2020-11-14, 14:50
Medlem
SvartaBjorns avatar
Det behövs en diskussion om hur vi ska göra med tråden (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) och där behöver även ni få komma till tals. Eftersom det rör en tråd som ligger i Telefoni, surfplattor och läsplattor känns det den här gången lämpligast att ta diskussionen just här istället för i det normala meta-forumet Flashback.

Först och främst känner jag mig som en bödel den sista tiden och jag är säker på att även en del av er gärna skulle ställa upp som min bödel. Jag är medveten om att jag strypt intressant diskussion men hoppas att ni ska förstå varför i och med denna tråd.

-----------------------------------------------

Problem som behöver diskuteras:
.
  • Trådens placering ställer till det. Tiden är över när en telefon var en telefon och en dator var en dator. Numera lever de i symbios och man kör samma program/appar på sin Androidtelefon/Chromebook alternativt iPhone/Macbook.

Om folk (förlåt, "våra högt ärade användare" ska det stå) tänkte på var tråden är placerad och höll fokus på telefonbiten men även tog med lite av det runtikring skulle det fungera. Tyvärr saknas den disciplinen i dagens läge utan då handlar helt plötsligt hela diskussionen om Chromebook och Macbook vilket idag är (solklart) OT. Topic går dessutom inte enkelt att bredda hur mycket som helst med tanke på att då hamnar man i diskussioner som bör tas i ett annat forum.
    .
  • Samma sak när diskussionen övergår till att handla om hela företag. Visst, Apple tillhandahåller iPhones så lite diskussion om Apple vore helt OK men, vips, handlar hela tråden om Apple och alla dess produkter. Då förs diskussionen återigen i fel forum.
    .
  • Rundgång/upprepningar. Möjligen är det enbart mitt egna, upplevda problem men när samma sak upprepas för 20:e gången så är det inte längre intressant. Jag tror att detta gör att inte fler är med i diskussionen utan tröttnar på att läsa exakt samma argument om och om igen. Tråden har mycket på att vinna på att argumenten utvecklas och inte exakt samma ord upprepas - tror jag åtminstone.

Dessutom är detta en anledning till att det inte fungerar att tillåta korta avsteg från topic. Skulle det handla om två, tre inlägg - inga problem - men det blir det när det plötsligt rör sig om 20.
    .
  • [plats för fler generella problem - uppdateras]

Ovanstående behöver ni få vara med och komma med kreativa lösningar på (men inte för kreativa). Hur vill ni ha det egentligen? Jag kan säga från början att någon "mini-coronatråd" där allt - högt som lågt - diskuteras utan ett satt topic lär inte bli aktuell.

Sedan finns det ytterligare ett par saker ni gärna får kommentera men där jag är övertygad om att dagens riktlinjer är korrekta:
.
  • Det är inte OK med personliga påhopp på andra användare. Detta har ni blivit klart bättre på så tummen upp.
    .
  • Länkar SKA ha en bra beskrivning beskrivning av innehållet. Detta fungerar på övriga FB så varför ska det inte kunna fungera även här? Detta behöver ni fortfarande jobba på.
    .
  • [plats för fler]

-----------------------------------------------

I den här tråden är det tillåtet att diskutera moderatorsåtgärder (dvs 0.06 gäller inte) för det är en stor del av syftet med tråden. Däremot gäller även här att rena påhopp inte kommer att tolereras.

Försök att flytta in diskussionen från (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) hit är givetvis inte OK utan här ligger fokus på hur framtiden för nämnda tråd ska se ut. Korta exempel tillåts, blir det mer än så kommer en varning snabbt som spam i epostkorgen.

I värsta(/bästa?) fall kanske resultatet av den här diskussionen blir att tråden förblir låst och att den har spelat ut sin roll.

Här är er chans att komma med konstruktiva förslag - ta den!

Åtminstone tillfälligt kommer (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) hållas låst med hänvisning till den här tråden tills vi har en något så när klar strategi hur den ska hanteras framöver.

