2022-12-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Min fråga var nog mer, när ska VAR hå in och granska? Är det inte nät det är "clear and obvious" vilket det var här. Även om jag är för domarens bedömning, men kan VAR göra samma sak. Beslutet här är väl ganska binärt om man följer regelboken.

VAR ska ge sin åsikt när det är uppenbart och kan mycket väl haft en dialog med huvuddomare och fjärdedomare om detta. Sedan avgör domaren om han vill göra ngt med informationen, då han har sista ordet.

Det är just sådana här direktiv som hela tiden finslipas så att VAR används på bästa sätt. Så jag tror att VAR har sagt sitt men domaren ville inte göra ngt åt det.
Citera
2023-01-14, 18:29
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Svårt och hitta bra video på händelse men får bli Sportbladet. Tänker på United 1-1 mål. Höjdpunkten som är direkt efter city gjort 1-0 i klippet som finns i artikeln på länken om du nu inte såg matchen/händelsen.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tva-snabba-mal

Angående får man inte se det men Rashford springer efter bollen först är alltså klar offside med typ 2 meter.

För mig helt jävla obegripligt såvida det inte gjorts någon ändring av regeln/tolkningen av den. Rashford är tydligt offside. Bollen slagen mot honom. Han springer efter den i flera sekunder. Befinner sig precis vid bollen när Bruno avslutar. Under hela sekvensen påverkar han både försvarare och målvakt i sitt agerande. Försvarare som måste gå efter Rashford som springer efter bollen istället för att helt fokusera på Bruno.

Målvakten som inte kan veta vem av Bruno och Rashford som ska avsluta då både befinner sig precis vid bollen och gör ansats för att avsluta.

Kan du på något sätt förstå hur domarna gör bedömning att Rashford inte påverkar spelet på ett sådant sätt att han inte kan dömas för offside?

Senast jag tittade upp regeln är det fortfarande så att man inte behöver röra bollen för att vara offside utan påverka spelet på annat sätt. Finner denna bedömning som VAR gör vara en av de värre jag sett som visar på en enorm brist på spelförståelse och regeln. Eller vad säger du?
Citera
2023-01-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Svårt och hitta bra video på händelse men får bli Sportbladet. Tänker på United 1-1 mål. Höjdpunkten som är direkt efter city gjort 1-0 i klippet som finns i artikeln på länken om du nu inte såg matchen/händelsen.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tva-snabba-mal

Angående får man inte se det men Rashford springer efter bollen först är alltså klar offside med typ 2 meter.

För mig helt jävla obegripligt såvida det inte gjorts någon ändring av regeln/tolkningen av den. Rashford är tydligt offside. Bollen slagen mot honom. Han springer efter den i flera sekunder. Befinner sig precis vid bollen när Bruno avslutar. Under hela sekvensen påverkar han både försvarare och målvakt i sitt agerande. Försvarare som måste gå efter Rashford som springer efter bollen istället för att helt fokusera på Bruno.

Målvakten som inte kan veta vem av Bruno och Rashford som ska avsluta då både befinner sig precis vid bollen och gör ansats för att avsluta.

Kan du på något sätt förstå hur domarna gör bedömning att Rashford inte påverkar spelet på ett sådant sätt att han inte kan dömas för offside?

Senast jag tittade upp regeln är det fortfarande så att man inte behöver röra bollen för att vara offside utan påverka spelet på annat sätt. Finner denna bedömning som VAR gör vara en av de värre jag sett som visar på en enorm brist på spelförståelse och regeln. Eller vad säger du?

Det skulle givetvis vara offside!
Rashford påverkar försvararnas sätt att spela bollen. Hade försvararna betett sig annorlunda om Rashford inte varit där? Om ja, då är det offside.

Men dessa situationer är svåra för domare!
Assisterande fokuserar på offsidelinjen och det är inte alltid lätt att avgöra hur det påverkar spelet, eller om den rör bollen. Här tror assisterande att Rashford rör bollen och vinkar, men när huvuddomaren säger att han inte rörde bollen så ändrar de sig. Hade han inte påverkat försvararna och inte rört, då är det OK. Men i den hastigheten kräver det mycket av domarna att görs den bedömningen.
Så jag tror att de till slut bedömde att han inte rörde bollen och därmed "påverkade inte".

Men här blir man besviken på VAR. De borde kommunicera och bekräfta att Rashford påverkar och är därmed offside.

Samma svårighet blir det ibland om någon är offside och skymmer sikten gör målvakten. När det sker har ofta både assisterande och huvuddomaren inte fokus på just det. Det är så mkt annat de tittar på (tröjdragningar, offside, osv). Svårt, men i detta fall borde VAR fixa till det!
Citera
2023-01-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Det skulle givetvis vara offside!
Rashford påverkar försvararnas sätt att spela bollen. Hade försvararna betett sig annorlunda om Rashford inte varit där? Om ja, då är det offside.
Är det självklart för dig utifrån regelboken eller bara för att det känns rätt? Åsikterna går ju väldigt isär i den här situationen, bland tittare och även bland domare. Följde diskussionen på domarforumet på Bigsoccer och Jonas Eriksson var väl också inne på att det helt enkelt är en tolkningsfråga och högst subjektivt.

Nu har ju lite tid gått och heta känslor från olika supporterhåll mattats av. Utifrån regelverket och vägledande exempelsituationer har jag svårt att se det här som offside - och i fall det ändå är det är det inte försvararna som "påverkas"/hindras utan målvakten.
Citera
2023-01-23, 21:50
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Är det självklart för dig utifrån regelboken eller bara för att det känns rätt? Åsikterna går ju väldigt isär i den här situationen, bland tittare och även bland domare. Följde diskussionen på domarforumet på Bigsoccer och Jonas Eriksson var väl också inne på att det helt enkelt är en tolkningsfråga och högst subjektivt.

Nu har ju lite tid gått och heta känslor från olika supporterhåll mattats av. Utifrån regelverket och vägledande exempelsituationer har jag svårt att se det här som offside - och i fall det ändå är det är det inte försvararna som "påverkas"/hindras utan målvakten.
FAs egna regelverk säger att det är offside. Det duger gott och väl.

Citat:
2. Offside offence
A player in an offside position at the moment the ball is played or touched* by a team-mate is only penalised on becoming involved in active play by:

interfering with play by playing or touching a ball passed or touched by a team-mate or

interfering with an opponent by:
preventing an opponent from playing or being able to play the ball by clearly obstructing the opponent’s line of vision or
challenging an opponent for the ball or
clearly attempting to play a ball which is close when this action impacts on an opponent or
making an obvious action which clearly impacts on the ability of an opponent to play the ball

or
Citera
2023-01-24, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
FAs egna regelverk säger att det är offside. Det duger gott och väl.
Vet inte varför du fetmarkerar de första två punkterna. Han gör uppenbarligen inte det i punkt ett eller två (utmanar ingen försvarare - han är ensam/förbi dem, försöker inte att spela bollen).

Vilket endast lämnar obvious action-punkten. Jag hittar inga bra exempel på liknande situationer i IFABs kompletterande exempelguider. Men i situationen kan det ju då enbart röra sig om att påverka Ederson - tycker du att Rashfords trippande kring bollen är tillräckligt tydligt för det? Personligen tycker jag inte det och det har ju också länge varit standard att ge fördelen till anfallaren i dessa svårtolkade situationer.
Citera
2023-01-25, 22:37
Medlem
Citat:

Det kommer alltid finnas olika tolkningar när det gäller begrepp som "påverkar". För någon kan det vara uppenbart och för någon om den fysiskt rör bollen, tex.
Jag tror också att den som spelat fotboll och en åskådare som inte gjort det tolkar det olika.
Jag tror inte att någon som spelat back skulle påstå att det inte skulle vara offside

Men det kommer alltid finnas gråzoner. Och om alla inte är överens efter att vi sett repriser i slow motion så kan du tänka dig hur svårt det är IRL för domarna 😉
Citera
2023-01-26, 17:23
Medlem
Citat:
Det kommer alltid finnas olika tolkningar när det gäller begrepp som "påverkar". För någon kan det vara uppenbart och för någon om den fysiskt rör bollen, tex.
Jag tror också att den som spelat fotboll och en åskådare som inte gjort det tolkar det olika.
Jag tror inte att någon som spelat back skulle påstå att det inte skulle vara offside

Men det kommer alltid finnas gråzoner. Och om alla inte är överens efter att vi sett repriser i slow motion så kan du tänka dig hur svårt det är IRL för domarna 😉
Det finns tolkningar visst, det finns också regler och riktlinjer. Som elitdomare dömer man väl ändå efter regelboken i den mån det är möjligt - sen kan man ha olika bra koll på reglerna förstås, men ambitionen måste ju vara att utgå från reglerna.

Tack och lov dömer domaren och inte spelarna på plan, märklig kommentar. Det är totalt ointressant vad en försvarare, anfallare eller Pelle på läktaren tycker i det här fallet. Alla behöver inte vara överens, det räcker med att domaren har koll på sitt.
Citera
2023-01-26, 23:25
Medlem
Citat:
Det finns tolkningar visst, det finns också regler och riktlinjer. Som elitdomare dömer man väl ändå efter regelboken i den mån det är möjligt - sen kan man ha olika bra koll på reglerna förstås, men ambitionen måste ju vara att utgå från reglerna.

Tack och lov dömer domaren och inte spelarna på plan, märklig kommentar. Det är totalt ointressant vad en försvarare, anfallare eller Pelle på läktaren tycker i det här fallet. Alla behöver inte vara överens, det räcker med att domaren har koll på sitt.

Precis, domaren dömer 😉 Och har nästan alltid helt rätt. Sedan finns det gråzoner som även domare kan tolka olika, då de inte har repris och slow motion vid varje beslut. "Experter" kommer alltid finnas som säger emot 🙂
Citera
2023-04-30, 11:08
Medlem
Dags att väcka den här tråden igen.
Häckens mål till 1-0 igår, är det inte jättejätteoffside?
Såg presskonferensen med en ganska upprörd Kim Hellberg som (väl?) sa att domaren även i efterhand hänvisade att målet var korrekt.
Citera
2023-05-01, 21:16
Medlem
Citat:

Det här med hands.. igen. Hur ska den här tolkas?

https://twitter.com/dplus_sportSE/st...uUxGU3R5g&s=19
Citera
2023-05-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det här med hands.. igen. Hur ska den här tolkas?

https://twitter.com/dplus_sportSE/st...uUxGU3R5g&s=19

Jonas Eriksson gick igenom (delar av) handsregeln i gårdagens Fotbollsstudion på SVT, i tilläggstidsdelen tror jag, och de tittade på precis den där situationen.
När bollen kommer från egen spelare som i det här fallet (målvakten räddar) ska det visst inte vara hands/straff. Om den kommer från en motspelare blir det mycket mer av en bedömningsfråga, uruvida armen är i naturlig position och sånt.
Typ så, men kolla på SVT play för Erikssons genomgång.

De tyckte förresten att blåvitts 1-0 borde dömts bort för offside pga en screening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in