2021-01-01, 01:05
Medlem
Skulle man kunna utforma en regel för att minska masking (främst sista 10 minuterna) av en match? Jag tycker det är störande även om det läggs till minuter?

Har du någon särskild regel som du skulle vilja ändra, eller befintlig regel som borde tillämpas striktare?
Citera
2021-01-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Hur mycket "skitsnack" och psykningar är det spelare emellan?

Vem är den trevligaste spelaren du har dömt?

Ja, det förekommer en hel del sånt. Mycket med glimten i ögat då många känner varandra och har mötts många gånger. Men också en del psykningar och skitsnack. Folk vet vem som är "lätt" att få ur balans och då trycker de på ibland.

Det är många som är trevliga och respektfulla. Ingen särskild som sticker ut. Men några exempel är Marcus Danielsson, Bachirou, Hysén, Goitom.

Mvh
Citera
2021-01-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Skulle man kunna utforma en regel för att minska masking (främst sista 10 minuterna) av en match? Jag tycker det är störande även om det läggs till minuter?

Har du någon särskild regel som du skulle vilja ändra, eller befintlig regel som borde tillämpas striktare?

Bra fråga. Maskning ska bestraffas men folk har rätt att vara "skadade" och kan inte förväntas kasta inkast på en sekund. Så folk tänjer på gränserna och ibland blir det överdrivet. Men oftast så lägger domaren på tiden och snabbar på när folk överdriver. Det handlar i slutändan om fair play. Det intressanta är att folk generellt blir sura på domaren men inte på den som uppenbart maskar 😊

Den regel jag tycker kan ändras är att spelare bör bli bestraffade i efterhand för filmningar och fusk. Skulle man straffa uppenbart fusk retroaktivt skulle spelare sluta fuska, för det skulle inte löna sig. T.ex. Thierry Henrys mål med handen (Frankrike-Irland) som endast vår svenska domare Martin Hansson "straffades" för, men Henry blev hjälte.
Citera
2021-01-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Bra fråga. Maskning ska bestraffas men folk har rätt att vara "skadade" och kan inte förväntas kasta inkast på en sekund. Så folk tänjer på gränserna och ibland blir det överdrivet. Men oftast så lägger domaren på tiden och snabbar på när folk överdriver. Det handlar i slutändan om fair play. Det intressanta är att folk generellt blir sura på domaren men inte på den som uppenbart maskar 😊

Den regel jag tycker kan ändras är att spelare bör bli bestraffade i efterhand för filmningar och fusk. Skulle man straffa uppenbart fusk retroaktivt skulle spelare sluta fuska, för det skulle inte löna sig. T.ex. Thierry Henrys mål med handen (Frankrike-Irland) som endast vår svenska domare Martin Hansson "straffades" för, men Henry blev hjälte.
Inte att förglömma Maradonas hand.

Själv kan jag tycka att det är förunderligt hur många som verkligen blir upprörda över en filmning eller maskning men som tycker att ett överfall/kapning inte är skamligt på samma sätt.

Filmningar, fusk borde kunna straffas i efterhand, samtidigt tycker jag att förstärkningar är ok... eller när någon hoppar/ramlar för att undvika kontakt. Det blir en gråzon.

Jag är imponerad över hur många incidenter som ända döms rätt.
Citera
2021-01-02, 19:33
Medlem
Citat:

Själv kan jag tycka att det är förunderligt hur många som verkligen blir upprörda över en filmning eller maskning men som tycker att ett överfall/kapning inte är skamligt på samma sätt.

Filmningar, fusk borde kunna straffas i efterhand, samtidigt tycker jag att förstärkningar är ok... eller när någon hoppar/ramlar för att undvika kontakt. Det blir en gråzon.

Det blir ju faktiskt oftast rätt. Sedan är väl charmen också att det inte är svart-vitt kring varje situation utan att det ibland är en gråzon mellan frispark eller ingen avblåsning.
Det är ju (enligt många) en del av spelet att "lura domaren" eller "spela taktiskt" med maskningar när man leder med 1-0, vilket man kan förstå ibland 😊
Citera
2021-01-02, 19:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Nu när du inte dömer längre kan du avslöja vilket svenska lag du håller på?

Kollar du mycket på fotboll nu?

Har du någon gång ångrat att började resp slutade döma?
Citera
2021-01-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Nu när du inte dömer längre kan du avslöja vilket svenska lag du håller på?

