Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-08, 10:54
  #1
Medlem
Hej,

Jag har nyligen sett flera vetenskapsserier om kropp, hälsa, medicin och teknik som jag känner ett brinnande intresse för. Blir så imponerad av forskning om hjärnan, framtidens hälsa, förebyggande vård, hur vi ska leva för att optimera vår hälsa, träning osv. Läkarprogrammet är väl inte rätt då jag vill ha den tekniska delen och vill lära mig mer om programmering. Medicinteknik på Chalmers låter extremt lockande då man får läsa AI och ett nära samarbete med sjukhuset. Samtidigt vill jag inte stänga några dörrar genom att välja en nischad inriktning (intresset kanske sinar om ett par år). Att välja teknisk fysik/elektroteknik och sedan Medicinsk teknik som master känns dock inte som man får samma medicinska djup och kan inte inrikta sig på AI.
Är det rimligt att kunna ha lika mycket medicinska kunskaper som tekniska, eller får man göra en avvägning?

Alternativen blir ju följande:
- läkarprogrammet
- civ.ing medicinsk teknik
- civ.ing teknisk fysik/elektro med master i medicinsk teknik ELLER AI el liknande

Tankar kring detta? Finns det andra vägar jag inte har tänkt på?
Värt att säga är att jag redan har påbörjat en annan inriktning på civ.ing och tänker att jag isåfall kan börja på år 2 om jag byter.
Citera
2020-11-08, 11:35
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
"intresset kanske sinar om ett par år"

Vad menar du med det? Ditt intresse eller branschens intresse? Du kan nog ge dig fan på att AI inom medicin kommer växa enormt i framtiden. Så mycket att det snarare är viktigt att folk satsar på det. Är du lite framåt och expert inom medicinsk AI så kan du nog ha en väldigt rolig framtid. Jag spår att medicinsk AI kommer att växa i tusentals år framåt.

Men mitt spanande här på Flashback är väl inte värt så mycket. Så använd gågel för att känna av hur läget ligger.

Huruvida du skall välja utbildning så får du nog avväga vilken del i teamet du vill vara. Den AI-forskaren som är expert på den medicinska tillämpningen eller den som är expert på algoritmerna. (detta var förmodligen en alltför påhittad tanke av mig och behöver inte alls stämma det minsta)

Men på Chalmers så är ju AI-master samma som den Teknisk Fysik läser väl? Så det är väl möjligt att om du läser Teknisk Fysik så får du på pappret lättare att byta bransch till att jobba med satelliter, bilar (fordon) etc. Men om du idag skulle sitta på en utbildning från Chalmers med Medicinsk teknik och AI som master och söka jobb på Volvo så skulle du få jobb i handslaget. Det lär gälla i väldigt många år framåt då bristen på personer med den utbildningen (master i AI) lär öka ett rejält antal år som kommer.

När jag slarvigt bara skriver AI så menar jag givetvis någon av dom befintliga masters som finns. Ex som kan passa att jobba med AI/ML och Robotteknik:

Data Science and AI, MSc
https://www.chalmers.se/en/education...a-Science.aspx

Complex Adaptive Systems, MSc
https://www.chalmers.se/en/education...e-Systems.aspx

Computer Science – algorithms, languages and logic, MSc
https://www.chalmers.se/en/education...and-logic.aspx

Men egentligen så talar du om saker på så pass hög nivå att du bör vända dig till en studievägledare på skolan. Be gärna om att få träffa några olika personer som bedriver forskning också på skolan. Så gjorde faktiskt jag när jag skulle välja. Jag fick träffa flera stycken som var ganska glada när jag ville veta mer om vad dom gjorde för mina framtida val.

Måste erkänna att jag är lite sotis på dig som nu har dessa utbildningsmöjligheter framför dig. Idag hade jag själv valt Teknisk Fysik och förmodligen någon av ovan länkade masters. Men jag har aldrig intresserat mig speciellt för det medicinska spåret. Det gör ju du.
Citera
2020-11-08, 19:40
  #3
Medlem
Chalmers har ju en relativt nystartad utbildning som låter precis som det du söker efter. Kanske något att spana in?

https://www.chalmers.se/sv/utbildnin...cinteknik.aspx
Citera
2020-11-10, 10:43
  #4
Medlem
Med "intresset kanske sinar" menar jag då mitt eget intresse. Jag har redan påbörjat civ.ing inom Energi & miljö, vilket är högst relevant i dagens läge och som jag känner ett engagemang för, men jag känner mig inte eld och lågor över kurserna. Däremot kanske jag vill gå tillbaka till det spåret om ett par år och då vill jag inte att en utbildning med endast fokus på medicinteknik kommer vara ett hinder för det. Men det kanske inte är några större problem att byta bransch om man har en gedigen civilingenjörsutbildning i grunden?

Jag kanske också stirrar mig blind på inriktningar och kurser och tänker att det stänger mer dörrar än vad det öppnar. Känner inte att jag har koll på hur det fungerar efter utbildningen, vilken roll jag vill ha eller vilka företag som verkar intressanta. Jag vet att det inte är en rak väg men har svårt att se vad jag strävar efter rent konkret efter utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men egentligen så talar du om saker på så pass hög nivå att du bör vända dig till en studievägledare på skolan. Be gärna om att få träffa några olika personer som bedriver forskning också på skolan. Så gjorde faktiskt jag när jag skulle välja. Jag fick träffa flera stycken som var ganska glada när jag ville veta mer om vad dom gjorde för mina framtida val.

Detta är en superbra ide som jag inte tänkt på. Ska definitivt kolla om detta går!
Av ren nyfikenhet, vad pluggade du? Vad var det som dessa forskare sa som gav dig inspiration eller fick dig att välja bort något?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback