Citat:
Ursprungligen postat av
granattelefon
Du har högre lön än mig och jag tog examen tidigare. Också .NET.
Jag har en tidigare kollega som fick mycket högre lön än mig tidigt då han bytte jobb ofta och var mycket äldre. Men mindre kunnig utvecklare än mig. Det är orättvist att man får högre lön bara för att man är äldre i Sverige.
Låter som att du är äldre än mig också med din fru och barn. Inget för mig ännu.
Har du bytt jobb ofta för att komma upp i den lönen eller har du hamnat på ett bra företag som ökar lönen ändå?
Nu är det såklart fullt möjligt att du är mycket smartare och bättre än vad jag är men blir bitter över din lön haha.
Jag har bytt arbetsplats oftare än vad som kanske ser snyggt ut på CV:t, men varje hopp har sin förklaring:
Arbetsgivare 1) konsultbolag. Jag gjorde mitt examensarbete där. De erbjöd anställning efter detta med 27 kkr som ingångslön. Jag krävde 29 kkr vilket jag fick igenom. Började jobba där och fick så småningom löneökning till 31 kkr, men krävde och fick igenom 32 kkr. Fortfarande junior. Började jobba med att saluföra företaget som arbetsgivare på campus och ute på marknaden, som ett sidouppdrag. Fick upp lönen till 35 kkr. Kom i kontakt (via kontakter) med en VD för konkurrerande konsultbolag. Tycke uppstod. Jag hade anspråk på 40 kkr, blev erbjuden 39 kkr. Jag tackade ja och skrev på papper (dumt nog). Berättade för nuvarande arbetsgivare hur läget låg - det slutade med att jag blev erbjuden 41 kkr för att stanna. Jag krävde 42 kkr. Sagt och gjort - jag stannade och fick med svansen mellan benen höra av mig till VD:n och be om ursäkt. Han förstod läget och verkade inte sur (även om jag inte skulle ha klandrat honom!). Är hos arbetsgivare 1 totalt dryga 2,5 år.
Arbetsgivare 2) fick för mig att testa lite annat, så hamnade på statlig myndighet. Klev in på 42,5 kkr efter att jag förklarat vad nuvarande nivå låg på. De ville bjuda samma, men av princip så rör jag inte på mig om inte lönebilden gör det. Sagt och gjort - pallade 9 månader inom det statliga, sedan hörde jag av mig till 6-7 konsultbolag och förklarade att jag finns tillgänglig. Fick konkreta erbjudanden (allt från 40 kkr upp till 50 kkr) från totalt 5 bolag (varav ett av dem var min förra arbetsgivare). Jag velade mellan två bolag ett bra tag, innan lotten slutligen föll på...
Arbetsgivare 3) nuvarande arbetsplats. Här trivs jag jättebra! Gick in på 44 kkr (47,6 kkr med bonus inräknad).
Jag vill poängtera att allt inte handlar om pengar även om det kanske verkar så enligt texten ovan. Jag fokuserade på lönen för det var vad du inriktade dig på. För egen del så tycker jag att känsla, gemenskap och möjlighet att kunna påverka sin egen karriärs riktning är andra mycket viktiga punkter.
Ps: jag är nog inte smartare än någon annan, men jag håller mig framme, gör vad jag ska, visar mig vara pålitligt och kommer med idéer och konstruktiva förslag. Sådant öppnar dörrar och ögon.