/Moderator
2020-11-14, 15:49
Medlem
Colossos avatar
Då tråden urartat helt, kanske man ska ha en tråd som heter Apple vs. Google? Då kan man ju diskutera allt som rör bolagen? Just nu är det pajkastning från ena sidan (Gogogle fans) samt förklararsidan (Applefans).

Jag menar, kommer man med lögner hela tiden om att apple är si och så, apple ÄGER din telefon, apple hatar miljön, länkar till osanningar, länkar till "egna tankar" som man anser fakta, så blir det lätt att det urartar när lögner staplas på varandra utan substans och fakta. Då är man där bara för att provocera.

Enda jag kan tänka mig är att om man inte håller sig till ämnet, spärr 1 vecka utan varning. Vissa i den tråden verkar ha ett uppdrag och det är enbart att provocera.
Senast redigerad av Colosso 2020-11-14 kl. 16:01.
2020-11-14, 16:42
Medlem
saganshuss avatar
Det upprepas mycket i frågor som redan diskuterats i många, många vänder. Det är givetvis meningslöst, det kommer inte att komma fram något nytt.

Det vore bra om man kunde undvika det och istället diskutera nya frågor.

Vi behöver inte diskutera saker som redan har avhandlats otaliga gånger. Det vore bra om det kunde undvikas.
2020-11-14, 17:59
Medlem
avcs avatar
Till att börja med, tack för att vi medlemmar får tycka till och diskutera dessa trådar, som ju blivit ganska många med åren.

Vad som är uppenbart med bl.a. hänvisningar till min tidigare klagotråd, är att medlemmar är olika, och diskuterar samt tolkar saker olika. Detta har kanske alltid varit ett problem i teknikkrigstrådar, där vissa är helt märkesobrydda, medan andra är fast beslutna om att deras pryl är ett handhållet Nirvana. Vi har gått från tidigare, personliga favorittråden Varför är Androidananvändare så hatiska mot iPhone och Apple?, till en allt "snällare", mer nertonad diskussion, där allt färre öppet kunnat komma till tals pga risken att andra blir kränkta.

Jag tror problemet är att klämma in alla typer av debattörer i en och samma tråd, och därefter döma alla efter samma måttstock. Vissa har en hårdare ton, och kan uttrycka saker som en "snällare" opponent tolkar otrevligt. Det kanske är så att vi behöver en hardcore- och en laidback-tråd om samma ämne? Inte nödvändigtvis i Laidback-forumet, utan två olika trådar med två olika nivåer och regler under samma kategori. Man väljer den tråd som passar (snäll diskussion eller hård diskussion), ungefär. Ger man sig in i "fel" tråd får man då ganska uppenbart skylla sig själv, oavsett vilken man väljer.
Senast redigerad av avc 2020-11-14 kl. 18:24.
2020-11-14, 18:08
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Till att börja med, tack för att vi medlemmar får tycka till och diskutera dessa trådar, som ju blivit ganska många med åren.

Vad som är uppenbart med bl.a. hänvisningar till min tidigare klagotråd, är att medlemmar är olika, och diskuterar samt tolkar saker olika. Detta har kanske alltid varit ett problem i teknikkrigstrådar, där vissa är helt märkesobrydda, medan andra är fast beslutna om att deras pryl är ett handhållet Nirvana. Vi har gått från tidigare, personliga favorittråden Varför är Androidananvändare så hatiska mot iPhone och Apple?, till en allt "snällare", mer nertonad diskussion, där allt färre öppet kunnat komma till tals pga risken att andra blir kränkta.

Jag tror problemet är att klämma in alla typer av debattörer i en och samma tråd, och därefter döma alla efter samma måttstock. Vissa har en hårdare ton, och kan uttrycka saker som en "snällare" opponent tolkar otrevligt. Det kanske är så att vi behöver en hardcore- och en laidback-tråd om samma ämne? Inte nödvändigtvis i Laidback-forumet, utan två olika trådar med två olika nivåer och regler under samma kategori. Man väljer den tråd som passar (snäll diskussion eller hård diskussion), ungefär. Ger man sig in i "fel" tråd får man då ganska uppenbart skylla sig själv, oavsett vilken man väljer.
Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Låt människor diskutera det dom vill diskutera och låt de som inte pallar en tuff diskussion få en snällare tråd. Jag tycker att det låter utmärkt.

