Det handlar nog inte enbart om dålig källkritik. Jag har sett folk i olika forumdelar totalt ignorera allt som kommer från offentliga myndigheter (information och statistik), vetenskapliga studier etc. För de tror på fullt allvar att det är felaktiga källor. Att källan bara vill lura i oss sådana saker, och vill att vi ska tro att det ligger till så. När det egentligen inte stämmer.
Då tror de mer på sina egna teorier (för att det verkar vettigt eller framstår som sunt förnuft), hörsägen (saker som de har hört från folk), samt lite alternativa källor (tex random youtubeklipp). Och då hänger jag inte direkt i forumet för Konspirationer och alternativa teorier, där det hade varit mer begripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Edit: För att jämföra med svensk ljugmedia, så använder svenska journalister ofta av t.ex. "enligt en källa med insyn", som ju helt öppet är att använda sig av ren hörsägen. Och det är inte ens det som många i likhet med mig vänder sig mot, utan mot det faktum att den där källan i regel är helt påhittad av journalisten själv.
Hur vet man 100% säkert att källan är helt påhittad då? Med tanke på källskyddet så kan det vara svårt att bedöma om journalisten har hittat på saker och att den anonyma källan också är påhittad, eller om det faktiskt finns en riktig källa trots allt.