2011-04-28, 17:56
Medlem
SinXs avatar
Har med ett halvt öga följt pajkastningen mellan Andoidfolk och Applefolk. Som jag ser det finns det gott om fanatiska fans i båda lägren. Vad jag under debatten gång har uppfattat är att de som föredrar Android i större utsträckning "hatar" Apple och iPhone. I en rapport om just detta konstateras att:

Citat:
En majoritet av Iphoneägarna säger att de skulle byta till en Android om den var bättre än applemobilen.

30 procent av androiderna skulle byta till Iphone om den fungerade bättre med appar och produkter som inte kommer från Apple.

Det finns alltså en aversion mot Apple hos de som valt Android. Hela 56 procent av dem går så långt att de säger sig hata Apple och aldrig skulle byta till Iphone.

Det framgår dock inte av rapporten huruvida iPhoneanvändarna hyser samma hat mot Andriod. Däremot är en större andel av dem beredda att byta OM Android enligt dem skulle bli bättre än iPhone. Majoriteten av androidanvändarna verkar däremot sätta principer före hur bra deras produkt är eftersom de inte heller skulle byta till iPhone trots att den visade sig bättre.

Varför är det på detta vis? Varför "hata" en produkt bara för att den inte följer dina personliga principer? Jag som äger en iPhone "hatar" knappast Android, däremot tycker jag i dagsläget bättre om iPhone. Varför detta hat?
2011-04-28, 18:03
Medlem
tältpinnes avatar
Fanboys är underhållande, jag har också tittat i trådarna och funderat på om människorna är lika koleriska i verkliga livet. Förmodligen inte, men man vet ju aldrig. En amatörpsykologisk analys är att man genom att nedvärdera den ena rättfärdigar sitt köp av den andra. Det är ju trots allt rätt höga summor det handlar om, och ingen vill känna att den kunde köpt bättre.

Till det kommer väl även den generella antikapitalistiska tankesättet, där "Big Corps" hjärntvättar konsumenterna. I det här fallet är det ju urlöjligt, om man ser till vilka som står bakom lurarna som kör med Androids plattform.

Slutligen så finns ju Apple-hatet, som är svårdefinierat. Men det är väl lika kul som att hata på hipsters, Big Brother eller rosévin. Om tillräckligt många gör någonting så verkar det vara en naturlag att en polarisering uppstår mellan de som gör "det" och de som inte gör "det".
2011-04-28, 18:04
Medlem
Salakins avatar
Vissa i mitt umgänge har aldrig ägt någon produkt från Apple, jag tror det var för att spelen inte fungerade på Mac som startade detta hat, + alla internet skämt osv om Mac. Sen har vi ju folk som inte vill betala priset för en iPhone och vägrar erkänna att den är bättre än deras htc.
2011-04-28, 18:05
Bannlyst
de är ju väl som ps3 och xbox 360 användare...har pågått ett jävla krig ett bra tag men har nu slocknat ner
2011-04-28, 18:14
Medlem
drwatsons avatar
Folk vill helt enkelt ha nån grupptillhörighet, sen om det är:

* Fotbollslag A mot B
* PC mot Mac
* Popmusik mot Klassiskt
* Ta den i tvåan / Aldrig ta den i tvåan

...spelar mindre roll eg.

Världen ska vara enkel, ge dig bekräftelse och framförallt ska du kunna hojta med likasinnade vid vilken tid på dygnet som helst...
2011-04-28, 18:43
Medlem
Festungbreslaus avatar
I hög handlar det om Apples vilja att låsa in sina användare, Appstore är en form av fortsättning på tidigare egna standarder som påverkade användarna negativt.

Ja, jag är tidigare fanboy som växte upp med Mac och upplevde skiftet ifrån OS 8/9 till OSX långt innan macarna blev någon form av statuspryl där alla har garageband i dockan för att det ser fint ut. Har dock valt att gå över till Linux sedan 4-5 år tillbaka.
2011-04-28, 19:25
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
I hög handlar det om Apples vilja att låsa in sina användare, Appstore är en form av fortsättning på tidigare egna standarder som påverkade användarna negativt.

Ja, jag är tidigare fanboy som växte upp med Mac och upplevde skiftet ifrån OS 8/9 till OSX långt innan macarna blev någon form av statuspryl där alla har garageband i dockan för att det ser fint ut. Har dock valt att gå över till Linux sedan 4-5 år tillbaka.

Där kom det igen.
2011-04-28, 19:28
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Varför är det på detta vis? Varför "hata" en produkt bara för att den inte följer dina personliga principer? Jag som äger en iPhone "hatar" knappast Android, däremot tycker jag i dagsläget bättre om iPhone. Varför detta hat?
Inte speciellt originell trådstart, och jag har besvarat samma fråga flera gånger.
Exempelvis i denna tråd:
https://www.flashback.org/t1378720

Citat:
Ursprungligen postat av https://www.flashback.org/sp27314300
* Apple håller på att återuppliva en affärsmodell som de flesta trodde var förlorad då det gäller IT-utrustning. Man använder DRM och patenterade kontakter som man vägrar licensiera för sina produkter för att snärja kunder i sitt ekosystem. Framför allt eftersom det har nu visat sig fungera för dem smittar det av sig till andra företag.

* Apple hotar nätneutraliteten genom att med hjälp av lögner och propaganda förstöra för det öppna nätet, och istället få folk att börja använda appar, där de kontrollerar distributionen enligt mycket godtyckliga regler.

* Apple orsakar merkostnader för en mängd företag genom att inte stödja de-facto standards och inte delta i samarbeten med andra företag i industrin. Det drabbar alla eftersom det höjer priser eller gör att istället för att satsa på nya och förbättrade produkter måste de göra produkter speciellt anpassade efter Apple.

Jag struntar fullkomligt ifall någon gör ett dåligt köp och betalar överpris för en medelmåttig produkt för att de faller offer för hype. Det är helt och hållet deras ensak.
Men konsumenters frihet och rättigheter är inte en självklarhet, utan för det krävs det att de har en viss nivå av medvetande. Många som köper Apple är övertygade om att DRM system som används för att låsa in dem i Apples ekosystem är för deras bästa, att det är för deras eget bästa som Apple kontrollerar tillgången till information för deras telefoner, att det är för deras eget bästa som produkterna sakanar självklar funktionalitet o.s.v. Den skaran av konsumenter förstör för alla andra som faktiskt tycker att deras är upp till dem att bestämma hur de använder sina apparater.

Så engagemanget har vanligen inte med någon avundsjuka att göra, och folk blir inte uppeldade över att du tycker att det är värt att lägga extra pengar på vad du upplever som en snyggare apparat. Utan problemet är att du stödjer ett företag som vill ta tillbaka de friheter som har hållits som självklara inom IT-industrin i flera decennium.

Jag har alltid stört mig på hur Apple ser på sina användare som idioter. Jag använde Mac ett tag för att de var de bästa datorerna för musikproduktion, men irriterade mig alltid på idioti som att bara ha en musknapp och usla möjligheter att uppgradera hårdvaran. Då Windows plötsligt började fungera minst lika bra för ändamålet var jag mycket glad över att kunna byta.
Men med tanke på deras beteende på senare år finns det nu inte en chans att jag skulle köpa en av deras produkter...jag har t.o.m. tackat nej då jag blivit erbjuden av en klient att få en ny Mac då jag inte vill se skitföretaget sponsrat av någon, och det spelar ingen roll om pengarna kommer från min egen ficka eller inte.
2011-04-28, 20:26
Medlem
Ja du TS, det tog inte många inlägg som svar på dina funderingar i ämnet, innan juste detta har du funderar över visade sig från vissa av de som du säkert sett visa samma hat i en massa andra trådar. Ja det säger väl en hel del om dessa personers mentalitet...

Själv har jag inte minsta hat mot något företag, vare sig mobiltelefontillverkare eller vad som helst. Jag tycker inte illa om Android eller folk för att de valt och använder Android. Däremot så gillar jag inte Android för min egen del, vilket med andra ord bara betyder att jag inte tycker att Android passar mina krav intressen och behov. Jag kör iPhone för att jag tycker det ger mig mer, passar mig bättre och har för mig fler fördelar.

Däremot kan jag ogilla hur folk beter sig, hur de kastar skit på andra för deras val av mobiltelefon, eller för att de sitter och försöker sprida lögner felaktiga påståenden och skitsnack om någon annan mobil eller de personer som valt denna. Och detta betyder i klartext att det gäller oavsett vilket märke det handlar om. Om de har iPhone eller Android-lur spelar ingen som helst roll för mig, utan det handlar enbart om hur man beter sig.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2011-04-28 kl. 20:29.
2011-04-28, 22:38
Medlem
Har en LG Optimus 2x nu sen 2 veckor tillbaka =P

Hade inte bangat på att byta den mot en iPhone 4 asså.
Hade iPhone 3g tidigare.. va skit lack på den.. p.g.a allt som android fanboys klagar på..

Men android är ju inte hel perfekt? En sak ja stör mig på... iPhone va en barnlek att jailbreak'a och låsa upp... android, nej?... iPhone tankade ja appar på datan o synkade dom till telefonen... Android? nej.. du måste tanka dom till mobilen.. Sure, du kan gå in på android market på datorn.. men mobilen måste ha nätuppkoppling, för du kan inte tanka apparna till datorn o överföra dom.. Ett o annat skit..

Saker ja älskar me android, du kan koppla in den till datorn o använda minnet som en masslagrings enhet. De är sååå skönt o bara överföra filer från map till mapp..

Båda mobilerna är ursköna på sitt sätt, men fan... iPhone 4 känns endå på nått sätt som självklara valet framför min Optimus 2x..
2011-04-29, 00:13
Medlem
For min del har jag en aversion mot de argument som brukar anforas for iPhones fortrafflighet. De ar ju minst sagt svavande och antyder ofta en rejal ignorans och okunskap om de faktiska forhallandena. Tyvarr ar min bild starkt fargad av argumentationen.

Det gar ungefar 99,9 "Apple uppfann pekskarmen" pa varje vettig motivering. Problemet ar vanligtvis att iPhone placeras pa en piedestal hogt over alla andra nallar och propageras med "basta mobilen", "helt overlagsen alla konkurrenter", "iPhone ar mycket battre for X bara kraschar", "funktioner som saknas hos iPhone ar meningslosa", "jag anvander inte funktion X sa det ar bara bra att Apple skippar den", "Apple introducerade mobilt Internet" o.s.v o.s.v. Eller sa har vi "programmen ar battre" utan konkreta exempel pa vilka program som ar battre.

Det ar extremt sallsynt att fa hora att en person kopt iPhone for att den uppfyller en kravspecifikation som denne person satt upp. Eller att en behovsanalys visat att iPhone ar det basta valet i det specifika fallet.

Nej, argumenten som framfors har en tendens att vara pa nivan "Android ar segt och krangligt och bara kraschar hela tiden". Detta gor att jag har en negativ syn, inte pa iPhone som en ren produkt betraktat utan det ar dess fanskara som jag har stark allergi mot.

Ett annat "starkt argument" blev serverat mig for tre veckor sedan under en middag: iPhone valdes "for den har videosamtal"......... Ojda, jattestarkt argument det dar. Den har videosamtal.......... Det har man ju aaalldriggg sett i nagon annan mobil!

Inte nog med att den har videosamtal, ett starkt argument MOT andra nallar var da att dessa saknade denna oumbarliga funktion. Ytterligare ett exempel pa iPhone-argumentering.
2011-04-29, 08:01
Bannlyst
Svar till rubriken:

Har man testat både Android och iOS och har iq över 50 så vet man varför androidanvändare är hatiska mot Apple. Även om jag inte kan påstå att jag är hatisk. Däremot känner jag att det är min plikt att försöka ändra på folks hjärntvättade uppfattning, för Android är mycket bättre än iOS och det är fakta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in