fall min erfarenhet när jag varit stand-in i delforum där det varit extremt tryck (tex valvake-trådar i PI och liknande).
Låter rimligt.
Då jag rapporterar har jag i meddelanderutan uppgett att det är ett genomgående tema för individen i tråden. Det har inte hjälpt.
Jag tror heller inte ni kan ha överblick och ha koll på vilka alla användare är och hur de beter sig men det är ändå ett problem.

Ditt (?) Förslag om att skriva till mod kommer att utnyttjas av jagärhär folket för att tysta skribenter. Så har forum dödats förr.

Håller fö med Stig-Britt om the detoriation. Det är kanske inte är viktigast att vara störst. Det är kanske viktigast att vara bäst.
För det var ni. Sen kom stormarna.

Jag vet inte längre vad ni lägger i begreppet yttrandefrihet på riktigt om de skribenter som har förutsättningar för en djupare diskussion tröttnar.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-11-23 kl. 20:28.
Citera
2020-11-23, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det skiftar. Ibland är det mer skräpinlägg till höger, och ibland mer till vänster. Mycket lugnare än för några dagar sedan dock, förmodligen beroende på att rekordmånga skribenter har blivit avstängda (samt att modereringen är stenhård - de som har gått lite offtopic i tråden vet sig förmodligen ha fått en varning).

Man kan dock inte stänga av folk för att de är troll, utan skrivs skräpinlägg som är varningsvärda får de en varning, och har man fått tillräckligt med varningar stängs man av. Detta är en process som tar ett tag, beroende på postfrekvensen hos respektive användare.

Det bästa man kan göra mot de som man uppfattar som troll - är att inte svara. Då bidrar man själv till OT och kan själv få en varning. Så - ignorera.

I sådana här lägen, med uppenbara trådförstörare, skulle återinförandet av ignoreringsfunktionen vara precis det som behövs; alternativt efter fem trollinlägg, direkt avstängning en vecka.

Det är helt uppenbart vilka som trollar/aktivt trasar sönder tråden.
Citera
2020-11-23, 20:29
Avslutad
Citat:

Vilken täthet? Det borde räcka med fem nära nog exakta upprepningar/nonsensinlägg.

Dag ut och dag in samma trådmarodörer. Jag har rp:at en masse, men gett upp och i det närmaste lämnat tråden. Ids inte läsa all skit längre.
Citera
2020-11-23, 20:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
I sådana här lägen, med uppenbara trådförstörare, skulle återinförandet av ignoreringsfunktionen vara precis det som behövs; alternativt efter fem trollinlägg, direkt avstängning en vecka.

Det är helt uppenbart vilka som trollar/aktivt trasar sönder tråden.
Ja precis det jag efterfrågar.
Tydliga regler
Tydliga konsekvenser.
Folk gör vad de kommer undan med.
Citera
2020-11-23, 20:39
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vilken täthet? Det borde räcka med fem nära nog exakta upprepningar/nonsensinlägg.

Dag ut och dag in samma trådmarodörer. Jag har rp:at en masse, men gett upp och i det närmaste lämnat tråden. Ids inte läsa all skit längre.

Jo, det hade säkert upptäckts då också, om det hade varit en ensam moderator som modererat tråden. För tillfället är det 7 moderatorer i det delforumet, och med en mycket snabb postningstakt där 7 moderatorer hjälps åt, är det just mönsterigenkänning som blir lidande. Det är alltså mycket svårare att upptäcka folk som konsekvent postar OT-inlägg som inte ger varning om många inlägg ska hanteras av flera olika moderatorer.

Det är därför det är så oerhört värdefullt med rapporter om just sådana mönster. Vanliga RP:s är givetvis bra, men just för att upptäcka systematiska OT-postare är en kommentar och förklaring i RP:n, helst med länk till inläggen guld värda.
Citera
2020-11-23, 20:51
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Jo, det hade säkert upptäckts då också, om det hade varit en ensam moderator som modererat tråden. För tillfället är det 7 moderatorer i det delforumet, och med en mycket snabb postningstakt där 7 moderatorer hjälps åt, är det just mönsterigenkänning som blir lidande. Det är alltså mycket svårare att upptäcka folk som konsekvent postar OT-inlägg som inte ger varning om många inlägg ska hanteras av flera olika moderatorer.

Det är därför det är så oerhört värdefullt med rapporter om just sådana mönster. Vanliga RP:s är givetvis bra, men just för att upptäcka systematiska OT-postare är en kommentar och förklaring i RP:n, helst med länk till inläggen guld värda.

Då förstår man lite bättre vad som händer i tråden. Är den här tråden något utöver det vanliga? Jag har aldrig varit med om någon liknande tråd i alla fall.
Citera
2020-11-23, 20:55
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Då förstår man lite bättre vad som händer i tråden. Är den här tråden något utöver det vanliga? Jag har aldrig varit med om någon liknande tråd i alla fall.

Det har nog funnits betydlig populärare trådar än den (räknat som inlägg per tidsenhet). Vet att jag gjorde en uträkning kring en valvaketråd i PI för några år sedan där det postades inlägg var 15 sekund eller vad det var flera timmar i sträck. Dom är synnerligen jobbiga att moderera.

EDIT: valvaketråden var värre än jag mindes, inlägg var 3-4 sekund i flera timmar. (FB) Förstärk modereringen under valveckan(i Politik Inrikes)
Senast redigerad av najas 2020-11-23 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in