• 1
  • 2
2020-11-15, 11:14
Medlem
Nu ska jag dela med ett av mina specialrecept. Koka ärtsoppa som vanligt fast utan fläsk, sen hackar ni upp en eller två frysta alaska pollock fileer i små tärningar och tillsätter det. Låt soppan fortsätta koka ca 10 minuter och tillsätt salt.

Där har ni en superbillig och jättegod maträtt.
Citera
2020-11-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Nu ska jag dela med ett av mina specialrecept. Koka ärtsoppa som vanligt fast utan fläsk, sen hackar ni upp en eller två frysta alaska pollock fileer i små tärningar och tillsätter det. Låt soppan fortsätta koka ca 10 minuter och tillsätt salt.

Det låter förfärligt. Du byter ut fläsk mot en extremt äcklig fattigmanstorsk. Håll de tipsen för dig själv.
Citera
2020-11-15, 11:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Grön ärtsoppa verkar populärt med torsk men vita bönor skulle nog funka ochså med lite örter ev lite fiskbulong el grönsaksbuljong. Tror dock att jag skulle steka torsken först och fördela den i cm bitar sen blanda i på slutet

Kan va gott, jag vet inte.. värt att prova
Citera
2020-11-15, 11:40
Medlem
Tangentriddarens avatar
Hädelse.
Citera
2020-11-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det låter förfärligt. Du byter ut fläsk mot en extremt äcklig fattigmanstorsk. Håll de tipsen för dig själv.

Kanske du borde försöka vidga dina vyer när det gäller matlagning lite? Du avfärdar maträtter du inte ens testat.
Citera
2020-11-15, 12:24
Medlem
anomaligns avatar
Det var sjukt länge sedan jag tillagade alaska pollock, men jag minns det som ett solitt block fisk direkt i kartongen. Det känns som ett jäkla jobb att lyckas hacka det i småbitar
Citera
2020-11-15, 12:42
Medlem
Tangentriddarens avatar
Citat:
Kanske du borde försöka vidga dina vyer när det gäller matlagning lite? Du avfärdar maträtter du inte ens testat.

Jag kan nog komma på en lång rad maträtter som du inte skulle röra med tång och komma med exakt samma påstående. Vissa saker vet man redan om att man inte kommer att gilla.
Citera
2020-11-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det var sjukt länge sedan jag tillagade alaska pollock, men jag minns det som ett solitt block fisk direkt i kartongen. Det känns som ett jäkla jobb att lyckas hacka det i småbitar

du låter den ju tina så pass att det går att skära i.
Citera
2020-11-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentriddaren
Jag kan nog komma på en lång rad maträtter som du inte skulle röra med tång och komma med exakt samma påstående. Vissa saker vet man redan om att man inte kommer att gilla.

Jag var övertygad att jag skulle hata surströmming men tyckte om det när jag väl provade det. Man vet inget innan man testar.
Citera
2020-11-15, 14:15
Medlem
LenaPauls avatar
Hej

Vad menar du koka ärtsoppan som vanligt "fast utan fläsk" ??? Kokar du ärtsoppa från grunden på något sätt, för du plockar väl inte ut fläsket ur soppan???
Citera
2020-11-15, 14:39
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
du låter den ju tina så pass att det går att skära i.

Men då måste man tillaga allting på en gång*. Det blir ett jäkla storkok om man har ett halvkilo fisk. Alternativt väldigt knasiga proportioner mellan ärtsoppa och fisk, och snarare fisk med ärtsoppa.

*= Dvs om man inte tinar - fryser in igen, vilket kanske inte är direkt livsfarligt, men definitivt dålig praxis och borde undvikas
Citera
2020-11-15, 20:07
Medlem
Citat:
Jag var övertygad att jag skulle hata surströmming men tyckte om det när jag väl provade det. Man vet inget innan man testar.

Det var ju en ny idé, ärtsoppa med surströmming 😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in