Bildbevis:
https://ibb.co/cx8KsS6
Har 844k i skuldsaldo hos Kronofogden som växer med tickande ränta, största delen av skulden (624k) är utdömda skadeståndsskulder från 2018 när jag blev fälld för grov penningtvätt, ung, dum och svagsint som man var blev jag utnyttjad att stå som målvakt long story short... Resten av skulderna är från sms-lån 2017-2018, obetalda klarnafakturor och liknande.
Efter jag muckat från fängelsestraffet för precis 1 år sen har jag fått hjälp av soc, bor hos morsan och får existensminimum (ca 4000kr i månaden). Ger allt till mamma då hon är ensamstående och för att hon ens pallar ha en 22 årig arbetslös som fortfarande bor hemma hos henne.
Skaffa egen lägenhet / bostad och jobb är kört. Ingen hyresgivare accepterar en så pass skuldsatt individ, ingen bank kommer bevilja mig bostadslån även om jag mot förmodan lyckas skaffa ett jobb. Har aldrig jobbat 1 dag i mitt liv och har således inget att skriva på mitt CV.
Sedan är motivationen att skaffa ett jobb inte jättestort även om jag självklart vet att det vore det bästa, jag kommer ju få betala av skulderna och leva på existensminimum som jag gör nu i många många år, skillnaden är att jag kommer behöva jobba för att leva på samma peng som jag gör nu utan att jobba?
Vad skulle ni göra i min situation? Dum fråga kanske men är det möjligt att ''börja om'' om jag föröker flytta till t.ex Norge och försöker skaffa medborgarskap där och säger upp mitt medborgarskap i Sverige? Eller överförs mina skulder automatiskt till kronofogdens motsvarighet i det landet?