2020-11-02, 16:10
Medlem
Bildbevis: https://ibb.co/cx8KsS6

Har 844k i skuldsaldo hos Kronofogden som växer med tickande ränta, största delen av skulden (624k) är utdömda skadeståndsskulder från 2018 när jag blev fälld för grov penningtvätt, ung, dum och svagsint som man var blev jag utnyttjad att stå som målvakt long story short... Resten av skulderna är från sms-lån 2017-2018, obetalda klarnafakturor och liknande.

Efter jag muckat från fängelsestraffet för precis 1 år sen har jag fått hjälp av soc, bor hos morsan och får existensminimum (ca 4000kr i månaden). Ger allt till mamma då hon är ensamstående och för att hon ens pallar ha en 22 årig arbetslös som fortfarande bor hemma hos henne.

Skaffa egen lägenhet / bostad och jobb är kört. Ingen hyresgivare accepterar en så pass skuldsatt individ, ingen bank kommer bevilja mig bostadslån även om jag mot förmodan lyckas skaffa ett jobb. Har aldrig jobbat 1 dag i mitt liv och har således inget att skriva på mitt CV.

Sedan är motivationen att skaffa ett jobb inte jättestort även om jag självklart vet att det vore det bästa, jag kommer ju få betala av skulderna och leva på existensminimum som jag gör nu i många många år, skillnaden är att jag kommer behöva jobba för att leva på samma peng som jag gör nu utan att jobba?

Vad skulle ni göra i min situation? Dum fråga kanske men är det möjligt att ''börja om'' om jag föröker flytta till t.ex Norge och försöker skaffa medborgarskap där och säger upp mitt medborgarskap i Sverige? Eller överförs mina skulder automatiskt till kronofogdens motsvarighet i det landet?
Senast redigerad av ddelicous 2020-11-02 kl. 16:14.
Citera
2020-11-02, 16:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddelicous
Bildbevis: https://ibb.co/cx8KsS6

Har 844k i skuldsaldo hos Kronofogden som växer med tickande ränta, största delen av skulden (624k) är utdömda skadeståndsskulder från 2018 när jag blev fälld för grov penningtvätt, ung, dum och svagsint som man var blev jag utnyttjad att stå som målvakt long story short... Resten av skulderna är från sms-lån 2017-2018, obetalda klarnafakturor och liknande.

Efter jag muckat från fängelsestraffet för precis 1 år sen har jag fått hjälp av soc, bor hos morsan och får existensminimum (ca 4000kr i månaden). Ger allt till mamma då hon är ensamstående och för att hon ens pallar ha en 22 årig arbetslös som fortfarande bor hemma hos henne.

Skaffa egen lägenhet / bostad och jobb är kört. Ingen hyresgivare accepterar en så pass skuldsatt individ, ingen bank kommer bevilja mig bostadslån även om jag mot förmodan lyckas skaffa ett jobb. Har aldrig jobbat 1 dag i mitt liv och har således inget att skriva på mitt CV.

Sedan är motivationen att skaffa ett jobb inte jättestort även om jag självklart vet att det vore det bästa, jag kommer ju få betala av skulderna och leva på existensminimum som jag gör nu i många många år, skillnaden är att jag kommer behöva jobba för att leva på samma peng som jag gör nu utan att jobba?

Vad skulle ni göra i min situation? Dum fråga kanske men är det möjligt att ''börja om'' om jag flyttar till t.ex Norge och försöker skaffa medborgarskap där och säger upp mitt medborgarskap i Sverige? Eller överförs mina skulder automatiskt till kronofogdens motsvarighet i det landet?
Skulderna kommer inte försvinna för att du flyttar till Norge även om du blir norsk medborgare. Dom lär inte försvinna i något annan land i västvärlden utan kronofogden kommer garanterat försöka driva in dom oavsett var du flyttar.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-11-02 kl. 16:18.
Citera
2020-11-02, 16:19
Moderator
Briasccas avatar
Tråkigt att höra att du försatt dig i denna situation. Men visst finns det mycket bra saker du kan göra. Inte minst som du har en insikt om varför det gick åt pipan.

Självklart ska du börja jobba åtminstone halvtid. Som diskare, hamburgervändare eller vilket jobb du nu kan få. Säsongsvis kan du också jobba som granplanterare. Och så får du beta av skuld för skuld.

Men sedan måste du skaffa dig en utbildning, så du måste börja plugga dels ett ämne som intresserar dig, dels filosofi och etik för att förstå varför du försatte dig i den situation som skapade de här problemen. Uppenbarligen inser du ju att det inte var så smart och du vill nu gå vidare. Det är mycket bra men du behöver förstå din egen natur, din egen karaktär, för det är räddning för dig i framtiden.

Så jag skulle välja ett deltidsjobb, och kanske heltidsplugg, och så håller du på med det här tills du är 25-26 år, så får du ta nästa steg sedan. Under tiden gör du förstås all marktjänst för din mamma och blir en vuxen därhemma, inte ett barn som sitter på sitt rum och spelar dataspel. Utan du skaffar dig vuxna rutiner, upp på morgonen iväg till jobb och skola, hem på kvällen och sköta städning, tvätt och matlagning. Så ska du se att det reder sig.

Lycka till!
Citera
2020-11-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulderna kommer inte försvinna för att du flyttar till Norge även om du blir norsk medborgare. Dom lär inte försvinna i något annan land i västvärlden utan kronofogden kommer garanterat försöka driva in dom oavsett var du flyttar.

Det där stämmer inte. Såklart du kommer vara fortsatt skuldsatt i Sverige men det påvekar inte din status i andra länder. Att vara privat skuldsatt är inte kriminellt och bankerna delar inte records inom EU-länder. Jag har bott i flera olika EU-länder och mitt ex var skuldsatt i ett par, vilket inte hindrade oss från att ta huslån etc.
Citera
2020-11-02, 16:28
Medlem
Sök till lyxfällan.
Citera
2020-11-02, 16:32
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Jag förstår din situation!

Jag själv är 30+ och har nästan 2 miljoner i skulder. Mitt företag gick i konkurs och det var bilar, krediter samt lån som jag gick i Borger för.

Tro inte att det är kört för din del då det finns möjligheter. Om du tänker betala av skulden det är helt upp till dig.

Jobb är svårt att få men du måste börja någonstans, i större städer så finns det pizza och annat som har leverans med moped, börja där. Diskare, morgon och kvälls städning hos restauranger, nästan alla dessa ger pengar under bordet då slipper du KF som kapar ditt konto och tar alla dina pengar.
Citera
2020-11-02, 16:37
Medlem
Ansöka om skuldsanering kanske? 5år så är du fri att börja om.
Citera
2020-11-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Jag förstår din situation!

Jag själv är 30+ och har nästan 2 miljoner i skulder. Mitt företag gick i konkurs och det var bilar, krediter samt lån som jag gick i Borger för.

Tro inte att det är kört för din del då det finns möjligheter. Om du tänker betala av skulden det är helt upp till dig.

Jobb är svårt att få men du måste börja någonstans, i större städer så finns det pizza och annat som har leverans med moped, börja där. Diskare, morgon och kvälls städning hos restauranger, nästan alla dessa ger pengar under bordet då slipper du KF som kapar ditt konto och tar alla dina pengar.

Det är olagligt att arbeta svart i Sverige. Finns alltid någon som anmäler så då blir det en ny fängelsevistelse.
Citera
2020-11-02, 16:43
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det är olagligt att arbeta svart i Sverige. Finns alltid någon som anmäler så då blir det en ny fängelsevistelse.

Det är mycket som är olagligt men om du behöver bröd till bordet så tror jag ” olagligt ” är det sista man tänker på. 👍
Citera
2020-11-02, 16:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddelicous
Vad skulle ni göra i min situation?
Jobba järnet. Du kan på ett vanligt lågkvalificerat jobb få in 25 000 netto om du inte är rädd för helgpass och några timmar övertid i veckan. Fortsätt bo hos morsan och stoppa in vartenda lusöre du får in för att betala av din skuld. Efter ett år är skulden nere på 600 000 kronor. Efter två år har du jobbat ner den till 400 000 kronor. Efter tre år är den endast 200 000 kronor. Du kommer fortfarande bara vara 25 år gammal. Dina skulder har minskat betydligt. Du har visat dina chefer att du är beredd att arbeta hårt och du kan för banken visa upp stabila årsinkomster på flera hundratusentals kronor om du nu skulle behöva ett lån till en bostad. Det är ingen dålig situation att befinna sig i. Och vad är alternativet, gå hemma och hoppas på skuldsanering? Så att du när du är trettio kanske har blivit av med skulden men varken har jobb eller annan form av inkomst att visa upp.

Summan är definitivt hög och det kommer suga att jobba av den. Men det är helt klart möjligt om du är beredd att leva som en mus under några år.
Citera
2020-11-02, 16:50
Medlem
Oskarssondenstores avatar
Försvinn spårlöst. Åk med ett rederi till Sydamerika. Bli dödsförklarad. Stanna i Paraguay.
Kom hem 2050.
Citera
2020-11-02, 16:57
Medlem
Du behöver göra en skuldsanering dvs. ta ett snack med fogden och sedan betala av, samt leva på existensminimum i ett par år. Du är så pass ung, så de kan nog gå med på det.
https://kronofogden.se/kanintebetalaskuldsanering.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in