Vad som inte kommer försvinna är behovet att diskutera vilket företag som tar över våra liv i mobilen. Det kommer alltid att vara en aktuell fråga. Det är inte bara en teknisk pryl med mobiltelefoner idag, det styr våra liv i mycket hög grad och detta beroende kommer bara att öka och flyta in i allt fler delar av livet.
2020-11-14, 19:54
Medlem
Colossos avatar
Citat:

Ja, det är också bra. Dock är ju den där "original-tråden" så att vi som använder Apple kan argumentera för och vi pratar om fördelar med Apple som vi anser och varför vi tycker som vi tycker, medan andra sidans enda kontring är "men världens fulaste notch", "värdelöst med med ingen 60 hertz skärm". Jag menar, hur bidrar dom personerna till en diskussion? Den andra sidan som argumenterar 0 för Android och dess fördelar utan deras mål är att enbart snacka skit om Apple. Blir liksom ingen diskussion när du har folk som är besatta av Apple och att enbart snacka skit om Apple. Man kommer ingenstans då.
2020-11-14, 23:57
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du har fel i sak som jag redan avslöjat. Någon avstängning i ett år har inte existerat. Du är en notoriskt lögnare.

Hur kommer sig det att du är mer fokusera på min person än på sakfrågan?
Kom med tips och förslag. Ingen OT tråd som du vanligtvis sysslar med.

Var med och förbättra.
2020-11-15, 05:41
Medlem
Vad gäller den problematiska tråden, och hur vi ska kunna styra upp den, så kanske vi har svaret på det i denna tråd.

Vi ser ju att vissa i problemtråden för fram sina åsikter och påståenden med extremt provokativa och överdrivna formuleringar och påståenden, i nästan varje mening. Man kan liksom få känslan att just den biten, att provocera är det mest viktiga för dessa individer, inte att faktiskt på ett sansat ärligt och seriöst sätt diskutera på och runt aktuell tråds topic, och att även kunna acceptera att folk kan ha olika behov tycke smak och ekonomi etc, vilket kan påverka vilka val av grunkor som kan vara mer lämpliga för just dem, men inte nödvändigtvis därför bättre för alla andra.

När man sen ser att vissa av ovanstående i denna tråd plötsligt kan föra sig med ett helt annat sansat och hyfsat språk etc, så kan man ju stilla undra varför i hela friden de ska hålla på med den andra provokativa skiten i den andra tråden....? Är det nån form av tvångstankar och självbefläckelse...? Varför gå in för att uppföra sig så provokativt, när man uppenbarligen kan föra sig bättre, och dessutom omöjligt kan vara ovetande att det i princip bara förstör för alla....? Svara mig ni som känner er träffade...

Sen har vi andra tragiska figurer som inte ens kan hålla sig från att ta den andra trådens skit in hit, alltså inte ens här i denna tråd kan uppföra sig moget och sansat. Har ni ingen som helst skam eller förnuft i kroppen...?

Nu menar jag inte att det skulle vara förbjudet i denna tråd att beskriva och kritisera hur folk betett sig i den andra tråden. Men görs det i sig på ett sansat sätt så kanske de som kritiken riktar sig borde fundera på om de har rent mjöl i påsen, eller om det kan finnas fog för kritiken, om man då kan ta till sig det och försöka ändra det beteende som man får kritik för. Men vad ser vi, jo taggarna utåt direkt och så är det sandlåda igen.....