Man är tyvärr "skadad" pga dömningen och har svårt att känna starkt för ett lag. Det är svårt när man blivit utbuad och förolämpad av (nästan) varje klubbs supportrar vid något tillfälle 😊 Så det har mer blivit att man gillar vissa spelare/ledare/sportchefer/klubbpersonal men när de byts ut så försvinner det.

Ett exempel är att man kunde gilla Djurgården eftersom Bosse Andersson alltid var skön, Özcan var väldigt trevlig och Danielsson var en gentleman på och utanför plan. Sen tog Bergstrand över och han är dryg och otrevlig 😊 Så det är en färskvara kan man säga.
Citera
2021-01-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Det går i perioder. När jag precis slutade var jag rätt less och tittade knappt. Men älskar sporten och kollar numera en hel del både svensk och internationell fotboll.

Nej, aldrig ångrat att jag började. Ibland under tiden man var aktiv kände man att det var tufft tidsmässigt och även pressen man hade på sig. Att ladda för en match kunde både vara kul men också väldigt hög press för att man visste att det räckte med ett dåligt beslut så kvittrade det att man dömt 20 bra matcher den säsongen. Då undrade man ibland vad man höll på med 😊

När man sett vissa kollegor få stora matcher i Europa efter att man själv slutat så kunde man ibland känna att man kunde varit där om man inte slutat. Men men, jag får vara nöjd ändå 😊
Citera
2021-01-04, 14:28
Medlem
Vilka tycker du är Top 5 domare i allsvenskan respektive superettan just nu?

Finns det några domare i superettan på väg upp mot allsvenskan tror du?

Har det blivit någon skillnad med Martin Ingvarsson som coach för två serier gentemot hur det var med Fröjdfeldt och Lerjeus i var sin serie?
Citera
2021-01-05, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcao90
Vilka tycker du är Top 5 domare i allsvenskan respektive superettan just nu?

Finns det några domare i superettan på väg upp mot allsvenskan tror du?

Har det blivit någon skillnad med Martin Ingvarsson som coach för två serier gentemot hur det var med Fröjdfeldt och Lerjeus i var sin serie?

I allsvenskan tycker jag att Glenn Nyberg, Andreas Ekberg och Al-Hakim är de bästa och mest kompletta. Har inte dömt med alla i Superettan men tror på Adam Ladebäck för framtiden, som kommer etablera sig i Allsvenskan. Det är topplistan jag ser just nu (och svaret på din andra fråga).

Vad gäller coacherna så finns det för- och nackdelar med båda. Stora fördelen nu är flexibiliteten att kunna döma i båda serierna och inte vara låst till en. Vad jag hört från de aktiva så är de generellt sätt positiva till upplägget som finns idag. Men det är alltid någon som har mer/mindre att vinna på de olika uppläggen.
Citera
2021-01-05, 13:49
Nu blir detta säkert svårt att svara på men jag funderade kring att det pratades om att publikens inverkan gjorde att det skedde misstag från domarnas sida under tidigare säsonger men likväl har vi under föregående säsong sett domarmisstag ske ganska ofta. Vad tror du detta beror på? Är det hetsen på millimeterrättvisa utan de rätta verktygen som gör att domarna har svårt att hänga med i matcherna eller är det själva tempot som ställer till det?
Citera
2021-01-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Nu blir detta säkert svårt att svara på men jag funderade kring att det pratades om att publikens inverkan gjorde att det skedde misstag från domarnas sida under tidigare säsonger men likväl har vi under föregående säsong sett domarmisstag ske ganska ofta. Vad tror du detta beror på? Är det hetsen på millimeterrättvisa utan de rätta verktygen som gör att domarna har svårt att hänga med i matcherna eller är det själva tempot som ställer till det?

Bra fråga!
Tror inte att det är publikens inverkan som påverkar domaren och skapar misstagen. En domare i bra form kan lyfta sig med bra publiktryck.

Det är nog snarare det att spelet är snabbare, situationerna blir därmed svårare och så har vi många fler kameror som visar fler vinklar. En kombination av allt detta samt flera domare som inte är i topp med sitt självförtroende.

På samma sätt som en målgörare tappar självförtroende när den är mållös så blir domarna påverkade när de haft flera matcher där de fått kritik.

Domarna idag är inte på Europeisk toppnivå (tidigare hade vi det) men spelet går snabbare och kamerorna ser mer.
Senast redigerad av Angeanvandarnamn 2021-01-05 kl. 17:53. Anledning: Uppdatera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in