2020-11-10, 21:34
Medlem
Hejsan

Känner mig borttappad i djungeln av utomlandsstudier så tar och vänder mig hit istället.

Jag fick ut gymnasiet med relativt okej betyg får något år sedan, snittar strax under A. Skrev även HP i år och väntar på resultaten. Problemet är att jag verkligen fastnat för arkitektutbildningen och inte kommer in på betygen i Sverige -vilket fått mig att snegla på utomlandsstudier (ja, jag vet att arkitektprovet finns men vill inte lägga alla förhoppningar på det), fastnade iaf för South bank London. Nån som har närmre koll på hur bra den är? Nån som gått där? Vet nån vilka svenska betyg det krävs för o komma in?

I övrigt så vill skolan ha ett portfolio, finns det någon som läst arkitektur på South bank som vet vad portfoliot förväntas innehålla?

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig
Citera
2020-11-10, 21:54
Bannlyst
Känner inte South Bank London men du måste säkert betala mycket pengar för att studera där. Glöm inte bort svenska kronas värde mot pundet. Danmark har gratis utbildning och är sen länge ledande inom arkitektur. Operahuset i Sydney är ett bra exempel.
Citera
2020-11-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Känner inte South Bank London men du måste säkert betala mycket pengar för att studera där. Glöm inte bort svenska kronas värde mot pundet. Danmark har gratis utbildning och är sen länge ledande inom arkitektur. Operahuset i Sydney är ett bra exempel.

Tack för svar! Ja det stämmer, det kostar ca 50.000 kr per termin. Hade gärna pluggat i Danmark om man förstod vad dom sa... det räknas väl som att man kan språket tillräckligt om man kan svenska, men kan knappast hålla med om den bedömningen. Å andra sidan kanske man lär sig snabbt.

Vad ser bäst ut på CVt i Sverige sen när det är dags för jobb? En utbildning i Danmark vs England?
Citera
2020-11-13, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkotten091
Tack för svar! Ja det stämmer, det kostar ca 50.000 kr per termin. Hade gärna pluggat i Danmark om man förstod vad dom sa... det räknas väl som att man kan språket tillräckligt om man kan svenska, men kan knappast hålla med om den bedömningen. Å andra sidan kanske man lär sig snabbt.

Vad ser bäst ut på CVt i Sverige sen när det är dags för jobb? En utbildning i Danmark vs England?

Danska språket är inte svårt på skrift åtminstone du kan försöka med danska nyheter:
https://www.dr.dk/nyheder

I Danmark kan du studera till arkitekt i Köpenhamn eller Aarhus. Det är en mycket bra utbildning som varar 5 år. Danska arkitektföretag vinner ofta stora uppdrag utomlands.

South Bank London känner jag inte till. Du kanske kan ringa svenska företag där du gärna vill jobba i framtiden och fråga vad de tycker!

Lycka till!
Citera
2020-11-13, 12:00
Medlem
Citat:

Om du tänker arbeta i Sverige efter utbildningen så känns utbildningen i Danmark som ett bättre alternativ.
Har aldrig hört talas om South Bank London. Kör på Köpenhamns universitet istället (eller var utbildningen nu ges).
Citera
2020-11-13, 12:02
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Har inte så mycket att tillägga om arkitektutbildningen, men avseende danska språket så lär man sig fort. Jag jobbade en sommar i en norsk avkrok. De hade en jättesvår dialekt och på morgonmötet förstod man inte mycket. Men efter någon vecka hade man lärt sig allt. Har vänner som pluggat i Danmark och de säger också att det går fort att lära sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in