Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var det inte någon schablon som dåvarande domarbasen satte att VM skall gå på 60 minuters effektiv tid? Vad gör man då med den sista halvtimmen? 10-20 min tilläggstid är lite väl att ta i.

Har du missat vad som händer på din lokala grusplan? Där dina nya domarkollegor blir misshandlade av föräldrar? Där två knattelag har slaget vid brännkyrka samtidigt som den stackars 13 åriga domaren har gett upp?
Sov du under Gothia Cup? https://www.dn.se/sport/stort-brak-i...ed-gothia-cup/

Gothia är tyvärr inte årets höjdpunkt för mig, så det där hade jag missat. Vet inte om just den händelsen symboliserar all fotboll i Sverige, även om det låter väldigt tragiskt.
Citera
2022-11-26, 22:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Nu var inte hans "ryck" snarare GEST mot Ayari liten eller en lek. En sådan gest hade fått honom utkastad från stadion i valfri annan sport.
Yes i hockey där folk tar av sig handskarna och slåss då och då hade han absolut blivit avstängd och utbuad.
I en boxningsring hade dom slängt in handduken och fördömt agerandet efter en sån gest.
I rugby och amerikansk fotboll hade han aldrig fått beträda planen igen

Citat:
En tackling är något som ingår i fotbollen och således inte misshandel,
Det är en definitionsfråga, om jag ger mig på nån på gatan på samma sätt som jag ger mig på nån på en fotbollsplan kan jag bli dömd för misshandel och är man sen in i en duell kan det sluta riktigt illa och vid många fall uppstår det skador och konflikter, hemska saker detta..
Citat:
men att håna eller hota en medspelare är inte en del av idrottens fair play. Hade inte detta beteende smittat av sig ned mot barn små som sex år gamla hade jag inte brytt mig. Men nu ser vi barntävlingar i fotboll bli Brännkyrka slagfält på 2 minuter.
Men snälla nån trash talk är otroligt vanligt förekommande och det hörde vi inte minst under coronatiderna när det inte var nå folk på läktarna. Du skulle bara ha hört när nån spelare i Hammarby skrek "Men ställ dig upp din kuksugare!"
Och Tobias Sana har skrikit "Fitta!" rakt in i tv kamerorna för ett antal år sedan.

Är detta så himla farligt? Nej det är det inte.

Tycker du är kinkig och skapar storm i ett vattenglas här.
Citera
2022-11-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Det är en definitionsfråga, om jag ger mig på nån på gatan på samma sätt som jag ger mig på nån på en fotbollsplan kan jag bli dömd för misshandel och är man sen in i en duell kan det sluta riktigt illa och vid många fall uppstår det skador och konflikter, hemska saker detta..
.
Som jag förstått det som ger man samtycke till att utsättas för misshandel i sportsammanhang, och därför döms man inte civilt, 24 kap. 7 brottsbalken.
Boxning och MMA tex.

Om man under en fotbollsmatch utsätts för något som man inte kan anses samtyckt till, utanför "normalmatchen" - exempelvis om man blir utsatt för handgemäng så skulle det kunna leda till rättslig prövning.
Citera
2022-12-10, 09:37
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Vad tycker du om Lahoz insats i Nederländerna–Argentina?

Reagerade bl.a på att han försökte få kontroll på en urspårad situation genom att bara stå och vissla 10-20 gånger i rad. Har nog aldrig sett det förut.
Citera
2022-12-10, 23:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Vad skulle du säga är det enskilt värsta domslut du sett? Nåt där du verkligen inte haft nån som helst förståelse för hur domaren tänkte?

Också vilken är den sämsta domarinsatsen du sett över 90 minuter?

Och för att vända på steken så kan jag också fråga: Vilken är den bästa domarinsatsen du sett?
Citera
2022-12-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Vad tycker du om Lahoz insats i Nederländerna–Argentina?

Reagerade bl.a på att han försökte få kontroll på en urspårad situation genom att bara stå och vissla 10-20 gånger i rad. Har nog aldrig sett det förut.

Det var en svår match men hans insats var inte så bra, tycker jag. Masskonfrontationerna som uppstod borde han hanterat bättre. Han har trots allt dömt El Clasico ett antal gånger.
Hade han visat mer kort tidigare hade det inte spårat ut som det gjorde.

Sedan kan jag lova att det inte är så enkelt när 22 dårar börjar knuffas. Du kan som domare inte stå mitt i och försöka stoppa alla, för då ser du inget och du sätter dig själv i en dålig situationen. Spelarna kom för enkelt undan.

Men det blev inte bra i den här matchen.
Och den där incidenten vid bänken renderade endast i två gula. Orimligt.

Vet inte hur många som reagerade på händelsen när Messi tog bollen med handen men slapp varning. Det var skumt 🙂
Citera
2022-12-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vad skulle du säga är det enskilt värsta domslut du sett? Nåt där du verkligen inte haft nån som helst förståelse för hur domaren tänkte?

Också vilken är den sämsta domarinsatsen du sett över 90 minuter?

Och för att vända på steken så kan jag också fråga: Vilken är den bästa domarinsatsen du sett?

Det finns nog inga solklara matcher eller händelser som jag kan peka ut.
De.värsta jag sett har nog varit i lägre divisioner när domaren helt tappat matchen och det spårade ur.

Svårt att bedöma bästa insatsen för att vissa domare lyckas ha lugna matcher utan drama, tack vare hur de redan från start markerar nivån tydligt. Samt för att de redan känner spelarna och har full respekt från dem. Det är imponerande att se, fast domarinsatsen i sig kanske inte ser ut att vara märkvärdig.
Svårt att säga med andra ord 🙂
Citera
2022-12-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Det finns nog inga solklara matcher eller händelser som jag kan peka ut.
De.värsta jag sett har nog varit i lägre divisioner när domaren helt tappat matchen och det spårade ur.

Svårt att bedöma bästa insatsen för att vissa domare lyckas ha lugna matcher utan drama, tack vare hur de redan från start markerar nivån tydligt. Samt för att de redan känner spelarna och har full respekt från dem. Det är imponerande att se, fast domarinsatsen i sig kanske inte ser ut att vara märkvärdig.
Svårt att säga med andra ord 🙂
Själv då? Har du något eget "värsta" misstag? Att ngn filmade och du såg det inte förrän du fick se en repris räknas inte.
Citera
2022-12-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Själv då? Har du något eget "värsta" misstag? Att ngn filmade och du såg det inte förrän du fick se en repris räknas inte.

Ja, jag har några händelser där jag blev totalt lurad. En var en filmning som jag gick på, som såg sjukt trovärdig ut. Jag blåste straff. Det sura med det var att försvararen var så arg och jag förstod på reaktionen att det kan varit fel beslut. Men jag kan inte ändra mig då jag ändå såg vad jag såg. Han fortsatte tjafsa och till slut kände jag mig tvungen att varna honom. De gör mål på straffen och försvararen får sedan ett till gult kort för en kapning. Han blir därmed utvisad och jag fick en del skit. Det var inte kul att få bekräftat att det var en filmning 🙂

En annan var en ytter som kom på kanten och blir jagad av en back. När backen är en meter ifrån så faller yttern som att han blev kapad. Försvararna blir arga och publiken skriker för att han filmade så överdrivet. Jag springer dit och tar ut kortet medan jag springer (för att lugna folket när de ser att jag ska varna).
Alla är upprörda på spelaren, som ligger kvar på gräset, som att han är skadad. Jag får känslan av att han ligger kvar för att han fick så mycket skit och ville inte erkänna. Men, det var tydligen en sträckning i baksidan 🙂
Till saken hör att detta sker i ca minut 15 och då tänker man absolut inte att någon är så trött och ska dra baksidan. Sedan föll han så överdrivet att det verkligen såg ut som en filmning. Men gult fick han av mig 🙂
Citera
2022-12-13, 16:11
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Vad tycker du om Carlos Simons hånflin när han visade ut Teddy Lučić medan Sverige låg under med 2-0 i VM 2006? Är det verkligen normalt att hånflina så, speciellt när det står 2-0 och det röda kortet helt dödar matchen?

För övrigt pålades Simon ett sex veckor långt yrkesförbud av sitt nationella förbund 2009, med anledning av anklagelser om inkompetens, korruption och "upprepade misstag".
Citera
2022-12-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Ja, jag har några händelser där jag blev totalt lurad. En var en filmning som jag gick på, som såg sjukt trovärdig ut. Jag blåste straff. Det sura med det var att försvararen var så arg och jag förstod på reaktionen att det kan varit fel beslut. Men jag kan inte ändra mig då jag ändå såg vad jag såg. Han fortsatte tjafsa och till slut kände jag mig tvungen att varna honom. De gör mål på straffen och försvararen får sedan ett till gult kort för en kapning. Han blir därmed utvisad och jag fick en del skit. Det var inte kul att få bekräftat att det var en filmning 🙂

Som sagt, devisen "domaren dömer" och respekten därav saknas i fotbollen. Nu när man till och med har VAR och annat så undergräver man domarnas auktoritet och självinsikt. Det räcker med att man har fyra domare på plan som alla tittar på spelarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Vad tycker du om Carlos Simons hånflin när han visade ut Teddy Lučić medan Sverige låg under med 2-0 i VM 2006? Är det verkligen normalt att hånflina så, speciellt när det står 2-0 och det röda kortet helt dödar matchen?

För övrigt pålades Simon ett sex veckor långt yrkesförbud av sitt nationella förbund 2009, med anledning av anklagelser om inkompetens, korruption och "upprepade misstag".

Vad har du för problem med detta? Det är uppenbart ås att hans yrkesförbud är upphävt då det är både det nationella och internationella förbundet som avgör domarnas lämplighet.

Sedan lär Simons ha hånflinat som respons på babbens tjafs. Ska han ha rött så ska han ha rött, det oavsett vad du som publik 300 mil från matchen anser.
Citera
2022-12-13, 20:49
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Som sagt, devisen "domaren dömer" och respekten därav saknas i fotbollen. Nu när man till och med har VAR och annat så undergräver man domarnas auktoritet och självinsikt. Det räcker med att man har fyra domare på plan som alla tittar på spelarna.

Vad har du för problem med detta? Det är uppenbart ås att hans yrkesförbud är upphävt då det är både det nationella och internationella förbundet som avgör domarnas lämplighet.

Sedan lär Simons ha hånflinat som respons på babbens tjafs. Ska han ha rött så ska han ha rött, det oavsett vad du som publik 300 mil från matchen anser.

Är du brasse själv eller eftersom du försvarar en slemmig brassedomare så hårt? Du har rytmen i blodet? Jag anser ju själv att en solbränd brasse är en större babbe än en kritvit halvkroat.

Du får nog leta väldigt länge för att hitta en svensk proffsdomare som fått 6 månaders yrkesförbud. Men sånt är ju standard i ett korrupt babbeland som Brasilien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in