Det behövs en diskussion om hur vi ska göra med tråden (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) och där behöver även ni få komma till tals. Eftersom det rör en tråd som ligger i Telefoni, surfplattor och läsplattor känns det den här gången lämpligast att ta diskussionen just här istället för i det normala meta-forumet Flashback.
Först och främst känner jag mig som en bödel den sista tiden och jag är säker på att även en del av er gärna skulle ställa upp som min bödel. Jag är medveten om att jag strypt intressant diskussion men hoppas att ni ska förstå varför i och med denna tråd.
-----------------------------------------------
Problem som behöver diskuteras:
.
Ovanstående behöver ni få vara med och komma med kreativa lösningar på (men inte för kreativa). Hur vill ni ha det egentligen? Jag kan säga från början att någon "mini-coronatråd" där allt - högt som lågt - diskuteras utan ett satt topic lär inte bli aktuell.
Sedan finns det ytterligare ett par saker ni gärna får kommentera men där jag är övertygad om att dagens riktlinjer är korrekta:
.
I den här tråden är det tillåtet att diskutera moderatorsåtgärder (dvs 0.06 gäller inte) för det är en stor del av syftet med tråden. Däremot gäller även här att rena påhopp inte kommer att tolereras.
Försök att flytta in diskussionen från (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) hit är givetvis inte OK utan här ligger fokus på hur framtiden för nämnda tråd ska se ut. Korta exempel tillåts, blir det mer än så kommer en varning snabbt som spam i epostkorgen.
I värsta(/bästa?) fall kanske resultatet av den här diskussionen blir att tråden förblir låst och att den har spelat ut sin roll.
Här är er chans att komma med konstruktiva förslag - ta den!
Åtminstone tillfälligt kommer (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) hållas låst med hänvisning till den här tråden tills vi har en något så när klar strategi hur den ska hanteras framöver.
/Moderator
Först och främst känner jag mig som en bödel den sista tiden och jag är säker på att även en del av er gärna skulle ställa upp som min bödel. Jag är medveten om att jag strypt intressant diskussion men hoppas att ni ska förstå varför i och med denna tråd.
Problem som behöver diskuteras:
.
- Trådens placering ställer till det. Tiden är över när en telefon var en telefon och en dator var en dator. Numera lever de i symbios och man kör samma program/appar på sin Androidtelefon/Chromebook alternativt iPhone/Macbook.
Om folk (förlåt, "våra högt ärade användare" ska det stå) tänkte på var tråden är placerad och höll fokus på telefonbiten men även tog med lite av det runtikring skulle det fungera. Tyvärr saknas den disciplinen i dagens läge utan då handlar helt plötsligt hela diskussionen om Chromebook och Macbook vilket idag är (solklart) OT. Topic går dessutom inte enkelt att bredda hur mycket som helst med tanke på att då hamnar man i diskussioner som bör tas i ett annat forum.
. - Samma sak när diskussionen övergår till att handla om hela företag. Visst, Apple tillhandahåller iPhones så lite diskussion om Apple vore helt OK men, vips, handlar hela tråden om Apple och alla dess produkter. Då förs diskussionen återigen i fel forum.
. - Rundgång/upprepningar. Möjligen är det enbart mitt egna, upplevda problem men när samma sak upprepas för 20:e gången så är det inte längre intressant. Jag tror att detta gör att inte fler är med i diskussionen utan tröttnar på att läsa exakt samma argument om och om igen. Tråden har mycket på att vinna på att argumenten utvecklas och inte exakt samma ord upprepas - tror jag åtminstone.
Dessutom är detta en anledning till att det inte fungerar att tillåta korta avsteg från topic. Skulle det handla om två, tre inlägg - inga problem - men det blir det när det plötsligt rör sig om 20.
. - [plats för fler generella problem - uppdateras]
Ovanstående behöver ni få vara med och komma med kreativa lösningar på (men inte för kreativa). Hur vill ni ha det egentligen? Jag kan säga från början att någon "mini-coronatråd" där allt - högt som lågt - diskuteras utan ett satt topic lär inte bli aktuell.
Sedan finns det ytterligare ett par saker ni gärna får kommentera men där jag är övertygad om att dagens riktlinjer är korrekta:
.
- Det är inte OK med personliga påhopp på andra användare. Detta har ni blivit klart bättre på så tummen upp.
. - Länkar SKA ha en bra beskrivning beskrivning av innehållet. Detta fungerar på övriga FB så varför ska det inte kunna fungera även här? Detta behöver ni fortfarande jobba på.
. - [plats för fler]
I den här tråden är det tillåtet att diskutera moderatorsåtgärder (dvs 0.06 gäller inte) för det är en stor del av syftet med tråden. Däremot gäller även här att rena påhopp inte kommer att tolereras.
Försök att flytta in diskussionen från (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) hit är givetvis inte OK utan här ligger fokus på hur framtiden för nämnda tråd ska se ut. Korta exempel tillåts, blir det mer än så kommer en varning snabbt som spam i epostkorgen.
I värsta(/bästa?) fall kanske resultatet av den här diskussionen blir att tråden förblir låst och att den har spelat ut sin roll.
Här är er chans att komma med konstruktiva förslag - ta den!
Åtminstone tillfälligt kommer (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) hållas låst med hänvisning till den här tråden tills vi har en något så när klar strategi hur den ska hanteras framöver.
/Moderator