2021-01-05, 19:19
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Kul tråd och många intressanta frågor och svar!

1. Det finns en regel som säger att målvakten enbart får hålla i bollen 6 sekunder efter hen fått kontroll på den. Varför tillämpas aldrig den här regeln? Måste ju vara något samtliga domare blir tillsagda att strunta i eftersom det sker utan åtgärd varenda match, ofta med 10-20 sekunders "övertramp". Varför inte ändra/ta bort denna regel som uppenbarligen inte domarna bryr sig om?

2. Varför döms det så sällan för farligt spel vid cykelsparkar? I en situation där en spelare är upprätt och sparkar i huvudhöjd (eller ens brösthöjd) nära en motståndare blåser domarna oftast utan tvekan. Gör en spelare en cykelspark blåses det sällan av, trots att sparken sker i huvudhöjd bara ett par decimetrar från huvuden, och att motståndarna inte vågar nicka av rädsla för att bli sparkad i huvudet. Vill man inte vara den som dömer bort ett spektakulärt drömmål?
Senast redigerad av BertilEnstoering 2021-01-05 kl. 19:21.
Citera
2021-01-05, 21:02
Medlem
L-illuminatos avatar
Hade Peter Fröjdfeldt ett öppet förhållande med sin respektive eller var han bara extremt bockig av sig?

Såg du någonsin någon av Fröjdfeldts bravader med det motsatta könet,
Har ju skvallrats om dett i både tränar, domar och idrottskretsar i allmämhet.
Citera
2021-01-05, 22:51
Medlem
Imbazs avatar
Till TS, har du fått ligga pga du varit domare ?
Citera
2021-01-06, 11:24
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Bra fråga!
Tror inte att det är publikens inverkan som påverkar domaren och skapar misstagen. En domare i bra form kan lyfta sig med bra publiktryck.

Det är nog snarare det att spelet är snabbare, situationerna blir därmed svårare och så har vi många fler kameror som visar fler vinklar. En kombination av allt detta samt flera domare som inte är i topp med sitt självförtroende.

På samma sätt som en målgörare tappar självförtroende när den är mållös så blir domarna påverkade när de haft flera matcher där de fått kritik.

Domarna idag är inte på Europeisk toppnivå (tidigare hade vi det) men spelet går snabbare och kamerorna ser mer.

Tack för ett bra svar. Intressant med självförtroendeaspekten, leder till följdfrågor direkt. Hjälper SvFF domarna med det eller måste man själv vända sig någonstans? Hur jobbar man med för att skaka av sig det?
Citera
2021-01-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Tack för ett bra svar. Intressant med självförtroendeaspekten, leder till följdfrågor direkt. Hjälper SvFF domarna med det eller måste man själv vända sig någonstans? Hur jobbar man med för att skaka av sig det?

Coacherna stöttar och sedan tas det in extra stöd i form av mental coach och fyscoacher. Men det är inga obegränsade resurser. En del domare fixar egna mentala coacher men det är individuellt.

En sak som folk inte tänker på är att domarna också har ett privatliv, som kan gå upp och ner. Det är inte ett jobb som främjar familjelivet, så att säga.

Till slut handlar det mesta om att varje domare måste hitta sin balans med förberedelse, coachning (fysisk/psykisk) och sedan återhämtning (fysisk/psykisk). En del tar smällarna hårdare och andra bättre. Där är det intressant vad som händer om man "stänger av" en domare efter en dålig match, som en del föreslår. Vad händer om man petar en forward för att den inte gör mål? 😊
Citera
2021-01-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstoering
Kul tråd och många intressanta frågor och svar!

1. Det finns en regel som säger att målvakten enbart får hålla i bollen 6 sekunder efter hen fått kontroll på den. Varför tillämpas aldrig den här regeln? Måste ju vara något samtliga domare blir tillsagda att strunta i eftersom det sker utan åtgärd varenda match, ofta med 10-20 sekunders "övertramp". Varför inte ändra/ta bort denna regel som uppenbarligen inte domarna bryr sig om?

2. Varför döms det så sällan för farligt spel vid cykelsparkar? I en situation där en spelare är upprätt och sparkar i huvudhöjd (eller ens brösthöjd) nära en motståndare blåser domarna oftast utan tvekan. Gör en spelare en cykelspark blåses det sällan av, trots att sparken sker i huvudhöjd bara ett par decimetrar från huvuden, och att motståndarna inte vågar nicka av rädsla för att bli sparkad i huvudet. Vill man inte vara den som dömer bort ett spektakulärt drömmål?

Tack!

1. Finns 17 grundregler i fotboll och bland domare brukar man säga att det finns 18, och #18 är "Sunt förnuft". Man vill inte peta nitiskt i detaljer som inte är "nödvändiga", som tex. 6-sekunders regeln. Vill publiken att man ska blåsa när det blivit 7 sekunder? Hur blir matchen då? Hur framstår domaren?
Där blir det "sunt förnuft" och man pratar med målvakten men vill undvika att blåsa indirekt frispark i livsfarligt läge. Men jag förstår vad du menar även om jag inte upplever att de håller i bollen i 20 sekunder så ofta 😊 Om laget leder och maskar mot slutet, då brukar det blåsas oftare.

2. Intressant fråga. Det händer ju typ 5 gånger per år, på ca 240 allsvenska matcher, så det kan ligga något i att man inte vill förstöra det spektakulära när det väl händer 😊 Regeln säger att den som är bollförare bestämmer spelsättet, så eftersom den som rör bollen först (med cykelspark tex) är bollförare så har den som nickar ett ansvar att skydda sig själv. Men håller med om att den inte är helt ofarlig.
En atletisk och teknisk spelare som gör cykelsparl kan uppfattas ha mer kontroll än en back som köttar upp en hög spark för att rensa bollen. Det är små marginaler och rätt svåra situationer när det går väldigt snabbt. Men gör någon mål på cykelspark så köper alla att man godkänner målet. Regel #18 😉
Citera
2021-01-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Till TS, har du fått ligga pga du varit domare ?

Haha. Det kan imponera på vissa att döma på elitnivå 😊 Inte lika hett i division 4 😜
Citera
2021-01-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Hade Peter Fröjdfeldt ett öppet förhållande med sin respektive eller var han bara extremt bockig av sig?

Såg du någonsin någon av Fröjdfeldts bravader med det motsatta könet,
Har ju skvallrats om dett i både tränar, domar och idrottskretsar i allmämhet.

Vet ej vad Peter har för privata överenskommelser men har helt ärligt aldrig sett honom bete sig olämpligt eller hålla på med någon. Och då har jag träffat honom många gånger. Han är faktiskt en mycket trevlig och omtyckt person. Trots sin status bland domarna har han alltid varit lika schysst mot de nya domarna som han är mot Fifa-fomarna. En av de bästa personerna i domarbranschen!
Citera
2021-01-06, 13:16
Medlem
Inom ishockeyn så är det så att domararvodet för amatördomare är skattepliktigt men inte pensionsgrundande. Är detta samma inom fotbollen? Om ja, vad tycker du om det? Jag antar att regeln är till för att man inte vill ha "proffsamatörer" som dömer fotboll på heltid trots att de egentligen inte har status som proffsdomare hos förbundet.
Citera
2021-01-06, 13:32
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Coacherna stöttar och sedan tas det in extra stöd i form av mental coach och fyscoacher. Men det är inga obegränsade resurser. En del domare fixar egna mentala coacher men det är individuellt.

En sak som folk inte tänker på är att domarna också har ett privatliv, som kan gå upp och ner. Det är inte ett jobb som främjar familjelivet, så att säga.

Till slut handlar det mesta om att varje domare måste hitta sin balans med förberedelse, coachning (fysisk/psykisk) och sedan återhämtning (fysisk/psykisk). En del tar smällarna hårdare och andra bättre. Där är det intressant vad som händer om man "stänger av" en domare efter en dålig match, som en del föreslår. Vad händer om man petar en forward för att den inte gör mål? 😊

Jag köper det, i slutändan ser jag "misstagen" som en naturlig del av spelet och man får acceptera att det inträffar även om det är tungt att svälja när det inträffar ens egna lag.

Nej, avstängningar efter en dålig match tycker jag man ska undvika och utan att peka ut någon specifik men den första som dök upp i huvudet var Karlsson som hade en sämre period under säsongen. Borde inte han ha tagit det lugnt under en period för att komma tillbaka bättre?
Citera
2021-01-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Inom ishockeyn så är det så att domararvodet för amatördomare är skattepliktigt men inte pensionsgrundande. Är detta samma inom fotbollen? Om ja, vad tycker du om det? Jag antar att regeln är till för att man inte vill ha "proffsamatörer" som dömer fotboll på heltid trots att de egentligen inte har status som proffsdomare hos förbundet.

Ja det är samma fortfarande och det har diskuterats länge. Som jag förstått beror det i slutändan på att det är klubbarna som måste betala den delen, vilket skulle innebära mer kostnad för klubbarna eller sänka dagens arvode till domarna för att en del ska gå till pension. Och då antar jag att det blir enklast att låta det vara som det är.
Citera
2021-01-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag köper det, i slutändan ser jag "misstagen" som en naturlig del av spelet och man får acceptera att det inträffar även om det är tungt att svälja när det inträffar ens egna lag.

Nej, avstängningar efter en dålig match tycker jag man ska undvika och utan att peka ut någon specifik men den första som dök upp i huvudet var Karlsson som hade en sämre period under säsongen. Borde inte han ha tagit det lugnt under en period för att komma tillbaka bättre?

Absolut, en del av sporten, men surt för den som blir drabbad. Det glöms ändå bort att Sverige är en medioker liga jämfört med andra länder. Frågan är om domarna ska hålla europeisk toppnivå i allsvenskan men spelarna gör inte det 😊 Räknar man antal felpass i La Liga och i allsvenskan så är det skillnad. Man kan säga att domarna håller en bra allsvensk nivå, men jag förstår att man blir frustrerad när misstagen sker.

Som det gjorts hittills så har coachen en dialog med domaren och bestämmer ihop vad de tror blir bäst. Om Karlsson bedömer att han borde vila skulle han få det men om han tror att han bör döma för att komma i form så fortsätter han. Hur många forwards skulle vilja vila självmant "för att bli bättre"?
Är nog väldigt individuellt i slutändan men självförtroendet är en stor del av prestationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in