Citat:
Ursprungligen postat av
Angeanvandarnamn
Det lutar åt att det kommer även hit. Förbundet ser över alternativen men det är en kostnadsfråga. Det är en diskussion med klubbarna också eftersom det påverkar deras budget.
Målkamera är också en kostnadsfråga. Varje målbur på varje arena måste rustas, kontrolleras, besiktas osv. Det är många saker som kostar och frågan är hur många målsituationer den kostnaden hade räddat.
Men det finns andra lösningar också, tex chip i bollen som piper hos domaren när den går in. Det är uppenbart att Allsvenskan har lite pengar jämfört med många ligor.
Ha det bra!
Jag vill tilläga en teori jag har till andra frågan. Jag får en känsla av att man inför nya saker strukturerat. Liksom ett beslut påverkar alltid Elitfotbollen där det på herrsidan är Allsvenskan och Superettan. Helt enkelt tror jag förbundet ser det som inget man vill lägga pengar på att införskaffa i så stor utsträckning.
Personligen kan jag känna att det är 2020 vi lever i, och att det egentligen är rätt sjukt att det inte finns i vår elitfotboll. Det är framförallt en engångskostnad och sen inte mycket mer. Kan kännas som en små sak, men otroligt viktigt för att öka profesionaliteten till Svensk fotboll. Även väldigt jobbigt när det varje säsong uppstår någon situation där det är oklart om det är mål eller inte - och även döms fel. Tycker det ska vara ett krav mot förbundet att införskaffa målkamera.
Sen att ha det i bollen. Kanske något dPlay (dem som sänder) skulle vara intresserade, men även andra statistik sajter. Där kan du skapa fin grafik och få mycket data. Är inte helt säker, men i de större ligorna kör dem säkert både målkamera och smarta bollar. Hört för längesedan att en Premier League boll kostar en 3-4 tusen styck. Skulle uppskattat om det fanns i Allsvenskan, men skulle nog behöva komma någon utifrån som var beredd att investera och betala för det.