2021-03-22, 18:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Nu är det ju dessvärre så här att varken Arpi eller någon annan journalist med exponering i den vanliga pressen egentligen visat någon som helst integritet mot ägare som Schibstedt och Bonnier. Jo Arpi har visat en viss liten nypa integritet de senaste åren. Efter flyktingkrisen minns väl! Nu när det har urartat riktigt rejält har han skrivit en bok med ett kvinnligt alibi om könsindoktrineringen.

Alla journalister med verklig integritet sorteras självklart ut på ett tidigt stadium eller mobbas ut och baktalas.

Men när det gäller de stora mediernas ägare behöver de inte stå och peka med handen som Tino försökte göra. Den påverkan sker mycket mer subtilt. Det är ägarerepresentant eller chefred som snackar med Arpi över en lunch och påtalar vilka ämnen som är koscher och inte och vad som är "en rimlig liberal linje" osv. Att förhålla sig till sådant kallas för "följsamhet" och många journalister är så självgoda att de inte ens begriper att det är ägarpåverkan och att den bedrivs genom chefred.

Klickar det i denna soft-power beordringskedjan är det ju bara för ägarna att byta ut chefred, vilket görs då och då.

Tino och de andra ägarna är säkert helt körda i huvudet - men de har rätt i att Arpi och de andra är patetiska hycklare.

/Johan

Dock vet jag inte om jag skulle kalla Arpi eller för all del knappt någon av skribenterna för "journalister". De är väl mer som pundits som skriver mereller mindre samhällsaktuella kåserier?
Citera
2021-03-22, 18:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hela detta resonemang bygger på att Arpi och de andra ens har de åsikter som många här har trott skulle komma ut i ljuset först på en renodlat konservativ tidning. Detta känns som vanföreställningar. Mer troligt är att många i näthögern ser friska åsiktsmaskiner och projicerar sina åsikter på dessa.

Med det inte sagt att man kan skriva vad som helst och behålla jobbet. Men högerns idoler i de "fina" ledarsidorna har mer troligt åsikter långt mer inåt mitten än vad många av deras fans tror, och skulle nog se på många av sina ivriga läsare med ett visst mått av förakt.
Nu befinner jag mig visserligen själv mycket längre ut på kanten, men det du skriver har jag tänkt länge och kanske gett uttryck för någon gång. Bulletin är sannolikt ämnad som en borgerlig tidning i stil med SvD, fastän befriad från "störande inslag" som sticker i ögonen på gammelmoderater, livsstilskonservativa, osv. Den har i grund och botten ingenting med ideologiskt invandringsmotstånd, värdekonservatism och dylikt att göra. Sannerligen inget med SD eller alternativmedia.

Tror att man lätt blåser upp det där för att man tycker att Arpi, Alice och gänget gett "vänstern" på moppen i några äldre, i själva verket rätt okontroversiella texter. Det mest vågade som kommit ur deras käftar tidigare var väl när Arpi erkände att det finns en svensk etnicitet. Ungefär så.
Citera
2021-03-22, 18:07
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nu befinner jag mig visserligen själv mycket längre ut på kanten, men det du skriver har jag tänkt länge och kanske gett uttryck för någon gång. Bulletin är sannolikt ämnad som en borgerlig tidning i stil med SvD, fastän befriad från "störande inslag" som sticker i ögonen på gammelmoderater, livsstilskonservativa, osv. Den har i grund och botten ingenting med ideologiskt invandringsmotstånd, värdekonservatism och dylikt att göra. Sannerligen inget med SD eller alternativmedia.

Tror att man lätt blåser upp det där för att man tycker att Arpi, Alice och gänget gett "vänstern" på moppen i några äldre, i själva verket rätt okontroversiella texter. Det mest vågade som kommit ur deras käftar tidigare var väl när Arpi erkände att det finns en svensk etnicitet. Ungefär så.

Det hade dock varit intressant att se vad han kunde ha kommit med om han fick ta ut svängarna på Bulletin. Tror han är betydligt konservativare än vad han gett uttryck för i SvD.
Citera
2021-03-22, 18:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det hade dock varit intressant att se vad han kunde ha kommit med om han fick ta ut svängarna på Bulletin. Tror han är betydligt konservativare än vad han gett uttryck för i SvD.
Ja, vem vet. Han är väl den i gänget som har någon sorts potential, tänker jag.
Citera
2021-03-22, 18:10
Medlem
Arpi har tydligen citerat den här käcka låten
" Take this job and shove it "

https://www.youtube.com/watch?v=MhWhy2VGaY8
Citera
2021-03-22, 18:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Lugna bananer. Ivar kan vara pappaledig tills han återhämtat sig från den här förnedringen.
Då måste frun skaffa sig ett jobb. Hon är ledig just nu.
Citera
2021-03-22, 18:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
"Enligt Sanandaji hade Ivar Arpi en månadslön på 115 000 kronor och Alice Teodorescu tjänade 98 000 kronor i månaden på tidningen.

– Ivar och Alice har redan kostat oss en miljon kronor. Ivar har producerat åtta poddar och Alice elva texter, hävdar Sanandaji, och påstår att de krävt ytterligare 2,5 miljoner kronor nyligen ”för att göra ingenting”.

– Det är inte rimligt att betala 3,5 miljoner kronor som våra läsare har skickat till oss för att Ivar och Alice ska göra 20 saker."

Det vore intressant att veta vad de gett de grävande journalisterna för löner.
Hur fan kan ett nystartat projekt betala 115 000 för kåserier? Sinnessjukt. Vad tror ni Lars Lindström tjänar?
Citera
2021-03-22, 18:12
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, vem vet. Han är väl den i gänget som har någon sorts potential, tänker jag.

Det är dock lite korkat att klaga över att människor behandlas som "inköpta" förbrukningsvaror samtidigt som man refererar till sig själv som "humankapital".
Citera
2021-03-22, 18:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Då måste frun skaffa sig ett jobb. Hon är ledig just nu.

Hon har säkert ett jobb att gå tillbaka till.
Citera
2021-03-22, 18:15
Medlem
Det är absurt vilka löner som florerar här men det handlar väl om att ett känt namn ger fler klick och inget absolut inget annat.
Citera
2021-03-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Där blir du ju ett bra exempel för de vanföreställningar jag skrev om. Han kan ju mycket väl vara precis det han ger uttryck för SvD. Som alla tyckonomer och politruker är väl hans främsta merit just att kunna betyda olika saker för olika personer.
Citera
2021-03-22, 18:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hon har säkert ett jobb att gå tillbaka till.
Nej. Hon har varit hemmafru i många år. De har fyra barn tillsammans. Dessa och hushållet har varit hennes syssla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in