2020-11-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Vilka programmeringsspråk jobbar du med?

Om du jobbar med flera, är det svårt att skilja som isär och inte ”blanda ihop”?

Använder du mycket matematik i ditt utvecklande?

Jag är dotnet-utvecklare, så C# är mina domäner. Jag har också jobbat med Java och webspråk. Man får sitt "hem-språk" med tiden, det man känner sig mest bekväm i (och gillar bäst). För mig är det alltså dotnet/C#. Att jobba med andra språk är inte svårt eller problematiskt. Det som däremot kan vara lite kärvt är hela ekosystemen av verktyg och hjälpmedel som finns runt ett språk/en plattform. Även om Java i sig inte är så märkvärdigt eller långt ifrån C# så är jag inte hemma i Javs-världen med allt runt omkring.

Det är inte mycket matematik i mitt arbete - det är inte såna projekt jag jobbar med. På sin höjd kan det bli lite upp- och nedräkning, och i sällsynta fall division/multiplikation eller, om ödet sig vill - modulus. Jag tycker att det är synd, för jag gillar matematik.
Citera
2020-11-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Intressant!

Hade du mycket erfarenhet innan din utbildning? Skulle du säga att det är svårt att utbilda sig som systemutvecklare utan någon som helst erfarenhet på ämnet?

Sett att den del IT-högskolor har preparandkurser idag för programmering 1 osv så man blir behörig.

Mvh

Det är klart att jag hade pulat en hel del på min kammare genom åren (jag är datornörd, men aldrig sysslar seriöst med programmering förrän några år innan min utbildning). Man kan säga att jag kunde programmera med viss möda innan min utbildning, men jag kunde inte systemutveckla. Det finns en viss gradskillnad där emellan.

Huruvida det är möjligt (eller svårt) att utbilda sig till utvecklare utan någon som helst utbildning - absolut inte. Det gäller bara att ha ett intresse, gärna ett gediget sådant. Det är som att vara snickare, fast alla verktyg och allt du bygger är abstrakt och existerar på papper eller i din hjärna, så det skadar ju inte att ha en god hjärnklump.

De grundläggande eller preparerande kurserna (vare sig det är på gymnasie- eller universitetsnivå) är ett jättebra sätt att komma in i det hela och få sig en överblick av själva verktygen du använder i programmering (listor, variabler, logiska operander, loopar, språkspecifika verktyg, klasser/objekt). Resten kommer senare, men detta är en god grund för vidare utbildning.
Citera
2020-11-10, 13:15
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aStringOfSomeSort
Det är klart att jag hade pulat en hel del på min kammare genom åren (jag är datornörd, men aldrig sysslar seriöst med programmering förrän några år innan min utbildning). Man kan säga att jag kunde programmera med viss möda innan min utbildning, men jag kunde inte systemutveckla. Det finns en viss gradskillnad där emellan.

Huruvida det är möjligt (eller svårt) att utbilda sig till utvecklare utan någon som helst utbildning - absolut inte. Det gäller bara att ha ett intresse, gärna ett gediget sådant. Det är som att vara snickare, fast alla verktyg och allt du bygger är abstrakt och existerar på papper eller i din hjärna, så det skadar ju inte att ha en god hjärnklump.

De grundläggande eller preparerande kurserna (vare sig det är på gymnasie- eller universitetsnivå) är ett jättebra sätt att komma in i det hela och få sig en överblick av själva verktygen du använder i programmering (listor, variabler, logiska operander, loopar, språkspecifika verktyg, klasser/objekt). Resten kommer senare, men detta är en god grund för vidare utbildning.

Kände du dig som en kompetent utvecklare efter avslutad universitetsutbildning eller tyckte du att det fanns gott om utrymme för mer utveckling av dina färdigheter som utvecklare?
Citera
2020-11-10, 13:20
Medlem
kalkryggars avatar
Intressant tråd.

Hur bred är du i .NET? Vad jobbar du med och vad jobbar du med helst? Exempelvis:

Citat:
ASP.NET
ML.NET
Unity
Azure
Sharepoint
365

JavaScript (Angular, React etc)
Blazor

Det är inte helt ovanligt att man träffar på utvecklare som jobbat några år och ändå har problem att lösa FizzBuzz. Klarar du att lösa det utan att gågla för hjälp på under 10 minuter?
Citera
2020-11-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Kände du dig som en kompetent utvecklare efter avslutad universitetsutbildning eller tyckte du att det fanns gott om utrymme för mer utveckling av dina färdigheter som utvecklare?

Utmärkt fråga! Jag var absolut inte färdig utvecklare! Det är nog omöjligt att täcka in alla bitar under en utbildning. Det finns en förståelse från arbetsgivares sida att nyexaminerade behöver vägledning en bra bit in i sin anställning, varför också lönetrappan brukar ta höjd för detta. Det är alltså vanligt att börja med lägre lön (då du kräver hand- och vägledning) för att relativt fort öka i nivå (då du är mer självständig).
Citera
2020-11-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Intressant tråd.

Hur bred är du i .NET? Vad jobbar du med och vad jobbar du med helst? Exempelvis:

Det är inte helt ovanligt att man träffar på utvecklare som jobbat några år och ändå har problem att lösa FizzBuzz. Klarar du att lösa det utan att gågla för hjälp på under 10 minuter?

Man får ju den bredd som uppdragen ger en i någon mån. Med tre barn och hus och bilar och allt vad det är så räcker tiden och orken tyvärr inte riktigt till att sitta på kvällarna med det jag faktiskt skulle vilja, även om jag labbar en hel del med tekniker när möjligheten finns. Jag vill ha en stor bredd - djupet kan jag ta vid behov tänker jag.

