2020-11-02, 13:36
Medlem
Etta.Places avatar
Det är nog fullt möjligt, men kräver ju omfattande planering och att du inte äter som en Svensson utan mer som ett afrikanskt bybarn.

Visst går det alltid att trycka in kött men basen då måste ju vara grönsaker och billiga kolhydrater, rent kött går väl typ ett par gånger i månaden på en sådan budget så vida man inte verkligen käkar typ enbart kålsoppa och tomater på burk i övrigt.

Linser, storpack ris, billiga konserver och potatis, kål och lök i säsong i olika storkok och grytor. Ja då går det.
Citera
2020-11-02, 13:38
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Det motsvarar ca 50 kronor per dag. På Lidl finns det 4-pack burgare för 40 spänn. Där har du ju redan mat för 2 dagar. Du kan lätt klara dig på 1500 kr.

Nja, inte fan tror jag man mår gott av att ENBART äta 2 hamburgerkött utan ngt till om dagen. Till och med om man använder 10 kronor över till att slänga in ett par potatisar till. Frukost, kvällsfika, kaffe etc uteblir, + en vuxen man blir nog inte mätt på ett hamburgerkött och en potatis till middag.
Citera
2020-11-02, 13:41
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Din kommentar innan var "Jag FATTAR inte hur man ens kan äta som ensam under 3000 i månaden".
Du menar att det är för jobbigt att gå in på valfri erkänd matbutiks hemsida och kolla in veckans erbjudande?
Jag åker inte runt och letar mat på Lidl och maten blir så god som kocken är.
Låter som det här är ett perfekt tillfälle dig att spara in kanske 12-15.000kr på ett år bara genom att gå in på hemsida och kolla veckans priser och Julafton 2021 kan du köpa dig en riktigt fin julklapp till dig själv.

Det du inte förstår i det hela är att jag mer än gärna lägger dessa 12-15k extra per år på att äta gott och unna mig det jag vill. Det är lixom inga pengar för mig, jag kommer nog kunna köpa mig en fin julklapp ändå ska du se
Citera
2020-11-02, 14:20
Medlem
Realisten73s avatar
1500:-? Oj .. kanske går? Testa. Är du ensamstående så kanske det funkar, men du lär ju inte leva ett drägligt liv.

Vi lägger runt 11.000:- mån på käk, detta inkluderar utekäk 3-4 ggr också, typ MAX, BK, McDonalds
Citera
2020-11-02, 16:49
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det är nog fullt möjligt, men kräver ju omfattande planering och att du inte äter som en Svensson utan mer som ett afrikanskt bybarn.

Visst går det alltid att trycka in kött men basen då måste ju vara grönsaker och billiga kolhydrater, rent kött går väl typ ett par gånger i månaden på en sådan budget så vida man inte verkligen käkar typ enbart kålsoppa och tomater på burk i övrigt.

Linser, storpack ris, billiga konserver och potatis, kål och lök i säsong i olika storkok och grytor. Ja då går det.

Det går att äta kött alla dagar i veckan för 1500:- i månaden utan problem. Ett kilo fläskfilé får man för 60:- på Willys när det är kampanj. Färsk kyckling kostar 30:- kilot under kampanjer osv. Denna veckan tex kostar fläskkotletter och blandfärs 60:- kilot.

En rejäl bit falukorv med mos eller hemmagjorda köttbullar med mos kostar max 20 - 25:- för en grovarbetarportion. Det går om man vill och inte äter de dyra bitarna.

Edit: Kassler för 30:- kilot denna vecka, billigt och gott.
Senast redigerad av rallykalle 2020-11-02 kl. 17:07.
Citera
2020-11-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Kollade upp maten du rekommenderade på livsmedelsverket och man hade hamnat på enorm brist av D vitamin om man bara åt det där du skrev på en månad. Du vill ha minst 20μg om dagen på vinter. Så visst det finns i ägg, men du får äta 20-30 om dagen.

Olika fiskar, skaldjur, nöt, häst, gris, fågel, lamm, vilt. Olika frukter, bär, nötter, sädesslag, grönsaker, rotfrukter, mejeri.
Multivitamintablett ordnar detta, kostar 55 kr för 120 tabletter på willys, saken biff!
Citera
2020-11-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Jag FATTAR inte hur man ens kan äta som ensam under 3000 i månaden. För mig blir det ofta runt 4-5k men då handlar jag bara på lokala ICA också.
innan coronan låg jag på runt 4000kr i månaden, nu efter att ha handlat all mat online i 8 månader , kan jag konstatera att min månadskostnad ligger på 2500kr, då är det samma kost som innan corona.

