2020-12-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om man skulle dela ut ett pris som en fotbollens gentleman mot domarna, vilka skulle du ge det till som du har dömt i:

Allsvenskan:

Europa:

Världen:

Har någon spelare handgripligen attackerat dig på plan?

Har tyvärr ingen solklar, varken i Sverige eller utomlands. Vissa dömer man enstaka gång och de kan vara supertrevliga men man hör att de kan bete sig som skitstövlar också. Beror mycket på om de vinner eller förlorar.

Men de i Sverige som gjort gott intryck senaste åren är bland annat Marcus Danielsson, Bachirou, Goitom, Hysén.

Nej, aldrig varit med om att någon attackerat mig. Har vänner som råkat lite illa ut i lägre divisioner, men det är sällsynt.
Citera
2020-12-21, 22:54
Medlem
CasualCats avatar
Hur påverkas du av publik? tex glopord, hot och högt tjoande vid svåra bedömningar?
Citera
2020-12-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCat
Hur påverkas du av publik? tex glopord, hot och högt tjoande vid svåra bedömningar?

När man började döma måste jag erkänna att det påverkade. Man var ung, ovan och man tog åt sig. Men med tiden blev man tryggare och insåg att vissa buade och förolämpade oavsett. Det hände många gånger att det var vilda protester bland spelare och publik och när man senare såg reprisen hade man 100% rätt. Man blev stärkt av det med tiden. Senare blev det snarare en kick att man vågade ta en straff inför fulla läktare som buade och man visste att man hade 100% rätt.
Man blev bra på att fokusera rätt när man behövde ta snabba beslut.
Citera
2020-12-29, 22:18
Medlem
Smutzs avatar
Hej!

1. Tittar du själv mycket på matcher och tittar du i så fall mycket på hur domaren placerar sig och sådant vi andra knappt märker? Blir man yrkesskadad på det sättet?

2. Har du i någon match du dömt misstänkt att matchfixning är på gång?

Mvh
Citera
2020-12-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Hej!

1. Tittar du själv mycket på matcher och tittar du i så fall mycket på hur domaren placerar sig och sådant vi andra knappt märker? Blir man yrkesskadad på det sättet?

2. Har du i någon match du dömt misstänkt att matchfixning är på gång?

Mvh

1. Jag tittar fortfarande mycket på fotboll och man är definitivt arbetsskadad 😊 Man tittar på detaljerna ur domarsynpunkt. Allt från position till hur domaren sätter ribban för matchen. Sedan känner man de flesta som dömer i Sverige och då vet man deras styrkor och svagheter 😊

2. Det har hänt att man sett märkliga självmål och tacklingar som känts irrationella. Magkänslan sa att det kunde vara något skumt men man fick det aldrig bekräftat. Men vilket självmål ser rationellt ut? I några matcher har vi domare blivit utfrågade av förbundet om vi upplevt något märkligt eftersom det hade varit avvikande odds på just den matchen. Men de gångerna hade vi inte sett något som kändes konstigt.
Citera
2020-12-30, 08:45
Medlem
bagarn29s avatar
De flesta verkar vara emot VAR men tror du att kommer hit också?

Varför har Sverige inte infört målkamera som andra ligor gjort?
Citera
2020-12-30, 08:45
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
1. Jag tittar fortfarande mycket på fotboll och man är definitivt arbetsskadad 😊 Man tittar på detaljerna ur domarsynpunkt. Allt från position till hur domaren sätter ribban för matchen. Sedan känner man de flesta som dömer i Sverige och då vet man deras styrkor och svagheter 😊

2. Det har hänt att man sett märkliga självmål och tacklingar som känts irrationella. Magkänslan sa att det kunde vara något skumt men man fick det aldrig bekräftat. Men vilket självmål ser rationellt ut? I några matcher har vi domare blivit utfrågade av förbundet om vi upplevt något märkligt eftersom det hade varit avvikande odds på just den matchen. Men de gångerna hade vi inte sett något som kändes konstigt.

Intressant, tack för svar!
Kom på ett par till frågor.
1. Spelas det mycket korpfotboll i domarkåren? Är ni i så fall extra gentlemannamässiga gentemot den stackars amatördomaren eller är ni lika fula som de andra gubbarna?

2. Om du fick plocka ut en startelva utan enbart elitdomarkollegor och kanske träna ihop dem i ett par månader. Hur väl tror du att ni skulle klara er mot ett lag i säg division 1?
Citera
2020-12-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Intressant, tack för svar!
Kom på ett par till frågor.
1. Spelas det mycket korpfotboll i domarkåren? Är ni i så fall extra gentlemannamässiga gentemot den stackars amatördomaren eller är ni lika fula som de andra gubbarna?

2. Om du fick plocka ut en startelva utan enbart elitdomarkollegor och kanske träna ihop dem i ett par månader. Hur väl tror du att ni skulle klara er mot ett lag i säg division 1?

1. På elitnivå är det få som spelar och riskerar skador. Vissa (yngre) spelar med vänner. Min upplevelse är att de flesta på elitnivå är schyssta mot andra domare i alla sammanhang. Alla är "kända" i sina domarstrikt och är förebilder för många. Men finns ett antal som sägs ha varit riktigt dryga som spelare, tex. Jonas Eriksson 😊

2. Om jag fick välja från allsvenskan och Superettan (huvuddomare och assisterande) så skulle det laget kunna hålla en "Ok"-nivå i div 4 😊 Finns en god spelförståelse, men många blev domare när de insåg att de skulle komma till högre division som domare än spelare 😊

Mvh
Citera
2020-12-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
De flesta verkar vara emot VAR men tror du att kommer hit också?

Varför har Sverige inte infört målkamera som andra ligor gjort?

Det lutar åt att det kommer även hit. Förbundet ser över alternativen men det är en kostnadsfråga. Det är en diskussion med klubbarna också eftersom det påverkar deras budget.

Målkamera är också en kostnadsfråga. Varje målbur på varje arena måste rustas, kontrolleras, besiktas osv. Det är många saker som kostar och frågan är hur många målsituationer den kostnaden hade räddat.
Men det finns andra lösningar också, tex chip i bollen som piper hos domaren när den går in. Det är uppenbart att Allsvenskan har lite pengar jämfört med många ligor.

Ha det bra!
Citera
2020-12-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Det lutar åt att det kommer även hit. Förbundet ser över alternativen men det är en kostnadsfråga. Det är en diskussion med klubbarna också eftersom det påverkar deras budget.

Målkamera är också en kostnadsfråga. Varje målbur på varje arena måste rustas, kontrolleras, besiktas osv. Det är många saker som kostar och frågan är hur många målsituationer den kostnaden hade räddat.
Men det finns andra lösningar också, tex chip i bollen som piper hos domaren när den går in. Det är uppenbart att Allsvenskan har lite pengar jämfört med många ligor.

Ha det bra!

Jag vill tilläga en teori jag har till andra frågan. Jag får en känsla av att man inför nya saker strukturerat. Liksom ett beslut påverkar alltid Elitfotbollen där det på herrsidan är Allsvenskan och Superettan. Helt enkelt tror jag förbundet ser det som inget man vill lägga pengar på att införskaffa i så stor utsträckning.

Personligen kan jag känna att det är 2020 vi lever i, och att det egentligen är rätt sjukt att det inte finns i vår elitfotboll. Det är framförallt en engångskostnad och sen inte mycket mer. Kan kännas som en små sak, men otroligt viktigt för att öka profesionaliteten till Svensk fotboll. Även väldigt jobbigt när det varje säsong uppstår någon situation där det är oklart om det är mål eller inte - och även döms fel. Tycker det ska vara ett krav mot förbundet att införskaffa målkamera.

Sen att ha det i bollen. Kanske något dPlay (dem som sänder) skulle vara intresserade, men även andra statistik sajter. Där kan du skapa fin grafik och få mycket data. Är inte helt säker, men i de större ligorna kör dem säkert både målkamera och smarta bollar. Hört för längesedan att en Premier League boll kostar en 3-4 tusen styck. Skulle uppskattat om det fanns i Allsvenskan, men skulle nog behöva komma någon utifrån som var beredd att investera och betala för det.
Citera
2020-12-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damaju
Jag vill tilläga en teori jag har till andra frågan. Jag får en känsla av att man inför nya saker strukturerat. Liksom ett beslut påverkar alltid Elitfotbollen där det på herrsidan är Allsvenskan och Superettan. Helt enkelt tror jag förbundet ser det som inget man vill lägga pengar på att införskaffa i så stor utsträckning.

Personligen kan jag känna att det är 2020 vi lever i, och att det egentligen är rätt sjukt att det inte finns i vår elitfotboll. Det är framförallt en engångskostnad och sen inte mycket mer. Kan kännas som en små sak, men otroligt viktigt för att öka profesionaliteten till Svensk fotboll. Även väldigt jobbigt när det varje säsong uppstår någon situation där det är oklart om det är mål eller inte - och även döms fel. Tycker det ska vara ett krav mot förbundet att införskaffa målkamera.

Sen att ha det i bollen. Kanske något dPlay (dem som sänder) skulle vara intresserade, men även andra statistik sajter. Där kan du skapa fin grafik och få mycket data. Är inte helt säker, men i de större ligorna kör dem säkert både målkamera och smarta bollar. Hört för längesedan att en Premier League boll kostar en 3-4 tusen styck. Skulle uppskattat om det fanns i Allsvenskan, men skulle nog behöva komma någon utifrån som var beredd att investera och betala för det.

Förstår vad du menar. Den diskussionen förbundet haft med oss domare är att det kostar rejält, varje år. Det verkar tyvärr inte vara ett antal kameror och ett fast pris. Det är massa kameror som ska in på arenor där det spelas elitfotboll och konserter, som därmed måste installeras flera gånger i månaden och inte av vem som helst. Sen ska de vara krypterade så att ingen kan hacka in sig på dem och förstöra. Och de få aktörer som säljer sånt är tydligen inte blyga med priserna och längden på avtalen.

Men jag tror att det kommer komma framöver, när tekniken blir ännu bättre och billigare. Och när det inträffar några grova felbedömningar så kommer de snabba på 😊
Citera
2020-12-31, 23:02
Medlem
Hur mycket "skitsnack" och psykningar är det spelare emellan?

Vem är den trevligaste spelaren du har dömt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in