Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-02, 23:05
  #1
Medlem
Hej!

Jag har under ett tags tid varit intresserad av att införskaffa mig en skivspelare. Då jag är student är min budget lite tajt. Efter lite egen efterforskning har jag förstått att Rega Planar 1 är en relativt högkvalitativ skivspelare för priset av 3500kr som dessutom hade passat väldigt bra in designmässigt i min lägenhet.

Jag undrar vad jag behöver mer? Som de flesta andra skivspelare har Rega Planar 1 en analog ljudutgång (?), phono om jag minns rätt?

Min egentliga fråga är, finns det något enkelt och billigt sätt att koppla in en skivspelare som Rega Planar 1 till min JBL Extreme 2 högtalare som har en AUX ingång?

Räcker det med en enkel preamp med phono in och AUX ut?

Tack på förhand!
Citera
2020-11-03, 01:36
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge-1
Hej!

Jag har under ett tags tid varit intresserad av att införskaffa mig en skivspelare. Då jag är student är min budget lite tajt. Efter lite egen efterforskning har jag förstått att Rega Planar 1 är en relativt högkvalitativ skivspelare för priset av 3500kr som dessutom hade passat väldigt bra in designmässigt i min lägenhet.

Jag undrar vad jag behöver mer? Som de flesta andra skivspelare har Rega Planar 1 en analog ljudutgång (?), phono om jag minns rätt?

Min egentliga fråga är, finns det något enkelt och billigt sätt att koppla in en skivspelare som Rega Planar 1 till min JBL Extreme 2 högtalare som har en AUX ingång?

Räcker det med en enkel preamp med phono in och AUX ut?

Tack på förhand!

Det räcker.
Citera
2020-11-03, 01:47
  #3
Medlem
En förförstärkare gör signalen från din vinyls phono level till line level. Antingen måste vinylspelaren ha en eller så måste det finnas phonoingång på mottagande sida som förförstärker. Din setup har varken eller.
Jag hade rekommenderat att köpa en gammal analog stereoförstärkare med phonoingång och två små 30-50 wattare för en billig peng (säg 1000lapp på blocket) istället för att lägga pengar på en förförstärkare till en minimal högtalare som din rega är fullständigt överkvalificerad för.
Citera
2020-11-03, 12:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
En förförstärkare gör signalen från din vinyls phono level till line level. Antingen måste vinylspelaren ha en eller så måste det finnas phonoingång på mottagande sida som förförstärker. Din setup har varken eller.
Jag hade rekommenderat att köpa en gammal analog stereoförstärkare med phonoingång och två små 30-50 wattare för en billig peng (säg 1000lapp på blocket) istället för att lägga pengar på en förförstärkare till en minimal högtalare som din rega är fullständigt överkvalificerad för.

Går även att lägga ett RIAA-steg mellan skivspelaren och förstärkaren. Behringer PP400 är billigaste RIAA jag vet om och har själv. Rekommendationen brukar vara att undvika Behringer. Men denna funkar iaf, har inte jämfört med någon annan
Citera
2020-11-03, 13:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
En förförstärkare gör signalen från din vinyls phono level till line level. Antingen måste vinylspelaren ha en eller så måste det finnas phonoingång på mottagande sida som förförstärker. Din setup har varken eller.
Jag hade rekommenderat att köpa en gammal analog stereoförstärkare med phonoingång och två små 30-50 wattare för en billig peng (säg 1000lapp på blocket) istället för att lägga pengar på en förförstärkare till en minimal högtalare som din rega är fullständigt överkvalificerad för.

Jag har inte köpt spelare än men tanken var att uppgradera med tiden. Då jag ska göra om en del i min lägenhet vet jag inte riktigt heller vilka möjligheter utrymmesmässigt jag kommer att ha, därav jag tänkte att det kanske är möjligt att börja med en den högtalare jag redan har och uppgradera när jag vet mer samt har större ekonomiska resurser.
Citera
2020-11-03, 13:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaartgaard
Går även att lägga ett RIAA-steg mellan skivspelaren och förstärkaren. Behringer PP400 är billigaste RIAA jag vet om och har själv. Rekommendationen brukar vara att undvika Behringer. Men denna funkar iaf, har inte jämfört med någon annan

Med det går inte att koppla in skivspelaren i denna och en vanlig, enkel högtalare med AUX ingång?
Citera
2020-11-03, 13:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det räcker.

Har du något exempel på en som hade fungerat?
Citera
2020-11-03, 14:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaartgaard
Går även att lägga ett RIAA-steg mellan skivspelaren och förstärkaren. Behringer PP400 är billigaste RIAA jag vet om och har själv. Rekommendationen brukar vara att undvika Behringer. Men denna funkar iaf, har inte jämfört med någon annan
Ja exakt. Det är ju i princip en förförstärkare med en EQ. Funkar säkert bra, behringer har gjort ganska bra grejer senaste åren om man ser till prislappen.
Citera
2020-11-03, 14:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge-1
Jag har inte köpt spelare än men tanken var att uppgradera med tiden. Då jag ska göra om en del i min lägenhet vet jag inte riktigt heller vilka möjligheter utrymmesmässigt jag kommer att ha, därav jag tänkte att det kanske är möjligt att börja med en den högtalare jag redan har och uppgradera när jag vet mer samt har större ekonomiska resurser.
Ok, spelar du mest skivor eller ska ha bluetooth och andra enheter kopplade samtidigt? Det är ju bra att ta med i beräkningen.
Citera
2020-11-03, 14:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge-1
Med det går inte att koppla in skivspelaren i denna och en vanlig, enkel högtalare med AUX ingång?
En skivspelare utan inbyggd RIAA sänder ut det som tonarmen läser. Obalanserat och svagt. En RIAA eller phonoingång förstärker och EQar signalen. En AUX räknar med en ren och förstärkt signal på säg 50 gånger högre signalnivå. Det kommer låta tyst och utan bas och diskant.
Citera
2020-11-03, 22:49
  #11
Medlem
mikaelss avatar
Jag har en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/l...igh-end-p39269
Långt ifrån världens bästa, men också långt ifrån världens dyraste.
Puristerna blir vansinniga, men jag har en hyfsad spelare från 80-talet, en Ortofon-pu i bra skick, och en bra förstärkare, detta är inte den trånga sektorn, det är, som alltid, vinylskivorna.
Det är pärlor för svin att lägga tusenlappar på RIAA, tycker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback