Så du ser att kvinnor kan köra bil lika fort som män, även i en 2 ton tung Mercedes. Det finns ingen genetisk komponent som gör kvinnliga bilförare sämre än manliga. Det är endast skillnader i motorintresse och samhällets könstereotypiska normer som ligger bakom den manliga överrepresentationen inom rally och övrig motorsport.
Det är möjligt finns ingen genetiskt skillnad. Dock är det bevisat att om man är bra fysiskt tränad klarar man saker som G-krafter bättre. Där har män en fördel att de kan bli bättre fysiskt tränade. Ingen slump att man skickade män istället för kvinns till månen.
Det var värst vilket osammanhängande dravel du kommer med. Tror du verkligen på allvar att du kan slå Anna Rudolf i online-schack bara för att du för tillfället råkar ha en aning högre rating än hon? Du har ju aldrig utmanat henne i ett parti, varken online, live eller i molnet. Tur för dig förresten, annars hade du blivit fullständigt förintad av henne.
Var skrev jag att kvinnor tål g-krafter sämre än män, din läsförståelse är under all kritik.
Du yrade om att motorsport inte är jobbigt och fysiskt krävande och jag korrigerade ditt felaktiga påstående.
Du slänger ur dig en hel del konstiga och felaktiga påståenden då och då. Istället för att förstå att du inte vet någonting om motorsport så bygger du upp ett scenario där jag har hävdat någonting men som enbart existerar i din hjärna.
Sluta genast med dessa dumheter.
Ni feminister bör nog stanna till och tänka lite ibland innan ni går lös, innan ni argumenterar mot någonting som jag i detta fallet inte ens hävdat.
Jag frågade dig faktiskt om du gick på den sexistiska myten att kvinnor skulle tåla g-krafter sämre än män?
I ett tidigare inlägg skrev jag visserligen att motorsport inte är en särskilt fysisk sport. Men jag menar naturligtvis att den inte kräver lika mycket muskelstyrka som i herr- och dam-sporter. Moderna racer- och rallybilar har både servostyrning och är säkrare än äldre modeller. På Ewy Rosqvists tid var bilarna svårare att manövrera. Men det gick som du vet alldeles utmärkt för henne att utklassa sina manliga konkurrenter i ett av världens farligaste lopp. För henne var det bara att köra så att gruset yrde åt alla håll och däcken skrek.
Jag frågade dig faktiskt om du gick på den sexistiska myten att kvinnor skulle tåla g-krafter sämre än män?
I ett tidigare inlägg skrev jag visserligen att motorsport inte är en särskilt fysisk sport. Men jag menar naturligtvis att den inte kräver lika mycket muskelstyrka som i herr- och dam-sporter. Moderna racer- och rallybilar har både servostyrning och är säkrare än äldre modeller. På Ewy Rosqvists tid var bilarna svårare att manövrera. Men det gick som du vet alldeles utmärkt för henne att utklassa sina manliga konkurrenter i ett av världens farligaste lopp. För henne var det bara att köra så att gruset yrde åt alla håll och däcken skrek.
Men snälls ska du lära mig om myter du visst ju inte ens om kvoteringen inom politiken.
Tror du på fullaste allvar att motorsport inte är jobbigt och motiverar det med att det finns servostyrning, hahahaha.
Lägg ner detta nu du är ju ute och cyklar med punka på båda hjulen, hahaha.
Har du greppat att schack är exakt samma sport i verkligheten som online och lika utmanande.
Man märker att du inte vet någonting om sport men försöker googla fram information som vi andra lärt oss genom att syssla med sport i verkligheten.
Massor av människor i hela världen tycker att både herr- och damsporter är lika underhållande. Dam-friidrott och dam-tennis t ex drar ju en stor publik av båda könen.
Det är möjligt finns ingen genetiskt skillnad. Dock är det bevisat att om man är bra fysiskt tränad klarar man saker som G-krafter bättre. Där har män en fördel att de kan bli bättre fysiskt tränade. Ingen slump att man skickade män istället för kvinns till månen.
Åh nej, inte en till som tror på den sexistiska myten att kvinnor tål g-krafter sämre än män!
”6. The "women pilots and astronauts can't take the G-forces" claim:
Opponents of women finally getting to fly combat aircraft, and some male pilots, bandied this about in trying to prevent women from flying the newer, faster, aircraft - most of which were designated as combat planes.
The reality is that women can counteract G-forces because their physiology makes them more tolerant of G-forces than men.
(G-forces push down on a body, they overcome the ability of the heart to pump oxygenated blood upward into the brain. Blood begins to pool in the lower extremities, while blood circulation to the head is reduced. When blood circulation to the head is sufficiently reduced, the oxygen supply to the brain becomes insufficient.)
Height, not strength or gender, is the most negative factor in a pilot's ability to tolerate G stress. Because women have a smaller body mass the shorter distance between their heart and brain makes it easier for them to counteract the G-forces. Advances in centrifuge technology and training , special exercises, and newer G-suits are making marked improvement in aircrew G-tolerance.”
Gäller även g-krafter som uppstår vid mycket höga hastigheter med racerbilar. Eller med rymdraketer.
... ”In the 1950s, before any American had been to space, women were considered good potential candidates for spaceflight. As NASA’s first, all-male astronaut class was undergoing rigorous medical and physiological tests to make sure they could survive the shakes and sounds of a rocket launch, Randolph Lovelace, the doctor in charge of the examinations, suspected women might do as well or even better than the men. After all, women are, on average, lighter and smaller than men, and require less oxygen. So he started testing female pilots at his clinic in New Mexico in 1960, subjecting them to the same tests the male candidates faced. Thirteen of 19 women passed the tests, compared to 18 of 32 men. The women did particularly better than the men in isolation tests.”
Tydligen kan kvinnor motstå g-krafter lika bra som eller bättre än sina manliga motsvarigheter. Det är ju klarlagt att de inte är fysiskt mindre lämpade än män att bli stridspiloter, astronauter eller racerförare. Vad som krävs är dock att de är i hyfsat god form för att kunna stå emot skakiga färder i stridsplan, rymdraketer och racerbilar. Starka rygg- och magmuskler är av stor vikt för att kunna hålla uppe sin kropp under åkturer i höga hastigheter. Fysiskt tränade kvinnor klarar bevisligen av att göra det likaväl som män.
Eftersom kvinnor i regel har mindre kroppsmassa, dvs är lättare och mindre, så kommer det kortare avståndet mellan deras hjärta och hjärna göra det lättare att motverka g-krafter som uppstår i höga hastigheter. Det är alltså en stor nackdel med en tung muskulös kropp. Längden är också en negativ faktor.
Vilken tror du drabbas hårdast av g-krafter i en enorm centrifug? Sara, en ung tjej som väger 55 kg och tränar på gym, eller Frank, en överviktig otränad kille på 120 kg vars enda motion är dataspel?
Vem av dem två tror du klarar sig bäst i en Formel 1? Eller i en rymdraket på väg till månen?
En annan användare som är insatt i klättring har ju förklarat för dig hur toppen i klättereliten ser ut och män dominerar där, det är bara att läsa om vad som skrivits i tråden.
Du kan inte bara sätta dig och skrika nej när andra har förklarat för dig vad som gäller.
Samma sak med schack där du blev överbevisad och yrade om att schackmatcher via internet inte räknas, det är ju uppenbart att du inte har någon koll på sport utan sitter och googlar och missar helheten.
Eller så plockar du några exempel som inte speglar helheten.
Schack och klättring har du haft fel om och ljugit om.
Ska vi behöva detaljgranska simningen också.
Aha, du menar inlägget där ”Dr. Rhinehart” påstår sig vara instruktör och tränare i klättring. Det var inte mycket till bevis på att män är bättre sportklättrare än kvinnor. Dominerar gör de visserligen. Men endast numerärt, dvs fler män än kvinnor utövar sporten.
Jag ljuger varken om schack eller klättring. Vetenskapliga fakta och statistiska data väger mycket mer än dina subjektiva åsikter. Läs vad forskningen säger istället för att utsätta mig för ogrundade personangrepp.
Apropå simningen så kan du gå igenom resultaten 1982-2016 i ultramaraton-simningen runt kanalen i Manhattan. Kvinnan Tobie Smiths över tjugo år gamla rekord står sig fortfarande.
Friidrott för damer tittar jag inte på och inte heller damtennis. Undantaget är OS och svensk medaljchans.
Jag tittade på Kajsa när hon hade chans att vinna OS-guld för Sverige, hade ingen svensk kvinna haft den chansen så hade jag aldrig tittat på kvinnligt höjdhopp.
Det gäller all damidrott jag tittar enbart när Sverige har möjlighet till ett bra resultat.
Det är spänningen jag vill åt ingenting annat.
Magdalena Forsberg och Anja Pärson var samma sak.
Det är samma princip som när ens egna barn idrottar det är inte särskilt underhållande många gånger men man har investerat känslomässigt i hur det går för de små liven. Samma princip med det lokala division 5-laget där man tittar för att vänner spelar.
Vill jag ha underhållning så väljer jag manlig idrott på högsta nivå till 99%.
Varför tycker du inte att damsporter ger dig lika mycket underhållning som herrsporter? Är du av samma uppfattning om konståkning, balett, ridsporter, rytmisk gymnastik, komik, skådespeleri och sång där kvinnor ingår? För själv gör jag ingen åtskillnad på könen när jag väljer underhållning. Det är underhållningsvärdet jag är ute efter. Ingenting annat.
Vilken tror du drabbas hårdast av g-krafter i en enorm centrifug? Sara, en ung tjej som väger 55 kg och tränar på gym, eller Frank, en överviktig otränad kille på 120 kg vars enda motion är dataspel?
Vem av dem två tror du klarar sig bäst i en Formel 1? Eller i en rymdraket på väg till månen?
Extremt dåligt exempel. Men på sitt vis visar hur fel du har. Att vara bra fysiskt tränad är A och O att kunna verka under extrema G-krafter. Allt från hur bra nackmuskler du har sett till tuppa av för du inte lyckas hålla huvudet uppe. Där har män en extrem fördel. Eller vad är annars din förklaring till varför man inte skickat kvinnor ute till rymden mer? gjort dom till stridspiloter osv?
Varför tycker du inte att damsporter ger dig lika mycket underhållning som herrsporter? Är du av samma uppfattning om konståkning, balett, ridsporter, rytmisk gymnastik, komik, skådespeleri och sång där kvinnor ingår? För själv gör jag ingen åtskillnad på könen när jag väljer underhållning. Det är underhållningsvärdet jag är ute efter. Ingenting annat.
Kan inte tala för den du skrev till, men tar du fotboll som exempel så säger det sig självt att damfotboll inte är lika underhållande. Med tanke på att vanliga P16 lag vinner över vuxna damlag-landslag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!