2020-11-09, 12:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Vadå, de slänger ut mig från min egen lägenhet?

Det är inte din egen lägenhet.
Citera
2020-11-09, 12:07
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ok. Vad händer med pengarna som jag betalade för denna nyttjanderätten då, får jag tillbaka dem?
Den kan komma att tvångsförsäljas genom kronofogden.

Isåfall står du som bostädsrättsinnehavare inte för kostnaderna som uppkommit de senaste sex månaderna.

Däremot så har banken och föreningen rätt att ta tillgångar från försäljningen. Eventuellt överskott från denna processen tillfaller ägaren.
Citera
2020-11-09, 12:10
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Den kan komma att tvångsförsäljas genom kronofogden.

Isåfall står du som bostädsrättsinnehavare inte för kostnaderna som uppkommit de senaste sex månaderna.

Däremot så har banken och föreningen rätt att ta tillgångar från försäljningen. Eventuellt överskott från denna processen tillfaller ägaren.

Ok. Skumt. Jag vet flera i Stockholm som äger flera lägenheter som de hyr ut. De verkar inte ha fått några problem. Mina vänner i Stockholm betalar mellan 12-17 tusen i månaden för sina lägenheter som de hyr. De stod aldrig i någon bostadskö utan de hittade dessa via Blocket.
Citera
2020-11-09, 12:12
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ok. Skumt. Jag vet flera i Stockholm som äger flera lägenheter som de hyr ut. De verkar inte ha fått några problem. Mina vänner i Stockholm betalar mellan 12-17 tusen i månaden för sina lägenheter som de hyr. De stod aldrig i någon bostadskö utan de hittade dessa via Blocket.
Men kör på då. Detta verkar ju vattentätt.

Om du har fem lägenheter och tar en miljon kronor för varje i rätt att hyra från en hyresgäst får du ju in fem miljoner kronor bara där. Sedan 5x12-17 000 i månaden i hyresintäkter.
Citera
2020-11-09, 12:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Än.

Det finns många som langar knark som aldrig har åkt dit. Det betyder inte att det är riskfritt.
Citera
2020-11-09, 12:25
Medlem
lisagommans avatar
Citat:

Ja, du får hyra ut din bostadsrätt, om din förening tillåter det (brukar vara tillåtet i 2 år om du har rimliga skäl till det), vet flera som bor i föreningar som inte tillåter andrahandsuthyrning. MEN du kan inte ta vilken hyra som helst, det finns tydliga regler för sånt som du kan läsa om. Du får ta en viss procent över hyran och hur mycket beror på om den är möblerad osv. Du kan inte hyra ut en etta för 17k men 10-12 om den är möblerad i innerstan är det många som gör. Tar du ockerhyra är det olagligt och du riskerar att bli totalt buttfucked av personen som hyr den, dom kan bo där ett år och sedan anmäla dig vilket kommer lämna dig återbetalningsskyldig för att du tagit ut en oskälig hyra. Det är oetiskt att kapitalisera på människor Som är desperata efter boende och det har blivit svårare, med all rätt.
Citera
2020-11-09, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Ja, du får hyra ut din bostadsrätt, om din förening tillåter det (brukar vara tillåtet i 2 år om du har rimliga skäl till det), vet flera som bor i föreningar som inte tillåter andrahandsuthyrning. MEN du kan inte ta vilken hyra som helst, det finns tydliga regler för sånt som du kan läsa om. Du får ta en viss procent över hyran och hur mycket beror på om den är möblerad osv. Du kan inte hyra ut en etta för 17k men 10-12 om den är möblerad i innerstan är det många som gör. Tar du ockerhyra är det olagligt och du riskerar att bli totalt buttfucked av personen som hyr den, dom kan bo där ett år och sedan anmäla dig vilket kommer lämna dig återbetalningsskyldig för att du tagit ut en oskälig hyra. Det är oetiskt att kapitalisera på människor Som är desperata efter boende och det har blivit svårare, med all rätt.

Väldigt snurrigt inlägg. Vid uthyrning av bostadsrätt får du och hyresgästen fritt avtala om storleken på hyran. Det är endast för uthyrning av hyresrätt som det finns lagar om storleken på hyran.
Dessutom har en bostadsrättsägare ingen hyra och det finns därför ingen procentsats av en hyra att tala om. Du blandar ihop uthyrning av hyresrätt och bostadsrätt men det är två helt olika saker.
Citera
2020-11-09, 15:23
Medlem
lisagommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Väldigt snurrigt inlägg. Vid uthyrning av bostadsrätt får du och hyresgästen fritt avtala om storleken på hyran. Det är endast för uthyrning av hyresrätt som det finns lagar om storleken på hyran.
Dessutom har en bostadsrättsägare ingen hyra och det finns därför ingen procentsats av en hyra att tala om. Du blandar ihop uthyrning av hyresrätt och bostadsrätt men det är två helt olika saker.

Nej, det gäller även en bostadsrätt.
Citera
2020-11-09, 15:28
Citat:

https://www.fastighetsagarna.se/fakt...och-hyresgast/

På denna länk kan du läsa om andrahandsuthyrning av bostadsrätt. Det står bland annat:

"Parterna är fria att komma överens om hyrans storlek. Detta innebär att när du ska hyra ut din bostadsrätt i andra hand bestäms hyran i en överenskommelse mellan dig som bostadsrättshavare och din hyresgäst."
"När det gäller för hög hyra finns det inte längre några regler som säger att den som hyr ut kan bli skyldig att betala tillbaka för hög hyra i efterhand. Om hyresnämnden anser att hyran är för hög kan den besluta om en lägre hyresnivå. Denna kommer då att gälla från dagen för ansökan, eller i vissa fall en senare tidpunkt. Eller så fattar hyresnämnden beslutet att den hyra ni överenskommit om är skälig."
Citera
2020-11-09, 15:33
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:

För bostadsrätter går det inte att kräva tillbaka andrahandshyra i efterhand.

Hur svårt kan det vara att googla ”återbetalning hyra bostadsrätt” innan du postar så du slipper kasta ur dig felaktig skit?
Citera
2020-11-09, 16:23
Medlem
lisagommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
För bostadsrätter går det inte att kräva tillbaka andrahandshyra i efterhand.

Hur svårt kan det vara att googla ”återbetalning hyra bostadsrätt” innan du postar så du slipper kasta ur dig felaktig skit?

Då har det nyligen ändrats för jag vet att det inte var längesen man inte ens fick ta ut räntan man betalade om man hyrde ut i andra hand vilket gjorde det omöjligt då man gick plus minus noll. Sedan ändrades det till att man fick ta en viss procent över och om det ändrats nu igen så får jag väl be om ursäkt för att jag inte kollat upp det. Men det har isåfall skett under det senaste halvåret.
Citera
2020-11-09, 17:32
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Då har det nyligen ändrats för jag vet att det inte var längesen man inte ens fick ta ut räntan man betalade om man hyrde ut i andra hand vilket gjorde det omöjligt då man gick plus minus noll. Sedan ändrades det till att man fick ta en viss procent över och om det ändrats nu igen så får jag väl be om ursäkt för att jag inte kollat upp det. Men det har isåfall skett under det senaste halvåret.

Det ändrades typ 2013. Du får fortfarande inte ta ockerhyra men du kan inte bli återbetalningsskyldig. Det som händer är att du blir tvungen att sänka till skälig hyra framgent. I det läget är det bara att säga upp hyresgästen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in