Ps
Det är inte bara mat som ingår i dom 2500kr. utan det är toapapper, schampo, tandkräm, ja allt man
brukar i princip på en månad.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-11-02 kl. 17:35.
Citera
2020-11-02, 18:33
Medlem
Nyckeln till framgång stavas; Frys.

Har du en rymlig frys och ett stort engagemang kan du göra radikala besparingar.

Lusläs veckans kampanjer och lära känna butikerna i ditt område och hur/när dom sänker priserna pga "bäst före" datumet närmar sig. Sen är det bara att köpa så mycket du förmår och stoppa in i frysen.

Sen är det viktigt att få ner matsvinnet i det egna hushållet till ett minimum. Gå igenom tex potatisen och ta dom mjukaste först, kolla ständigt allt du har i kylen och ta det som håller på att bli gammalt för det färskaste.

Gör storkok och frys in det som blir över i små portioner.

Havregrynsgröt är extremt billig och bra frukost.

Övrigt som diskmedel schampo etc köper du på dollarstore, ö&B etc
Citera
2020-11-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
1500:-? Oj .. kanske går? Testa. Är du ensamstående så kanske det funkar, men du lär ju inte leva ett drägligt liv.

Vi lägger runt 11.000:- mån på käk, detta inkluderar utekäk 3-4 ggr också, typ MAX, BK, McDonalds

Två personer?

180:-/ dag och person, det skulle inte vi komma upp i ens om vi ansträngde oss.

Rullar ni fram eller vad är det ni äter då?
Citera
2020-11-02, 19:08
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Det är ju hur lätt som helst, se till att handla på någon billig kedja typ Willys.

Exempeldag:

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och sylt: ~ 5 kr
Mellanmål: Frukt ~ 2 kr
Lunch: Köttfärssås och Spagetti (100g okokt spagetti ~ 1 kr, 125g blandfärs ~ 10 kr, 1/4 lök ~0.5 kr, 1/4 burk krossade tomater ~ 2 kr, 1/4 dl creme fraiche ~ 1.5 kr, kryddor försummas i beräkningen men bör inte kosta mycket) ~ 15 kr
Mellanmål: Frukt ~ 2 kr
Middag: 250g kvarg med mussli ~ 10 kr + Havregrynsgröt med mjölk och sylt: ~ 15 kr. Går såklart att göra en riktig middag i paritet med lunchen om man nu vill ha två "riktiga" måltider om dagen.

Summa: ~ 39 kr med marginal nedåt. Blir 1170 kr på en månad. Då har du 430 kr att fylla ut ytterligare näringsbehov med. Så länge du redan inte är gravt undernärd överlever du en månad på den kosten.
Senast redigerad av As-33-15-4-p 2020-11-02 kl. 19:12.
Citera
2020-11-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Jag FATTAR inte hur man ens kan äta som ensam under 3000 i månaden. För mig blir det ofta runt 4-5k men då handlar jag bara på lokala ICA också.

Håller med dig, tycker det är sjukt att någon ens kan äta under 3000 i månande. När jag var själv köpte jag mat för ca 4-5k i månaden som du och det var bara kvalite och bra råvaror. Ingen snabba mat och alltid matlådor och storkok.
Citera
2020-11-02, 21:35
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Det går att äta kött alla dagar i veckan för 1500:- i månaden utan problem. Ett kilo fläskfilé får man för 60:- på Willys när det är kampanj. Färsk kyckling kostar 30:- kilot under kampanjer osv. Denna veckan tex kostar fläskkotletter och blandfärs 60:- kilot.

En rejäl bit falukorv med mos eller hemmagjorda köttbullar med mos kostar max 20 - 25:- för en grovarbetarportion. Det går om man vill och inte äter de dyra bitarna.

Edit: Kassler för 30:- kilot denna vecka, billigt och gott.

Nja, fast kassler och falukorv är väl inte rent kött och kyckligen för 30 kr kilot lär väl vara klubbor eller nått? För 1500 kronor har du alltså 50 kronor per dag att äta för. Om du då köper ett kilo fläskfile för 60 kronor, hur tänker du dig då att du ska dela upp det sen för att "äta kött varje dag i veckan". Visst, du kan dela upp det så att du äter 100 gram fläskfile per dag och har då använt upp ca 9 kronor av din dagsranson på dessa 100 gram fläskfile. Då har du 41 kronor kvar att äta för varje dag. Förmodligen är då denna fläskfilé trots sitt låga pris och därmed förmodligen suspekta ursprung därför ganska dåligt spenderat pengar i kalorier och näringsämnen.

Men visst, om man ser det som jätteviktigt att äta kött varje dag även om det är väldigt lite och av dålig kvalitet så går det ju. Tror inte det är det bästa sättet att äta gott, nyttigt och mättande på en sådan budget dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in