2020-11-02, 01:59
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Jag FATTAR inte hur man ens kan äta som ensam under 3000 i månaden. För mig blir det ofta runt 4-5k men då handlar jag bara på lokala ICA också.
Inte svårt alls att äta under 3.000kr ifall du handlar på kampanj och går till de större butikerna.
Det räcker med att du enbart köper mat på stora Willy's eller ICA och så är det snudd på omöjligt att hamna över 3.000kr ifall du undviker godis, färdigrätter eller det allra dyraste köttet.

Köper du storpack på torrprodukter (ris, pasta, knäckebröd etc) får du riktigt billigt kilopris.
Titt som tätt är det kampanjer på diverse köttprodukter och då köper du maximalt antal och fryser in resten.

Men vill man äta enbart ekologiskt kött och kanske ryggbiff 1 gång i veckan ja då blir det svårt att hamna under 3.000kr.
Citera
2020-11-02, 02:04
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Inte svårt alls att äta under 3.000kr ifall du handlar på kampanj och går till de större butikerna.
Det räcker med att du enbart köper mat på stora Willy's eller ICA och så är det snudd på omöjligt att hamna över 3.000kr ifall du undviker godis, färdigrätter eller det allra dyraste köttet.

Köper du storpack på torrprodukter (ris, pasta, knäckebröd etc) får du riktigt billigt kilopris.
Titt som tätt är det kampanjer på diverse köttprodukter och då köper du maximalt antal och fryser in resten.

Men vill man äta enbart ekologiskt kött och kanske ryggbiff 1 gång i veckan ja då blir det svårt att hamna under 3.000kr.

Jag är fullt och helt medveten om att det GÅR, men som ~30 åring hålla på åka till Lidl och hålla på leta rea och grejer är inte jag, jag anser att mat är något man ska unna sig. Inte något som bara måste ner.
Citera
2020-11-02, 02:05
Medlem
Craiggs avatar
Det motsvarar ca 50 kronor per dag. På Lidl finns det 4-pack burgare för 40 spänn. Där har du ju redan mat för 2 dagar. Du kan lätt klara dig på 1500 kr.
Citera
2020-11-02, 02:09
Medlem
Jopsiks avatar
Hitta en 100kronors lunchbuffé där dom inte gnäller på att du äter för mycket, ät där 3-4 dagar i veckan typ måndag,onsdag,fredag (spelar mindre roll vilka)
Övriga dagar fasta eller ät något "gratis"
Citera
2020-11-02, 04:02
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Jag är fullt och helt medveten om att det GÅR, men som ~30 åring hålla på åka till Lidl och hålla på leta rea och grejer är inte jag, jag anser att mat är något man ska unna sig. Inte något som bara måste ner.
Din kommentar innan var "Jag FATTAR inte hur man ens kan äta som ensam under 3000 i månaden".
Du menar att det är för jobbigt att gå in på valfri erkänd matbutiks hemsida och kolla in veckans erbjudande?
Jag åker inte runt och letar mat på Lidl och maten blir så god som kocken är.
Låter som det här är ett perfekt tillfälle dig att spara in kanske 12-15.000kr på ett år bara genom att gå in på hemsida och kolla veckans priser och Julafton 2021 kan du köpa dig en riktigt fin julklapp till dig själv.
Citera
2020-11-02, 06:50
Medlem
Citat:
Det var ju dock du som skrev att "För 1500 kan man alltså äta massor av bra mat och det räcker gått för en månad" och maten du rekommenderade var blandfärs, havregryn och ägg.

Så med andra ord är det du som bör styrka att det du skriver stämmer.
Ditt förslag är INTE komplett gällande makro/mikro nutrienter, du saknar t ex nästan helt A,E & K-vitamin.

Det kan bli rätt tufft för många, inkl mig själv att enbart leva på blandfärs, havregryn och ägg. Det är som gjort för problem med magen, kommer inte vara en behaglig upplevelse på toaletten med den kosten.

Sedan blir det rätt svårt att ta dig på allvar när du inte redogör hur många portioner ditt räknesätt innehåller, är det tänkt att man skall äta 0.5kg blandfärs per dygn och fylla ut resten av kaloribehovet på ägg och havregryn?

Det blir problem med magen med en sådan kost för att folk äter alldeles för mycket fibrer. Jag la till havregrynet för mättnadens skull, egentligen ska man inte ens äta det. Våra magar är gjorda för att äta kött, fisk och ägg. Fibrer, som alla stoppar i sig konstant, kan inte ens brytas ner av magen.

Finns massor med vitamin A och E i ägg. Vitamin K, vad är det och vilka studier har du som styrker att vi behöver få i oss det? Hur får man i sig det?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2020-11-02 kl. 06:53.
Citera
2020-11-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Hur kan du säga att det är komplett när personerna som är ledande i världen på dessa områden säger att vi saknar forskningen på området? Och att man måste äta varierat för vi har inte hittat alla mikronutrienter vi behöver?

Men direkt sticker väl C+D vitamin, magnesium, kalium och kalcium ut som brister?

Hade du ätit alla 100 ägg på en vecka hade det ändå inte varit nog med D vitamin under en svensk vinter.

Kan du specificera vad en ”varierad kost” är? D-vitamin finns det massor av i kött och ägg.
Citera
2020-11-02, 08:54
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Jag rekommenderar boken "The Art & Science of Dumpster Diving" du kommer spara många sköna slantar.
Det är inte svårare än att använda lite hjärna. Tror du att boken ifråga kommer att hjälpa dig hitta bra spots?

Blev dock lite intresserad av boken i fråga, den fanns föga förvånande väldigt lättillgänglig som gratis högupplöst PDF. Den är säkert läsvärd, i alla fall att skumma igenom. Ser ut som en sån där motivationsbok snarare än diving101?
Edit: nej, tänka sig ... på 152 sidor täcker man nog det mesta, inkl. finurliga recept (Bad Eggplant caviar substitute, dumpster burger casserole). Lär dock ta mer tid än det kommer ge med tanke på dagens klimat. Den är anpassad till NYC 1993.
Senast redigerad av GoUoD 2020-11-02 kl. 09:03.
Citera
2020-11-02, 12:50
Bannlyst
Mitt matkonto är runt 1500 i månaden.
Jag är rätt urusel kock och kan endast laga några basrätter, husmanskost för det mesta.
Men försöker kompensera den här ensidiga kosten med grönsaker och rotfrukter.
Sen det gamla rådet att göra storkok, investera i en stor 5 L kastrull och gör 20 portioner köttfärssås och frys in.

Billigaste maträtten jag kan komma på är kokt potatis med löksås. Kostar väl 2 kr portionen. Löksåsen brukar man servera med stekt bacon/sidfläsk men skippar man fläsket så blir det billigt.

Finns det en billigare maträtt? Undantaget att man köper två potatisar och käkar de råa.
Citera
2020-11-02, 12:53
Medlem
civilians avatar
Citat:
Din kommentar innan var "Jag FATTAR inte hur man ens kan äta som ensam under 3000 i månaden".
Du menar att det är för jobbigt att gå in på valfri erkänd matbutiks hemsida och kolla in veckans erbjudande?
Jag åker inte runt och letar mat på Lidl och maten blir så god som kocken är.
Låter som det här är ett perfekt tillfälle dig att spara in kanske 12-15.000kr på ett år bara genom att gå in på hemsida och kolla veckans priser och Julafton 2021 kan du köpa dig en riktigt fin julklapp till dig själv.

Det fetmarkerade, gånger tusen. Är man något sånär bevandrad i köket eller bara villig att lägga lite energi på det, så går det göra väldigt mycket med väldigt lite. Bättre råvaror kan såklart hjälpa dig men maten blir inte automatiskt godare för att du har köpt en dyrare köttbit.
Citera
2020-11-02, 13:08
Medlem
rallykalles avatar
50:- om dagen äter man som en kung för om man lagar all mat själv. Tex kostar en hel fläskfilé på Willys ca 30 - 40:- när det är kampanj, samma med en hel stor kyckling. Potatis, pasta, ris kostar bara ett par kronor per måltid.

20 - 25:- för en rejäl middag är inga problem.
Citera
2020-11-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Kan du specificera vad en ”varierad kost” är? D-vitamin finns det massor av i kött och ägg.

Kollade upp maten du rekommenderade på livsmedelsverket och man hade hamnat på enorm brist av D vitamin om man bara åt det där du skrev på en månad. Du vill ha minst 20μg om dagen på vinter. Så visst det finns i ägg, men du får äta 20-30 om dagen.

Olika fiskar, skaldjur, nöt, häst, gris, fågel, lamm, vilt. Olika frukter, bär, nötter, sädesslag, grönsaker, rotfrukter, mejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in