Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-10, 21:48
  #1
Medlem
Hej,

Jag söker för närvarande exjobb för att avsluta min Civ. Ingenjörsexamen inom Data.
Jag saknar kontaktnät och har i övrigt väldigt fattigt med meriter. Till detta ska tilläggas att min examen kommer att ha tagit 7 år istället för 5 år, och detta endast på grund av att jag har varit lat och kortsiktig, vilket har lett till att jag har försummat mina studier, som jag nu har fått ta igen.

Som ni kan se är jag inte riktigt någon företag slåss om, men exjobbet måste ju trots allt utföras.

Finns det någon som har varit i en liknande situation som kan dela med sig med några tips? Givet min situation, vad bör vara den bästa strategin för att hitta ett exjobb?

Tack på förhand.
Citera
2020-11-10, 22:03
  #2
Medlem
Finns det något speciellt område som du skulle vara intresserad av?

Finns det inga exjobb på lärosätet?
Citera
2020-11-10, 22:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Finns det något speciellt område som du skulle vara intresserad av?

Finns det inga exjobb på lärosätet?

Visst finns väl några områden som skulle vara mer intressant än andra. Men beggers can't be choosers, jag fokuserar mer på att bara få ett exjobb.

Vill helst att ett exjobb på ett företag. Bra att få in foten, samt få lite erfarenhet. Men om jag inte lyckas få något på ett företag så kommer jag att försöka få något på lärosätet.
Citera
2020-11-10, 22:41
  #4
Medlem
Jag menar att om du är intresserad av något så kommer du vara mer motiverad till att jobba på exjobbet. Du kan då "bortförklara" att generella studier är tråkiga men att du brinner för just detta område som exjobbet handlar om.

Jag vet inte riktigt hur man hittar ett exjobb idag, det var ett tag sen för mig, och speciellt nu i coronatider.

Men att ringa runt till företag kan vara en idé. Kan vara lättare att komma fram på mindre företag.
Kontakta via Linkedin?

Sen så kan handledarna på lärosätet ha någon bra kontakt på ett företag där en tidigare student gjort jobbet på. För även om en student gör exjobbet ute på ett företag så är det väl en lärare från skolan som är med och handleder/granskar exjobbet.
Citera
2021-02-03, 00:53
  #5
Medlem
Hur har det gått? Hittat ett exjobb? Jag tycker att just inom data så verkar det finnas mycket. In och titta på företags hemsidor under lediga tjänster, där brukar de annonsera exjobb. Även på institutioners hemsidor, där finns alltid tillgängliga exjobb. Gå och prata med en anställd inom den institution som du vill göra exjobb och se om ni kan hitta något intressant/roligt tillsammans.

Jag tyckte själv att det var svårt och vill mest bara "ha det gjort".
Citera
2021-02-04, 22:11
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronman
Hej,

Jag söker för närvarande exjobb för att avsluta min Civ. Ingenjörsexamen inom Data.
Jag saknar kontaktnät och har i övrigt väldigt fattigt med meriter. Till detta ska tilläggas att min examen kommer att ha tagit 7 år istället för 5 år, och detta endast på grund av att jag har varit lat och kortsiktig, vilket har lett till att jag har försummat mina studier, som jag nu har fått ta igen.

Som ni kan se är jag inte riktigt någon företag slåss om, men exjobbet måste ju trots allt utföras.

Finns det någon som har varit i en liknande situation som kan dela med sig med några tips? Givet min situation, vad bör vara den bästa strategin för att hitta ett exjobb?

Tack på förhand.

Ingen bryr sig om hur länge du har pluggat, ska du ha ett exjobb så kan det vara bra att lyfta fram saker du är intresserad av i ämnet bara. Ingen förväntar sig att du nödvändigtvis kommer göra något vettigt ändå så var bara trevlig och intresserad så har du halva inne.

Särskilt attraktivt kommer det att vara om du kontaktar en arbetsgivare och frågar om de har någon möjlighet för exjobb, och slänger med ett generellt förslag om vad du vill jobba med. Du har nog också någon samordnare på universitetet att prata med!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback