For min del har jag en aversion mot de argument som brukar anforas for iPhones fortrafflighet. De ar ju minst sagt svavande och antyder ofta en rejal ignorans och okunskap om de faktiska forhallandena. Tyvarr ar min bild starkt fargad av argumentationen.
Det gar ungefar 99,9 "Apple uppfann pekskarmen" pa varje vettig motivering. Problemet ar vanligtvis att iPhone placeras pa en piedestal hogt over alla andra nallar och propageras med "basta mobilen", "helt overlagsen alla konkurrenter", "iPhone ar mycket battre for X bara kraschar", "funktioner som saknas hos iPhone ar meningslosa", "jag anvander inte funktion X sa det ar bara bra att Apple skippar den", "Apple introducerade mobilt Internet" o.s.v o.s.v. Eller sa har vi "programmen ar battre" utan konkreta exempel pa vilka program som ar battre.
Det ar extremt sallsynt att fa hora att en person kopt iPhone for att den uppfyller en kravspecifikation som denne person satt upp. Eller att en behovsanalys visat att iPhone ar det basta valet i det specifika fallet.
Nej, argumenten som framfors har en tendens att vara pa nivan "Android ar segt och krangligt och bara kraschar hela tiden". Detta gor att jag har en negativ syn, inte pa iPhone som en ren produkt betraktat utan det ar dess fanskara som jag har stark allergi mot.
Ett annat "starkt argument" blev serverat mig for tre veckor sedan under en middag: iPhone valdes "for den har videosamtal"......... Ojda, jattestarkt argument det dar. Den har videosamtal.......... Det har man ju aaalldriggg sett i nagon annan mobil!
Inte nog med att den har videosamtal, ett starkt argument MOT andra nallar var da att dessa saknade denna oumbarliga funktion. Ytterligare ett exempel pa iPhone-argumentering.