Citat:
Ursprungligen postat av
hasseochtage
Folk gör ett politiskt påstående och länkar till någon "influencer"-video som underlag.
I en tråd såg jag en SD:are referera till Fråga Lund för historisk statistik på kvinnoförtryck. I samma tråd refererade en annan användare till journalisten Joakim Medins bok som underlag för påståendet att många SD:are köper thaihoror.
I relationsforumet innehåller många inlägg formuleringen "[valfri anti-PK-människa] uppskattar att ungefär [valfri mängd] av alla män kommer [valfri negativ konsekvens] vid [valfritt årtal]".
Jag har diskuterat med idioter som har citerat hypoteser i tron att de citerade rön.
Vad beror detta på? Källkritik ska man kunna, med eller utan högskoleutbildning i bagaget. Det lärs väl ut i grundskolan, så vitt jag vet. Är FB fullt av samhallsanställda?
Hur står det själv till med källkritiken när du förväxlar "sanningen" med läroplaner, styrdokument och vackra visioner, som politiker, lärosäten och kommuner fläskar på med för att det ska låta seriöst.
"Källkritik ska man kunna, med eller utan högskoleutbildning i bagaget. Det lärs väl ut i grundskolan, så vitt jag vet." Jo, tjenare! I skolan går det ut på att landa så nära PK-sanningar som möjligt, så att man kan stå och vifta med en dasspapperstunn DN som den heliga skrift. Går inte alltihop helt enkelt ut på att bekräfta värdegrunden?
Även på universiteten gäller det att styra så att pengarna trillar in ... Då kanske det inte går att alltid vara alltför källkritisk?
Källkritik är heller inte särskilt lätt. Att spåra faktauppgifter och påståenden bakåt i tiden kräver arbete. I skolan hinner eleverna möjligen jämföra två källor som läraren eller bibliotekarien sticker åt dem.
Det är inte mycket till källkritisk undersökning. Det är motsvarigheten till fotbollens alibilöpning.
Flashback är snarare ett exempel på när källkritiken drivs mycket längre, med ögonvittnen, FUP:ar, erfarenheter från människor verksamma inom fält i årtionden, m.m. Ta tråden "Myten kring 'det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk'", till exempel. Där har du en källkritisk studie värd namnet.
Men precis som man bör läsa DN skeptiskt, bör man också läsa Flashback med ett vaksamt öga.
Det gäller väl egentligen allt därute, men det skulle bli för jobbigt att hela tiden vara "påkopplad".
För egen del är jag ändå glad att den här sidan finns. Träskmark, visst, men med många guldkorn!