Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-03, 10:02
  #1
Medlem
Limma skinkbits avatar
I min lägenhet (bostadsrätt) har jag vitmålade väggar. Det är nymålat och fräscht men upplevs som lite tomt och tråkigt. Funderar på att beställa en plansch eller liknade i storformat, typ två meter hög och en knapp meter bred med ett eget foto.
En fototapet blir väl snyggast om den täcker en hel vägg? Och en plansch känns lite pojkrumsaktigt om man bara sätter upp den med nålar i hörnen... Så vad vad finns det för alternativ som ser proffsiga ut, inte kostar skjortan och som är enkla att montera? Flerdelad canvas?
Citera
2020-11-03, 10:04
  #2
Medlem
Beställ från Fotografiska museet. Köp ramar på IKEA
Citera
2020-11-03, 10:09
  #3
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Beställ från Fotografiska museet. Köp ramar på IKEA

Fast nu var det ett eget foto jag ville ha. Och då är följdfrågan vilken kvalitet på fotot som krävs. Jag läste någonstans om en tumregel på en pixel per millimeter. Jag är givetvis medveten om att antalet pixlar inte säger hela sanningen.
Och var beställer man bäst planscher/utskrifter i stort format?
Citera
2020-11-03, 10:14
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
I min lägenhet...
Det finns större, och som tapet, men kunde inte hitta nu: https://www.posterlounge.se/p/359362...BwE#paid=19222
Citera
2020-11-03, 10:18
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Fast nu var det ett eget foto jag ville ha.
Det var väl inte riktigt vad du skrev.

Om du ska dra upp en egen bild till vadå? Var konkret och seriös, så lär du få svar.

Är så trött på folk som jag lägger ner tid på, för att de inte kan vara klara med vad de vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
En fototapet blir väl snyggast om den täcker en hel vägg? Och en plansch känns lite pojkrumsaktigt om man bara sätter upp den med nålar i hörnen... Så vad vad finns det för alternativ som ser proffsiga ut, inte kostar skjortan och som är enkla att montera?
Var sa du att det skulle vara din egen bild? Fattar du inte att andra vill hjälpa dig och lägger ner sin tid för dig?
__________________
Senast redigerad av constant 2020-11-03 kl. 10:24.
Citera
2020-11-03, 10:24
  #6
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det var väl inte riktigt vad du skrev.

Om du ska dra upp en egen bild till vadå? Var konkret och seriös, så lär du få svar.

Är så trött på folk som jag lägger ner tid på, för att de inte kan vara klara med vad de vill.

Citat:
Funderar på att beställa en plansch eller liknade i storformat, typ två meter hög och en knapp meter bred med ett eget foto.

Så här skrev jag i trådstarten, tycker inte det var särskilt otydligt. Men jag kan göra det i punktform istället:

- Egentaget foto
- Stort format. Ca 2 meter högt, ca 0,7 meter brett
- Ska se "proffsigt" ut
- Funderar på plansch eller fototapet men är rädd att det kommer att se lite billigt ut
Citera
2020-11-03, 10:28
  #7
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var sa du att det skulle vara din egen bild? Fattar du inte att andra vill hjälpa dig och lägger ner sin tid för dig?

I första stycket. Är det Flashback som strular eller läser folk slarvigt?
Citera
2020-11-03, 10:28
  #8
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Så här skrev jag i trådstarten, tycker inte det var särskilt otydligt. Men jag kan göra det i punktform istället:

- Egentaget foto
- Stort format. Ca 2 meter högt, ca 0,7 meter brett
- Ska se "proffsigt" ut
- Funderar på plansch eller fototapet men är rädd att det kommer att se lite billigt ut
Det finns massor om du googlar på 'fototapet eget foto'.

Med de måtten kanske det är en dörrtapet du ska ha, har sett många såna på t ex Lidl. I det formatet tror jag det blir svårt att få det att se något annat än tattigt ut såvida du inte har en grym bild som passar i smalt stående format.
Citera
2020-11-03, 10:37
  #9
Moderator
evilhoneys avatar
Trams raderat, varningar utdelade.
//mod
Citera
2020-11-03, 10:47
  #10
Medlem
Tackas avatar
Fördela bilden i ett rutnät av fyra lika stora delar. Framkalla varje bild var för sig på t ex icafoto och sätt upp i tavlor med tunn ram, någon cm mellanrum mellan varandra.

Helhetsbilden kan bli snyggt!
Citera
2020-11-03, 11:18
  #11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacka
Fördela bilden i ett rutnät av fyra lika stora delar. Framkalla varje bild var för sig på t ex icafoto och sätt upp i tavlor med tunn ram, någon cm mellanrum mellan varandra.

Helhetsbilden kan bli snyggt!

Bra tips! jag kollade runt lite på ICA Foto och deras Fototavla Forex känns som att det skulle kunna funka.
Citera
2020-11-03, 11:27
  #12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Det finns massor om du googlar på 'fototapet eget foto'.

Med de måtten kanske det är en dörrtapet du ska ha, har sett många såna på t ex Lidl. I det formatet tror jag det blir svårt att få det att se något annat än tattigt ut såvida du inte har en grym bild som passar i smalt stående format.

Jag har en stående bild tagen med mobilkamera som jag tror kan bli bra med lite uppskalning och lätt skärpning. Den innehåller inte särskilt många små detaljer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback