Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Svårt och hitta bra video på händelse men får bli Sportbladet. Tänker på United 1-1 mål. Höjdpunkten som är direkt efter city gjort 1-0 i klippet som finns i artikeln på länken om du nu inte såg matchen/händelsen.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...tva-snabba-mal
Angående får man inte se det men Rashford springer efter bollen först är alltså klar offside med typ 2 meter.
För mig helt jävla obegripligt såvida det inte gjorts någon ändring av regeln/tolkningen av den. Rashford är tydligt offside. Bollen slagen mot honom. Han springer efter den i flera sekunder. Befinner sig precis vid bollen när Bruno avslutar. Under hela sekvensen påverkar han både försvarare och målvakt i sitt agerande. Försvarare som måste gå efter Rashford som springer efter bollen istället för att helt fokusera på Bruno.
Målvakten som inte kan veta vem av Bruno och Rashford som ska avsluta då både befinner sig precis vid bollen och gör ansats för att avsluta.
Kan du på något sätt förstå hur domarna gör bedömning att Rashford inte påverkar spelet på ett sådant sätt att han inte kan dömas för offside?
Senast jag tittade upp regeln är det fortfarande så att man inte behöver röra bollen för att vara offside utan påverka spelet på annat sätt. Finner denna bedömning som VAR gör vara en av de värre jag sett som visar på en enorm brist på spelförståelse och regeln. Eller vad säger du?
Det skulle givetvis vara offside!
Rashford påverkar försvararnas sätt att spela bollen. Hade försvararna betett sig annorlunda om Rashford inte varit där? Om ja, då är det offside.
Men dessa situationer är svåra för domare!
Assisterande fokuserar på offsidelinjen och det är inte alltid lätt att avgöra hur det påverkar spelet, eller om den rör bollen. Här tror assisterande att Rashford rör bollen och vinkar, men när huvuddomaren säger att han inte rörde bollen så ändrar de sig. Hade han inte påverkat försvararna och inte rört, då är det OK. Men i den hastigheten kräver det mycket av domarna att görs den bedömningen.
Så jag tror att de till slut bedömde att han inte rörde bollen och därmed "påverkade inte".
Men här blir man besviken på VAR. De borde kommunicera och bekräfta att Rashford påverkar och är därmed offside.
Samma svårighet blir det ibland om någon är offside och skymmer sikten gör målvakten. När det sker har ofta både assisterande och huvuddomaren inte fokus på just det. Det är så mkt annat de tittar på (tröjdragningar, offside, osv). Svårt, men i detta fall borde VAR fixa till det!