* ASP.NET
Har jobbat en hel del med detta

* ML.NET
Tyvärr inte ens labbat, men av det jag sett så känns det kraftfullt och straight forward på samma gång

* Unity
Tyvärr inte, men har kompisar/kollegor som suttit och sitter en hel del i Unity så jag har exponerats för det

* Azure
Jag har inga uppdrag i molnet, men jag försöker att labba på hemmavid. Med MSDN-konto så följer ju Azure-krediter med varje månad, vilket jag försöker (läs ovan) att utnyttja, men det är inte alltid tid finns.

* Sharepoint
Jag är ingen Sharepoint-utvecklare, men brukar joxa med Sharepoint internt i projekten och uppdragen för ingen annan vill göra det :-)

* 365
Inte min bit

* Blazor
Jag har suttit med Blazor sedan preview 2 hela vägen fram till rc1+rc2 och sedermera 1.0. Jag vågar säga att jag nog jobbat om inte mest i det av alla i mitt område, så i alla fall topp 5. Idag sitter jag inte med det, men jag är lite sugen på att slänga ihop en blog hemmavid - då blir det nog Blazor, bara för att.

* Javascript
Jag. Hatar. Javascript. Men jag tvingas ju sitta med det i omgångar. Men det ändrar inte min syn av det :-)

I övrigt arbetar jag med Docker, gRPC, *SQL, *MQ och andra backend-tunga grejer. Jag gillar också att skripta en hel del - kör Linux hemma sedan många år och med det kommer ju skalet (Bash i mitt fall).

Angående FizzBuzz - skulle säkert inte klara det inom 10 minuter utan att Googla ;-)
Citera
2020-11-10, 15:40
Medlem
Vad fakturerar du i timmen? Reagerar på att din lön är så pass låg, företaget lär ju tjäna en rejäl hacka på dina timmar.
Citera
2020-11-10, 17:38
Medlem
Citat:
Man får ju den bredd som uppdragen ger en i någon mån. Med tre barn och hus och bilar och allt vad det är så räcker tiden och orken tyvärr inte riktigt till att sitta på kvällarna med det jag faktiskt skulle vilja, även om jag labbar en hel del med tekniker när möjligheten finns. Jag vill ha en stor bredd - djupet kan jag ta vid behov tänker jag.

* ASP.NET
Har jobbat en hel del med detta

* ML.NET
Tyvärr inte ens labbat, men av det jag sett så känns det kraftfullt och straight forward på samma gång

* Unity
Tyvärr inte, men har kompisar/kollegor som suttit och sitter en hel del i Unity så jag har exponerats för det

* Azure
Jag har inga uppdrag i molnet, men jag försöker att labba på hemmavid. Med MSDN-konto så följer ju Azure-krediter med varje månad, vilket jag försöker (läs ovan) att utnyttja, men det är inte alltid tid finns.

* Sharepoint
Jag är ingen Sharepoint-utvecklare, men brukar joxa med Sharepoint internt i projekten och uppdragen för ingen annan vill göra det :-)

* 365
Inte min bit

* Blazor
Jag har suttit med Blazor sedan preview 2 hela vägen fram till rc1+rc2 och sedermera 1.0. Jag vågar säga att jag nog jobbat om inte mest i det av alla i mitt område, så i alla fall topp 5. Idag sitter jag inte med det, men jag är lite sugen på att slänga ihop en blog hemmavid - då blir det nog Blazor, bara för att.

* Javascript
Jag. Hatar. Javascript. Men jag tvingas ju sitta med det i omgångar. Men det ändrar inte min syn av det :-)

I övrigt arbetar jag med Docker, gRPC, *SQL, *MQ och andra backend-tunga grejer. Jag gillar också att skripta en hel del - kör Linux hemma sedan många år och med det kommer ju skalet (Bash i mitt fall).

Angående FizzBuzz - skulle säkert inte klara det inom 10 minuter utan att Googla ;-)

Från någon som gillar att utveckla i Javascript(nodeJS), hur kommer det sig att du hatar det? bara nyfiken
Citera
2020-11-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Vad fakturerar du i timmen? Reagerar på att din lön är så pass låg, företaget lär ju tjäna en rejäl hacka på dina timmar.

Det beror ju helt på vilket uppdrag jag är i, och hur faktureringen ser ut i mitt nuvarande uppdrag har jag ingen aning om. Vidare är min lön riktigt bra i förhållande till erfarenhet och CV.

Citat:
Ursprungligen postat av -Danzig-
Från någon som gillar att utveckla i Javascript(nodeJS), hur kommer det sig att du hatar det? bara nyfiken

Javascript är så löst, och man får oftast kodstruktur därefter. Jag har ofta hamnat på legacy-grejer med Javascript, och det är inte så roligt. Det är klart att det finns högt och lågt i alla sammanhang, men hittills har jag stött på de lägre segmenten :-)
Citera
2020-11-10, 19:00
Medlem
Glorfindels avatar
När du kommer ut till företag och träffar företagets egna utvecklare (om du kommer i sådana situationer), hur upplever du att du blir bemött av dem, men tanke på att du kanske har bättre lön/förmåner än de fast anställda?
Citera
2020-11-10, 19:07
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Jag jobbar som konsultande systemutvecklare sedan några år. Fråga mig vad ni vill och jag ska svara så gott som hundra procent ärligt. Om det är någon fråga som jag av inte kan besvara ärligt på grund av min personliga integritet så låter jag meddela det!

* utbildning
* lön
* uppdrag
* förmåner
* arbetsklimat
* branschklimat

Där är några förslag på ingångspunkter.

Shoot!

Har du funderat på att starta eget företag och hyra ut dig själv? Om inte, varför?
Citera
2020-11-10, 19:08
Medlem
Citat:

Stort tack för ditt svar! Har planer på att hoppa på samma tåg som dig nämligen

Grym tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in