Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-13, 21:57
  #25
Avstängd
Radjaidjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ja i lumpen. En totalt odramatisk känsla eftersom allt går så gradvis och mjukt. För den rent fysiska flygupplevelsen skulle jag hellre lägga pengarna på en tur i en Cessna eller nåt.

Men berodde inte det på att det var helikopter modell större snarare än en Magnum P.I. helikopter?
Citera
2020-11-13, 21:59
  #26
Medlem
Ja, blev upplockad av ytbärgare i lumpen.
Citera
2020-11-14, 02:17
  #27
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Ja om man inte är rädd så borde man ju uppskatta att det kränger lite, annars är det ju bara som att åka buss och helt värdelöst (ur upplevelsesynpunkt)

Undrar hur det känns att åka med ett sånt där plan som landar på vattnet

Bra fråga, har inte åkt med såna. Nu får det vara i med ens bucket lista.
Citera
2020-11-14, 02:20
  #28
Medlem
Nej tyvärr men det står på min bucketlist
Citera
2020-11-14, 02:32
  #29
Medlem
GalenSkånings avatar
Yes. Gjorde det i Kapstaden. En upplevelse
Citera
2020-11-14, 03:41
  #30
Medlem
libbens avatar
Helt klart en upplevelse man kan betala för. Men man kanske ska invänta tills man har råd ifall man tycker det är en dyr kostnad.

Flög själv i samma helikopter som krashade med en cessna i hudson river 2-3 månader efter jag satt i samma kärra i New York. Har för mig alla dog. Så kan det gå. Men det var en fin bild man fick av nyc längs med floden.

Dock tyckte jag hyrcykel och cykla runt i Central park nästan var en bättre upplevelse. Men det lag jag några timmar på medans helikoptern tog 15 minuter.
Citera
2020-11-14, 03:49
  #31
Medlem
Har flugit i helikopter flera gånger, är en häftig upplevelse om man gillar flyg.

Någon gång vill jag ta en provlektion och testa att själv flyga en helikopter, har provat att flyga helikopter i simulator och det gick bra.

Vanliga småflygplan har jag flugit själv hela vägen från start av motor till nedstängning efter landning, visserligen med flyglärare bredvid men det var häftigt att flyga planet helt själv.

Tyvärr är allt med flyg dyrt så ta certifikat blev det ej råd till dessvärre och det är heller inte så billigt att behålla det med kontroller och flygtidskrav.
Citera
2020-11-14, 04:27
  #32
Medlem
Flera gånger inom jobbet, jobbar på oljerigg/båtar inom offshore industrin. Mycket "behagligare" nere i Afrika där man kan sitta i shorts och flipflops medan i Nordsjön behöver man ha på sig en överlevnadsdräkt, varmt och jävligt.
Dom använder sig mycket av sikorsky S-92 eller super puma, var lite små roligt dom första gångerna men nu känns det mest som en flygande buss och brukar ofta somna inom loppet av 5 min efter vi har lyft.
Citera
2020-11-14, 05:43
  #33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ja i lumpen. En totalt odramatisk känsla eftersom allt går så gradvis och mjukt. För den rent fysiska flygupplevelsen skulle jag hellre lägga pengarna på en tur i en Cessna eller nåt.

Jag var också passagerare på helikopter i lumpen. Satt du så du hade fönster? Jag tyckte det var väldigt häftigt och slog lätt upplevelsen i små sportflygplan.
Citera
2020-11-14, 06:43
  #34
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag flög ett par gånger via jobbet från världens minsta internationella flygplats som låg i Helsingborg. Det var helikopter pendeln som flög till till Kastrup. Verkligen en go känsla att slippa checka in med alla andra som skulle med flyget, för det fanns bara plats för 7 passagerare på helikoptern och de checkade in var som helst i hela världen från den flygplatsen, det tog bara någon minut. Inget trams med jobbig säkerhetscheck heller, när vi landade på Kastrup var vi helt klara för att gå på flyget utan fler köer eller säkerhetskontroller. Företaget betalade 600kr ToR, men kan ha något att göra med att SAS sponsrade biljetten om man flög vidare med dem, SAS tog 30,000kr för en biljett till Frankfurt ToR, så att det fanns nog pengar att ta av för att betala helikoptern som man kunde åka en rundtur över Köpenhamn för 2000kr vid juletid. I vilket fall var det rätt ballt att flyga, men ett jävla väsen eftersom man i princip satt i samma rum som motorn. Efter att jag flugit läste jag i den lokala blaskan att vid en flygning över Öresund hade dörren gått upp, och passageraren hade fått hålla fast den tills de landat på Kastrup, jag tror att han var rätt nöjd över att ha bälte på sig då 😀. Det var roligt och jag har strykt det från min bucketlist, men jag känner inte att jag inte behöver göra det igen, speciellt inte om jag måste betala för det.
Citera
2020-11-14, 06:48
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Har du någon gång flugit i en helikopter? Av nödvändighet eller för nöjesskull? Vad tyckte du om det? Skulle du göra om det? Kan du rekommendera det? Var det värt pengarna? Vad var det för slags helikopter?
Japp I Irak 1991.
Citera
2020-11-14, 07:08
  #36
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Har du någon gång flugit i en helikopter? Av nödvändighet eller för nöjesskull? Vad tyckte du om det? Skulle du göra om det? Kan du rekommendera det? Var det värt pengarna? Vad var det för slags helikopter?

Många gånger. Jobbat både som heliskiguide och jaktguide i fjällen så jag har i perioder åkt helikopter dagligen. Skitroligt och alla som är flygrädda borde testa helikopter. Hade det inte varit så dyrt och ont om jobb hade jag tagit certifikat själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback