• 1
  • 2
2020-11-09, 11:33
Medlem
doggydees avatar
Undrar om det går att tjäna pengar på att köpa och hyra ut en lägenhet? Tänker eventuellt centrala Stockholm, då det borde vara den mest eftertraktade marknaden.

Har hört att man kan sälja ett förstahandskontrakt för upp till en miljon kronor. Eller är det bättre att hyra ut den svart? Får man generellt lika mycket betalt i hyra som vad man betalar till banken i form av amortering och räntor?
Citera
2020-11-09, 11:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Undrar om det går att tjäna pengar på att köpa och hyra ut en lägenhet? Tänker eventuellt centrala Stockholm, då det borde vara den mest eftertraktade marknaden.

Har hört att man kan sälja ett förstahandskontrakt för upp till en miljon kronor. Eller är det bättre att hyra ut den svart? Får man generellt lika mycket betalt i hyra som vad man betalar till banken i form av amortering och räntor?

Du blandar och ger. En bostadsrätt kan du köpa och betalar då ränta och amortering till banken, givet att du lånar en del av beloppet.

En hyresrätt kan du köpa/sälja förstahandskontrakt på, men det är olagligt. Menar du att du tänker att du, olagligt, ska köpa ett förstahandshyreskontrakt och sedan, olagligt, sälja det dyrare alternativt hyra ut den svart?

Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kommer ganska snart ha synpunkter på din otillåtna uthyrning dessutom.

Det enda i längden fungerande och tillåtna är att köpa en ägarlägenhet. Då kan du hyra ut bäst du vill.
Citera
2020-11-09, 11:41
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du blandar och ger. En bostadsrätt kan du köpa och betalar då ränta och amortering till banken, givet att du lånar en del av beloppet.

En hyresrätt kan du köpa/sälja förstahandskontrakt på, men det är olagligt. Menar du att du tänker att du, olagligt, ska köpa ett förstahandshyreskontrakt och sedan, olagligt, sälja det dyrare alternativt hyra ut den svart?

Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kommer ganska snart ha synpunkter på din otillåtna uthyrning dessutom.

Det enda i längden fungerande och tillåtna är att köpa en ägarlägenhet. Då kan du hyra ut bäst du vill.

Jag menar att man köper en lägenhet, och sedan säljer rätten att hyra den för en miljon. Eller det är inte så det fungerar? Skit i det då. Om jag köper en lägenhet, måste jag hyra ut den till någon i bostadskön då, eller kan jag hyra ut den på den privata marknaden? Och kan jag räkna med att intäkten från hyran jag får täcker räntor och amortering?
Citera
2020-11-09, 11:55
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Jag menar att man köper en lägenhet, och sedan säljer rätten att hyra den för en miljon. Eller det är inte så det fungerar? Skit i det då. Om jag köper en lägenhet, måste jag hyra ut den till någon i bostadskön då, eller kan jag hyra ut den på den privata marknaden? Och kan jag räkna med att intäkten från hyran jag får täcker räntor och amortering?
Föreningen måste ge tillåtelse att du ska få hyra ut den. Då kan du hyra ut den till vem du vill i stort sett. Isåfall ska hyran vara skälig och inte det är inte en miljon bara för att få möjlighet att hyra den.

Kan hända att det går plus, men kan också nli så att kyl/frys/ugn går i sönder och du måste fixa det.

Dock svårt att få rätt att hyra ut den om du inte uppfyller kraven.
Citera
2020-11-09, 11:56
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Föreningen måste ge tillåtelse att du ska få hyra ut den. Då kan du hyra ut den till vem du vill i stort sett.

Dock svårt att få rätt att hyra ut den om du inte uppfyller kraven.

Ok. Vad är det för krav på det då? Och vad händer ifall man hyr ut den utan tillstånd?
Citera
2020-11-09, 11:56
Medlem
yz44s avatar
Citat:
För att hyra ut en bostadsrätt behövs styrelsens godkännande om det inte är en s.k. ägarlägenhet.
Och du får inte sätta vilken hyra du vill.
Citera
2020-11-09, 11:58
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ok. Vad är det för krav på det då? Och vad händer ifall man hyr ut den utan tillstånd?
Du förlorar nyttjamderätten och slängs ut ur föreningen. Dessutom blir du skadeståndsskyldig gentemot den du hyr ut till.

Stadgarna i föreningen bestämmer vad som är okej, men två saker brukar vara generellt. Provbo med sambo eller studier/jobb på annan ort.
Citera
2020-11-09, 11:59
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
För att hyra ut en bostadsrätt behövs styrelsens godkännande om det inte är en s.k. ägarlägenhet.
Och du får inte sätta vilken hyra du vill.

Men om jag hyr ut den via t.ex. Blocket så kan jag väl sätta vilken hyra jag vill? Alltså om jag tar det i fickan svart. Då kan jag väl dessutom få mer betalt än om jag gör det "lagligt"?
Citera
2020-11-09, 12:00
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Du förlorar nyttjamderätten och slängs ut ur föreningen. Dessutom blir du skadeståndsskyldig gentemot den du hyr ut till.

Stadgarna i föreningen bestämmer vad som är okej, men två saker brukar vara generellt. Provbo med sambo eller studier/jobb på annan ort.

Vadå, de slänger ut mig från min egen lägenhet?
Citera
2020-11-09, 12:01
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Vadå, de slänger ut mig från min egen lägenhet?
Det är inte din lägenhet, det är föreningens. Du har bara köpt nyttjanderätten.
Citera
2020-11-09, 12:02
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Det är inte din lägenhet, det är föreningens. Du har bara köpt nyttjanderätten.

Ok. Vad händer med pengarna som jag betalade för denna nyttjanderätten då, får jag tillbaka dem?
Citera
2020-11-09, 12:02
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Men om jag hyr ut den via t.ex. Blocket så kan jag väl sätta vilken hyra jag vill? Alltså om jag tar det i fickan svart. Då kan jag väl dessutom få mer betalt än om jag gör det "lagligt"?
Detta kan ju inte vara på riktigt.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...ing-av-bostad/

Du kan ta vilken hyra du vill, men räkna med att hyresgästen kommer gå till domstol och att du blir återbetalningsskyldig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in