När man ser moderatorns slit med att hantera problemtråden, och att han ändå försöker ge er/oss en chans att reflektera, kommentera, enas och styra upp, så den kan få fortsätta, och på 15 inlägg så är det samma sandlåda även i denna tråden, så ser jag inte hur problemen ska kunna lösas annat än att antingen permanentbanna de som inte kan sköta sig på ett acceptabelt sätt, eller enklast, låt tråden vara löst för tid och evighet.

Tyvärr är väl inte det heller nån hållbar lösning, för bannas folk så brukar tvångssyndromet att agitera och provocera vara så stark att reinkarnationer sker....
Och vederbörande lär heller inte kunna hålla sig från att dra igång liknade trams i andra trådar, vilket man ju extremt ofta kan se prov på i övrigt. För finns det en tråd om något Apple, om så att nån bara ställer en enkel fråga, så är det bara en tidsfråga innan första provokativa tramsinlägget postas, sen är det strax igång igen, kriget...

För att det ska funka på ett forum, i den problematiska tråden, eller annorstädes oavsett forum, så måste folk fatta att man ska sköta sig och försöka bemöta andra så som man själv vill bli bemött. Att försöka hålla sig till vettiga fakta, hålla sig ifrån korkade överdrifter och generaliseringar etc.
Ingen av oss är perfekta och helt utan skuld, för vi har alla (även jag) nån gång låtit oss provoceras, direkt eller indirekt, och skrivit som vi kanske inte borde gjort.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-11-15 kl. 06:07.
2020-11-15, 06:05
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad gäller den problematiska tråden, och hur vi ska kunna styra upp den, så kanske vi har svaret på det i denna tråd.

Vi ser ju att vissa i problemtråden för fram sina åsikter och påståenden med extremt provokativa och överdrivna formuleringar och påståenden, i nästan varje mening. Man kan liksom få känslan att just den biten, att provocera är det mest viktiga för dessa individer, inte att faktiskt på ett sansat ärligt och seriöst sätt diskutera på och runt aktuell tråds topic, och att även kunna acceptera att folk kan ha olika behov tycke smak och ekonomi etc, vilket kan påverka vilka val av grunkor som kan vara mer lämpliga för just dem, men inte nödvändigtvis därför bättre för alla andra.

När man sen ser att vissa av ovanstående i denna tråd plötsligt kan föra sig med ett helt annat sansat och hyfsat språk etc, så kan man ju stilla undra varför i hela friden de ska hålla på med den andra provokativa skiten i den andra tråden....? Är det nån form av tvångstankar och självbefläckelse...? Varför gå in för att uppföra sig så provokativt, när man uppenbarligen kan föra sig bättre, och dessutom omöjligt kan vara ovetande att det i princip bara förstör för alla....? Svara mig ni som känner er träffade...

Sen har vi andra tragiska figurer som inte ens kan hålla sig från att ta den andra trådens skit in hit, alltså inte ens här i denna tråd kan uppföra sig moget och sansat. Har ni ingen som helst skam eller förnuft i kroppen...?

Nu menar jag inte att det skulle vara förbjudet i denna tråd att beskriva och kritisera hur folk betett sig i den andra tråden. Men görs det i sig på ett sansat sätt så kanske de som kritiken riktar sig borde fundera på om de har rent mjöl i påsen, eller om det kan finnas fog för kritiken, om man då kan ta till sig det och försöka ändra det beteende som man får kritik för. Men vad ser vi, jo taggarna utåt direkt och så är det sandlåda igen.....

När man ser moderatorns slit med att hantera problemtråden, och att han ändå försöker ge er/oss en chans att reflektera, kommentera, enas och styra upp, så den kan få fortsätta, och på 15 inlägg så är det samma sandlåda även i denna tråden, så ser jag inte hur problemen ska kunna lösas annat än att antingen permanentbanna de som inte kan sköta sig på ett acceptabelt sätt, eller enklast, låt tråden vara löst för tid och evighet.

Tyvärr är väl inte det heller nån hållbar lösning, för bannas folk så brukar tvångssyndromet att agitera och provocera vara så stark att reinkarnationer sker....
Och vederbörande lär heller inte kunna hålla sig från att dra igång liknade trams i andra trådar, vilket man ju extremt ofta kan se prov på i övrigt. För finns det en tråd om något Apple, om så att nån bara ställer en enkel fråga, så är det bara en tidsfråga innan första provokativa tramsinlägget postas, sen är det strax igång igen, kriget...?
Många bra ord.

Grunden för all diskussion är att skilja sak ifrån person. Det är först när man gör detta som man kan få en givande diskussion. Man ska inte vara överens, då blir det ingen diskussion, men man bör respektera att andra har en annan uppfattning om man vill diskutera.

Sen så bör man inte skriva medvetna lögner, det kommer heller inte att skapa ett bra diskussionsklimat. Undvik direkta lögner (bli inte Trump!) är en bra regel.
2020-11-15, 08:46
Medlem
SvartaBjorns avatar
Fortsätt komma med förslag. Jag läser dem.

/Moderator
2020-11-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
[*]Rundgång/upprepningar. Möjligen är det enbart mitt egna, upplevda problem men när samma sak upprepas för 20:e gången så är det inte längre intressant. Jag tror att detta gör att inte fler är med i diskussionen utan tröttnar på att läsa exakt samma argument om och om igen. Tråden har mycket på att vinna på att argumenten utvecklas och inte exakt samma ord upprepas - tror jag åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det upprepas mycket i frågor som redan diskuterats i många, många vänder. Det är givetvis meningslöst, det kommer inte att komma fram något nytt.

Det vore bra om man kunde undvika det och istället diskutera nya frågor.

Vi behöver inte diskutera saker som redan har avhandlats otaliga gånger. Det vore bra om det kunde undvikas.

Problemet med samlingstrådar är att det lätt kan bli en del upprepningar. Ta den gamla Android vs iOS som exempel. Över 55 tusen inlägg i en tråd som startades för 8 år sedan. I viss mån är det omöjligt att undvika att folk drar upp saker flera gånger. Somliga orkar inte eller vill inte läsa varenda inlägg som har postats. Andra använder inte sökfunktionen. Osv.

Jag själv har läst lite i tråden då och då, och har blivit irriterad på det där. I viss mån får man nog tolerera att det kan förekomma upprepningar etc. Men om samma personer håller på med konstanta upprepningar hela tiden, så är det en helt annan sak. I viss mån går det ju att lösa genom moderering (inkl. moderatormeddelanden), men framförallt får användarna själva ta lite eget ansvar. Inte alltid så lätt när somliga tycks bli uppretade och det påverkar ens svar. Rent konkret har jag dock inget förslag som skulle kunna åtgärda problemet. Vet inte ens om det är särskilt lättlöst.

Citat:

Men man kan ha en hård ton utan att komma med personangrepp, smutskasta debattmotståndarna etc? Man kan ha en hård ton utan att det hamnar på sandlådenivå och orsakar problem. Jag har sett det fungera i andra trådar.

Dessutom tror jag att det kan vara en aning komplicerat att dela upp det i två delar, dels en snällare diskussion och så en hårdare diskussion. Bland annat för att somliga kanske kommer få det svårt att välja rätt tråd. Sedan finns ju risken att samma saker diskuteras i båda trådarna, och då hade det funkat lika bra med en tråd från första början egentligen.
2020-11-15, 11:37
Medlem
Colossos avatar
Man kan alltid ha en hård ton men hålla den på en bra nivå. När det spårar ur är främst från Androidlovers som inte kan acceptera att iPhone har en notch, ständiga lögnerna om att Apple äger din telefon osv. Det blir liksom ingen diskussion.

Skriver jag tex att jag inte bryr mig om notch eftersom den innehåller något så värdefullt som FaceID, tar knappt plats, så är svaret tillbaka "den är groteskt ful". Där blir det inte mycket diskussion utan det blir mer eller mindre ett påhopp. Diskussionen dör där direkt.

Ser inte riktigt hur detta ska kunna lösas i tråden.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in