2020-11-10, 21:34
Medlem
Hejsan

Knner mig borttappad i djungeln av utomlandsstudier s tar och vnder mig hit istllet.

Jag fick ut gymnasiet med relativt okej betyg fr ngot r sedan, snittar strax under A. Skrev ven HP i r och vntar p resultaten. Problemet r att jag verkligen fastnat fr arkitektutbildningen och inte kommer in p betygen i Sverige -vilket ftt mig att snegla p utomlandsstudier (ja, jag vet att arkitektprovet finns men vill inte lgga alla frhoppningar p det), fastnade iaf fr South bank London. Nn som har nrmre koll p hur bra den r? Nn som gtt dr? Vet nn vilka svenska betyg det krvs fr o komma in?

I vrigt s vill skolan ha ett portfolio, finns det ngon som lst arkitektur p South bank som vet vad portfoliot frvntas innehlla?

Hoppas nn vnlig sjl kan hjlpa mig
Citera
2020-11-10, 21:54
Bannlyst
Knner inte South Bank London men du mste skert betala mycket pengar fr att studera dr. Glm inte bort svenska kronas vrde mot pundet. Danmark har gratis utbildning och r sen lnge ledande inom arkitektur. Operahuset i Sydney r ett bra exempel.
Citera
2020-11-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Knner inte South Bank London men du mste skert betala mycket pengar fr att studera dr. Glm inte bort svenska kronas vrde mot pundet. Danmark har gratis utbildning och r sen lnge ledande inom arkitektur. Operahuset i Sydney r ett bra exempel.

Tack fr svar! Ja det stmmer, det kostar ca 50.000 kr per termin. Hade grna pluggat i Danmark om man frstod vad dom sa... det rknas vl som att man kan sprket tillrckligt om man kan svenska, men kan knappast hlla med om den bedmningen. andra sidan kanske man lr sig snabbt.

Vad ser bst ut p CVt i Sverige sen nr det r dags fr jobb? En utbildning i Danmark vs England?
Citera
2020-11-13, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkotten091
Tack fr svar! Ja det stmmer, det kostar ca 50.000 kr per termin. Hade grna pluggat i Danmark om man frstod vad dom sa... det rknas vl som att man kan sprket tillrckligt om man kan svenska, men kan knappast hlla med om den bedmningen. andra sidan kanske man lr sig snabbt.

Vad ser bst ut p CVt i Sverige sen nr det r dags fr jobb? En utbildning i Danmark vs England?

Danska sprket r inte svrt p skrift tminstone du kan frska med danska nyheter:
https://www.dr.dk/nyheder

I Danmark kan du studera till arkitekt i Kpenhamn eller Aarhus. Det r en mycket bra utbildning som varar 5 r. Danska arkitektfretag vinner ofta stora uppdrag utomlands.

South Bank London knner jag inte till. Du kanske kan ringa svenska fretag dr du grna vill jobba i framtiden och frga vad de tycker!

Lycka till!
Citera
2020-11-13, 12:00
Medlem
Citat:

Om du tnker arbeta i Sverige efter utbildningen s knns utbildningen i Danmark som ett bttre alternativ.
Har aldrig hrt talas om South Bank London. Kr p Kpenhamns universitet istllet (eller var utbildningen nu ges).
Citera
2020-11-13, 12:02
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Har inte s mycket att tillgga om arkitektutbildningen, men avseende danska sprket s lr man sig fort. Jag jobbade en sommar i en norsk avkrok. De hade en jttesvr dialekt och p morgonmtet frstod man inte mycket. Men efter ngon vecka hade man lrt sig allt. Har vnner som pluggat i Danmark och de sger ocks att det gr fort att lra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in