• 5
  • 6
2020-11-03, 00:42
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det blir problem med magen med en sådan kost för att folk äter alldeles för mycket fibrer. Jag la till havregrynet för mättnadens skull, egentligen ska man inte ens äta det. Våra magar är gjorda för att äta kött, fisk och ägg. Fibrer, som alla stoppar i sig konstant, kan inte ens brytas ner av magen.

Finns massor med vitamin A och E i ägg. Vitamin K, vad är det och vilka studier har du som styrker att vi behöver få i oss det? Hur får man i sig det?
Vitamin K behövs för att blodet ska kunna koagulera ordentligt.
Citera
2020-11-03, 00:50
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Det du inte förstår i det hela är att jag mer än gärna lägger dessa 12-15k extra per år på att äta gott och unna mig det jag vill. Det är lixom inga pengar för mig, jag kommer nog kunna köpa mig en fin julklapp ändå ska du se
Det du inte förstår är att maten smakar lika gott oavsett vad prislappen säger.
Men du gör som du vill, personer som du är perfekta för Sverige då du betalar mer för samma varor än vad jag gör vilket leder till större intäkter till staten
Citera
2020-11-03, 01:28
Medlem
ArschBergs avatar
1500kr per månad är ju lyx. Minns inte exakt men nog var det en bråkdel av den summan man lade på mat som student.
Citera
2020-11-03, 08:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Det går att äta kött alla dagar i veckan för 1500:- i månaden utan problem. Ett kilo fläskfilé får man för 60:- på Willys när det är kampanj. Färsk kyckling kostar 30:- kilot under kampanjer osv. Denna veckan tex kostar fläskkotletter och blandfärs 60:- kilot.

En rejäl bit falukorv med mos eller hemmagjorda köttbullar med mos kostar max 20 - 25:- för en grovarbetarportion. Det går om man vill och inte äter de dyra bitarna.

Edit: Kassler för 30:- kilot denna vecka, billigt och gott.
Man ska verkligen inte äta kött varje dag då det är cancerframkallande. Det är förresten ris också. Särskilt illa är fläsk och korv.
Läs gärna vad livsmedelsverket rekommenderar.
Citera
2020-11-03, 10:34
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Det du inte förstår i det hela är att jag mer än gärna lägger dessa 12-15k extra per år på att äta gott och unna mig det jag vill. Det är lixom inga pengar för mig, jag kommer nog kunna köpa mig en fin julklapp ändå ska du se

Vad gör du i en tråd där målet är att klara sig på 1500 mat i månaden om du inte bryr dig om priser. Total avsaknad av ekonmiskt tänkande. Inte de stora inkomsterna man blir rik på det är de små utgifterna. Jag köper i stort sett aldrig skräp. Äter lyx enligt vad många skulle säga men jag håller koll på priserna. Köper 10 kg oxfile när det är bra pris. Ska jag laga ikväll och ser en biff till 50% som är bäst före imorgon så tar jag den, kommer inte vara dålig på flera dagar. Utnyttjar erbjudande hela tiden. Kan inte se varför någon ska tjäna mer pengar på mig än nödvändigt för samma typ av varor.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Kollade upp maten du rekommenderade på livsmedelsverket och man hade hamnat på enorm brist av D vitamin om man bara åt det där du skrev på en månad. Du vill ha minst 20μg om dagen på vinter. Så visst det finns i ägg, men du får äta 20-30 om dagen.

Olika fiskar, skaldjur, nöt, häst, gris, fågel, lamm, vilt. Olika frukter, bär, nötter, sädesslag, grönsaker, rotfrukter, mejeri.

Råder allmän D-vitaminbrist i Sverige då vi får 90% från solen och 10% från mat. Du kan äta hur mycket fisk du vill men kommer ändå ha underskott. Enda sättet är att lägga till D-vitamin som kosttillskott för 50 i månaden. Kostupplägget du hade åsikter om är fantastiskt bra.
Citera
2020-11-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Råder allmän D-vitaminbrist i Sverige då vi får 90% från solen och 10% från mat. Du kan äta hur mycket fisk du vill men kommer ändå ha underskott. Enda sättet är att lägga till D-vitamin som kosttillskott för 50 i månaden. Kostupplägget du hade åsikter om är fantastiskt bra.

Att all sin mat är blandfärs, havregryn och ägg är fan inte bra. Än mindre fantastiskt bra.
Det är rent ut sagt hemskt och personen som skrev det borde egentligen inte få skriva på forum nå mer.
Citera
2020-11-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Man ska verkligen inte äta kött varje dag då det är cancerframkallande. Det är förresten ris också. Särskilt illa är fläsk och korv.
Läs gärna vad livsmedelsverket rekommenderar.

Ja, livsmedelsverket ja. De som rekommenderar att man hälften av kalorierna består av kolhydrater.

Det finns absolut ingenting som pekar på att kött orsakar cancer. Sluta ljuga.
Citera
2020-11-03, 14:32
Medlem
Citat:
Att all sin mat är blandfärs, havregryn och ägg är fan inte bra. Än mindre fantastiskt bra.
Det är rent ut sagt hemskt och personen som skrev det borde egentligen inte få skriva på forum nå mer.

Återigen. Du berättar inte vilka näringsämnen som man missar när man äter fläsk, nöt, ägg och mjölk. Jag är redo att dra tillbaka havregryn, enda anledningen till att jag tog med det var volymens skull.
Citera
2020-11-03, 14:32
Medlem
Citat:
Återigen. Du berättar inte vilka näringsämnen som man missar när man äter fläsk, nöt, ägg och mjölk. Jag är redo att dra tillbaka havregryn, enda anledningen till att jag tog med det var volymens skull.

Har redan svarat på det, bara gå tillbaka.
Citera
2020-11-03, 14:37
Medlem
Citat:
Har redan svarat på det, bara gå tillbaka.

Du nämnde vitamin K. Sen frågade jag vad det är för något och varför vi behöver det, samt hur vi får i oss det.

Vitamin D finns det tillräckligt av i kött, ägg och mejeriprodukter. Vitamin D kan man bara få från animaliska livsmedel.

Vitamin C finns det också av i animaliska livsmedel. Anledningen till att vi får vitamin C brist är att vi äter kolhydrater som konkurrerar med vitamin C för upptagning i kroppen. Tar vi bort kolhydraterna så räcker det vitamin C som finns i kött gott och väl. Men visst, släng in en apelsin om du är nojig. De kostar inte mycket ändå.
Citera
2020-11-03, 15:24
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Nja, fast kassler och falukorv är väl inte rent kött och kyckligen för 30 kr kilot lär väl vara klubbor eller nått? För 1500 kronor har du alltså 50 kronor per dag att äta för. Om du då köper ett kilo fläskfile för 60 kronor, hur tänker du dig då att du ska dela upp det sen för att "äta kött varje dag i veckan". Visst, du kan dela upp det så att du äter 100 gram fläskfile per dag och har då använt upp ca 9 kronor av din dagsranson på dessa 100 gram fläskfile. Då har du 41 kronor kvar att äta för varje dag. Förmodligen är då denna fläskfilé trots sitt låga pris och därmed förmodligen suspekta ursprung därför ganska dåligt spenderat pengar i kalorier och näringsämnen.

Men visst, om man ser det som jätteviktigt att äta kött varje dag även om det är väldigt lite och av dålig kvalitet så går det ju. Tror inte det är det bästa sättet att äta gott, nyttigt och mättande på en sådan budget dock.

Jag har det lite som en sport att äta billigt men gott. Detta är ett exempel från veckans Willysblad. Allt förutsätter att man lagar all maten själv givetvis.

Frukost.
500g Mannagrynsgröt med sylt.
Mannagryn 1:-, 4 dl Mjölk 3.20:-, 50g hallonsylt 1:- = 5.20:-

Lunch
500g Ärtsoppa med fläsk och pannkakor.
Ärtsoppa 8.80:-, Pannkakor 5:- = 13.80:-

Middag
250g Svenska Fläskkotletter med 500g potatis, 100g Haricots Verts.
Fläskkotletter 15:-, Potatis 5:-, Haricots Verts 1.50:- = 21.50:-

Kväll
250g grillade Svenska kycklingvingar och smörgås
Kycklingvingar 5:- Bröd/smör 2:- = 7:-

Diverse kryddor 2:-

Totalt: 49:50:-
Senast redigerad av rallykalle 2020-11-03 kl. 15:30.
Citera
2020-11-03, 15:49
Medlem
Citat:
Du nämnde vitamin K. Sen frågade jag vad det är för något och varför vi behöver det, samt hur vi får i oss det.

Vitamin D finns det tillräckligt av i kött, ägg och mejeriprodukter. Vitamin D kan man bara få från animaliska livsmedel.

Vitamin C finns det också av i animaliska livsmedel. Anledningen till att vi får vitamin C brist är att vi äter kolhydrater som konkurrerar med vitamin C för upptagning i kroppen. Tar vi bort kolhydraterna så räcker det vitamin C som finns i kött gott och väl. Men visst, släng in en apelsin om du är nojig. De kostar inte mycket ändå.

Jag har inte skrivit om vitamin K. Det finns inte nog med D vitamin om man är begränsad till så lite mat som du skrev.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in