Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-02, 23:05
  #1
Medlem
Hej!

Jag har under ett tags tid varit intresserad av att införskaffa mig en skivspelare. Då jag är student är min budget lite tajt. Efter lite egen efterforskning har jag förstått att Rega Planar 1 är en relativt högkvalitativ skivspelare för priset av 3500kr som dessutom hade passat väldigt bra in designmässigt i min lägenhet.

Jag undrar vad jag behöver mer? Som de flesta andra skivspelare har Rega Planar 1 en analog ljudutgång (?), phono om jag minns rätt?

Min egentliga fråga är, finns det något enkelt och billigt sätt att koppla in en skivspelare som Rega Planar 1 till min JBL Extreme 2 högtalare som har en AUX ingång?

Räcker det med en enkel preamp med phono in och AUX ut?

Tack på förhand!
Citera
2020-11-03, 01:36
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge-1
Hej!

Jag har under ett tags tid varit intresserad av att införskaffa mig en skivspelare. Då jag är student är min budget lite tajt. Efter lite egen efterforskning har jag förstått att Rega Planar 1 är en relativt högkvalitativ skivspelare för priset av 3500kr som dessutom hade passat väldigt bra in designmässigt i min lägenhet.

Jag undrar vad jag behöver mer? Som de flesta andra skivspelare har Rega Planar 1 en analog ljudutgång (?), phono om jag minns rätt?

Min egentliga fråga är, finns det något enkelt och billigt sätt att koppla in en skivspelare som Rega Planar 1 till min JBL Extreme 2 högtalare som har en AUX ingång?

Räcker det med en enkel preamp med phono in och AUX ut?

Tack på förhand!

Det räcker.
Citera
2020-11-03, 01:47
  #3
Medlem
En förförstärkare gör signalen från din vinyls phono level till line level. Antingen måste vinylspelaren ha en eller så måste det finnas phonoingång på mottagande sida som förförstärker. Din setup har varken eller.