2020-11-22, 09:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Är frågeställningen vilka sporter män och kvinnor kan tävla mot varandra på hyfsat lika villkor, eller handlar det om vilka sporter kvinnor dominerar världstoppen över män?
Det finns inga sporter där "kvinnor dominerar världstoppen över män" och har aldrig funnits. Det är uppenbart om man läser den här tråden. Av 10.000 olika sporter så dominerar män i 10.000. Ganska fantastiskt. Men helt oviktig kunskap, eftersom vi alla som gillar sport är fans tack vare insatserna och inte könet. Om damfotboll varit bättre än herrfotboll hade jag naturligtvis tittat på den. Tyvärr ser damerna ut som små 15-åriga barn när de ramlar fram på banan och snubblar in sina bollar och får ont i huvudet vid varje nick, så det går fett bort. Ungefär samma med all damsport, det är inkvoterade B-sportare vi ser, som samtliga skulle vara totalt okända om det inte fanns en egen inkvoterad dam-gren för dem.

Feminister borde motarbeta dam-sport. Det är som om det skulle finnas dam-banker eller dam-universitet dit bara kvinnor gick. Feminister vill tvärtom att alla ska värderas lika, jag också. Dam-sport är en gammal relik från ett ojämlikt samhälle som vi kan kasta bort, vi är alla människor och borde mötas på samma villkor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-22 kl. 09:28.
Citera
2020-11-22, 09:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Någon klar överrepresentation är det knappast nu längre när kvinnor fått samma möjlighet som män att utbilda sig på högre lärosäten. Könsskillnaden i intelligensspridningen är mindre i mer jämställda länder. Dessutom är den för liten för att förklara den stora manliga överrepresentationen hos bl a börs-VD:ar, uppfinnare, nobelpristagare, elitschackspelare och STEM-forskare.
Ja, då kvarstår ju bara din lathets-teori, kvinnor orkar inte bli lika bra i schack som män. Allt annat är tydligen lika.

Lustig formulering "nu när kvinnor fått samma möjlighet som män att utbilda sig på högre lärosäten". 66% på universiteten i Sverige är kvinnor och 34% män, så det är faktiskt män som diskrimineras grovt. Det finns egna trådar för det, så du behöver inte gå igång här på detta mätbara faktum.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-22 kl. 09:45.
Citera
2020-11-22, 11:01
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Jag kör ett anekdotiskt svar.

Angående "sport" där män och kvinnor tävlar på lika villkor.

Jag har varit på några dejter med det motsatta könet, samt även umgåtts i andra situationer. Det har spelats biljard, kastats pil och bowlats. Utifrån detta kan jag sluta mig till att två helt vanliga töntar (en man och en kvinna) kan tävla mot varandra i dessa "sporter" utan att könet är speciellt avgörande.

Att den absoluta eliten i dessa sporter är män tycker jag inte säger speciellt mycket.
Citera
2020-11-22, 13:11
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker Ana Carrasco, världsmästare på motorcykel, är värd uppmärksamhet.
https://youtu.be/W6vcb12_56c
Citera
2020-11-22, 14:15
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Feminister borde motarbeta dam-sport. Det är som om det skulle finnas dam-banker eller dam-universitet dit bara kvinnor gick. Feminister vill tvärtom att alla ska värderas lika, jag också. Dam-sport är en gammal relik från ett ojämlikt samhälle som vi kan kasta bort, vi är alla människor och borde mötas på samma villkor.

Tråkigt nog så kanske många damsporter blir ett minne blott i framtiden. Transkvinnor tillåts ju tävla med kvinnor och resultaten talar ju för sig själv total överlägsenhet. Att sedan en amatör i Storbritannien för skojs skull identifierade sig som kvinna och satte alla rekord i styrkelyft är ju ett skämt.

Men vad kan man förvänta sig om till och med Kamala Harris förespråkar att män som identifierar sig som kvinnor ska ha rätt att tävla med kvinnor, att Justin Trudeau klagade över att kvinnor inte tilläts spela med män i fotboll är också komiskt. Jag hoppas jag har fel här, men om jag minns rätt så har jag läst om detta här på forumet.

Som jag tidigare har påpekat hur i helvete tänker de på SVT när de låter en dåre härja fritt med grova faktafel om att det bara är en myt om att män är överlägsna kvinnor när det kommer till idrott och att minsann kvinnorna har lika goda förutsättningar. Detta klipp borde gå att finna för den som söker då det sändes på nyheterna.
Citera
2020-11-22, 14:17
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker Ana Carrasco, världsmästare på motorcykel, är värd uppmärksamhet.
https://youtu.be/W6vcb12_56c

Hon är bra på att krascha...
https://www.youtube.com/watch?v=NZv0dUJQWRg
Citera
2020-11-22, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Jag kör ett anekdotiskt svar.

Angående "sport" där män och kvinnor tävlar på lika villkor.

Jag har varit på några dejter med det motsatta könet, samt även umgåtts i andra situationer. Det har spelats biljard, kastats pil och bowlats. Utifrån detta kan jag sluta mig till att två helt vanliga töntar (en man och en kvinna) kan tävla mot varandra i dessa "sporter" utan att könet är speciellt avgörande.

Att den absoluta eliten i dessa sporter är män tycker jag inte säger speciellt mycket.

Det ligger nåt i vad du säger. Precisionsporter som bågskytte, biljard, pistolskytte, pilkastning. Dessa sporter kanske kvinnor till och med har en fördel, där vore det intressant att se både kvinnor och män tävla emot varandra. Det är det även klarlagt vetenskaplig, att kvinnor har en stabilare statisk benstyrka, inte om benen rör sig dock. Vilken sport som det går att utnyttja i, det vet jag inte.
Citera
2020-11-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ouzuo
Det ligger nåt i vad du säger. Precisionsporter som bågskytte, biljard, pistolskytte, pilkastning. Dessa sporter kanske kvinnor till och med har en fördel, där vore det intressant att se både kvinnor och män tävla emot varandra. Det är det även klarlagt vetenskaplig, att kvinnor har en stabilare statisk benstyrka, inte om benen rör sig dock. Vilken sport som det går att utnyttja i, det vet jag inte.

Män har bättre motorik samt öga-hand koordination så nej inte ens där kan kvinnor mäta sig.
Citera
2020-11-22, 15:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Men vad kan man förvänta sig om till och med Kamala Harris förespråkar att män som identifierar sig som kvinnor ska ha rätt att tävla med kvinnor, att Justin Trudeau klagade över att kvinnor inte tilläts spela med män i fotboll är också komiskt. Jag hoppas jag har fel här, men om jag minns rätt så har jag läst om detta här på forumet. .
Jo, det är naturligtvis det yttersta beviset för att "damsport" inte logiskt bör finnas, när man i vår politiska samtid själv kan välja kön enligt extrem-politiker. Om du såg mitt klipp från OS 1936, där dam-mästarna är okända för alla eftersom de ser ut som män och delvis är män, så kunde det bara förekomma då eftersom TV inte fanns och ingen såg eländet. Castor Semenya är väl motsvarigheten idag.
https://www.scotsman.com/images-e.jp...mart&width=990
Citera
2020-11-22, 16:18
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det stämmer. Och de som tränar bäst är uppenbarligen män. Redan 1957 fanns män som spöar dagens topp-damer i konståkning t.ex trippel-axel, ganska fantastiskt.
Det säger du? Att det räcker enbart med talang och nån timmes träning, sen är man direkt i världstoppen i konståkning redan som ett litet barn.

David Jenkins var 21 år gammal i klippet du visade. Sonja Henie var bara barnet i mitt klipp, blott 16 år (född 1912 och filmen gjordes 1928).

Aleksandra Trusova var bara 14 år när hon klarade kvadrupel-lutz, svårast av kvadrupelhoppen. Kunde David Jenkins åstadkomma detta när han var i hennes ålder? Eller så tränade han inte tillräckligt bra.

I topplistor över världens bästa konståkare är könsfördelningen ganska jämn, med en liten övervikt för kvinnor.

Om man googlar på ”who was the best figure skater of all time” (obs! inga citationstecken), vad är det första som dyker upp, tror du? Din idol David Jenkins?

Nämen, vad märkligt!

Gissa vad som händer om man googlar på ”the best ballet dancer of today” (obs! inga citationstecken). Notera att ordet ”female” inte är inkluderat.

Om du inte vågar gubbgissa, så klicka för allt i världen inte på spoilern.

Kom ihåg att jag varnade dig.

Din dyrkan av män och allt manligt är så patetisk. Det är inte sunt att hylla män till skyarna som du gör i varje inlägg.
Citera
2020-11-22, 16:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det finns inga sporter där "kvinnor dominerar världstoppen över män" och har aldrig funnits. Det är uppenbart om man läser den här tråden. Av 10.000 olika sporter så dominerar män i 10.000. Ganska fantastiskt. Men helt oviktig kunskap, eftersom vi alla som gillar sport är fans tack vare insatserna och inte könet. Om damfotboll varit bättre än herrfotboll hade jag naturligtvis tittat på den. Tyvärr ser damerna ut som små 15-åriga barn när de ramlar fram på banan och snubblar in sina bollar och får ont i huvudet vid varje nick, så det går fett bort. Ungefär samma med all damsport, det är inkvoterade B-sportare vi ser, som samtliga skulle vara totalt okända om det inte fanns en egen inkvoterad dam-gren för dem.

Jodå, det gör det faktiskt. T ex Dressyr, Ultramaraton-kanalsimning i kallt vatten, Endurance Open Riders, cheerleading, rytmisk gymnastik och hula hoop. Inom flera sporter är det mer eller mindre jämnt skägg mellan könen, t ex skytte, Ultramaraton-löpning på sträckor över 50 miles (obs! endast 25 % kvinnliga tävlande), konståkning och balett.

De två nämnda danssporterna konståkning och balett skiljer sig åt mellan könen t ex vad gäller vighet och styrka. I par-konståkning och balettföreställningar finns det koreografiska moment där den manlige dansören lyfter upp kvinnan högt över huvudet. Vidare är kvinnor generellt vigare, nättare och mer graciösa.

Läs fakta och statistik istället för att hänvisa till din ”egen kunskap” som källa.

Världens bästa dressyr-ryttare är en kvinna. Isabell Werth. VM-2:a och VM-3:a är kvinnor. Triss i damer! (källa: Ridsport, VM Dressyr 2018)

I VM Hoppning 2018, en kvinna som världsmästare - Simone Blum. (källa: Ridsport, VM Hoppning 2018). Trots manlig dominans i världstoppen.

Kvinnodominans i Dressyr: https://data.fei.org/Ranking/Search....gCode=D_WR_U25

Även i Endurance Open Riders är det många damer i topp 50, varav en som rankad nr 1: https://data.fei.org/Ranking/Search....nkingCode=E_WR

I danssporter och andra sporter där vighet är avgörande, t ex balett, konståkning, rytmisk gymnastik osv, är det kvinnor som är naturligt bättre än män. Denna slutsats har forskningen kommit fram till. Har att göra med att kvinnor rör sig mer med höfterna och män med skuldrorna när de promenerar. Kvinnor är i regel vigare än män. Därför bedöms de i snitt som bättre än män på dans.

Var har du fått det ifrån att det finns så många som 10 000 sporter? Javisst ja, du hänvisar till fake news och faktoider från din egen ”kunskapskälla”. Jag förmodar att du har studerat samtliga 10 000 sporters topp100-listor och sedan memorerat endast de topp100-listor som domineras av män, helst 100 %. Du glömmer selektivt förstås de listor där de enda tre kvinnorna är på samtliga medaljplatser och alla 97 männen kommer efter henne i rankingen.

Du skulle säkert må som en kung av att bo i ett 100 % dominerat samhälle, där endast män tävlar mot endast män, med 100 % all-male överallt: arbetsplatser, universitet, banker, butiker, restauranger, sporter, gym, litteratur, konst, musik, filmer, f d ”traditionella kvinnosysslor” och så vidare och så vidare. Där inbördes beundran och ryggdunkningar är mer regel än undantag.

För dig är män A-människor och kvinnor B-människor. Du gör ingenting än att värdera män högre än kvinnor i alla sammanhang där deras insatser jämförs med varandra.

Du borde fan skämmas för din vidriga kvinnosyn. Ta nu tidsmaskinen och åk tillbaka till år 1820, där du hör hemma.
Citera
2020-11-22, 18:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Hon är bra på att krascha...
https://www.youtube.com/watch?v=NZv0dUJQWRg
Ana Carrasco blev världsmästare först 2018. Fem år efter kraschen i yotube-klippet du länkade till. Så kan det går när man inte granskar sina källor innan man skickar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in