• 1
  • 2
2020-10-30, 23:18
Medlem
Pungs avatar
Det är med glädje jag märker att Halloween börjar få fotfäste på riktigt. Folk pyntar och barnen går på godisjakt och nöjesfält börjar ha Halloween-tema.

(Vissa, särskilt de med mina nationalistiska åsikter, är sura men det förstår jag inte. Varför skulle man inte vilja ha en dag extra att fira, det krockar INTE med allhelgona och det är ett högtid som springer ur vår egen kultursfär).

Men det är en sak som saknas. Det är maten. En tradition behöver ett matbord att knyta upp firandet kring. Jag har läst att just frånvaron av en särskild rätt gjorde att exempelvis mickels mäss försvann in i glömskan som högtid (synd, då den verkade rolig).

Matbordet är också vad som gör att även vi vuxna, som inte får julklappar, påskägg eller dansar runt stången, kan se fram mot högtidsdagen.

Men jag kommer inte på någon lämplig halloween-mat. Förslagen på nätet är snarare roliga än ätbara. Visst är det fyndigt att göra naglar av mandelflan, fingrar av prinskorv och blod av ketchup. Men hur gott är det? Det både ser ut och smakar äckligt! Så där är alla tips. Svart spagetti, ketchup-blod, spindel-kakor, rätt-bullar osv.

Men jag vill ha mat att äta, inte fnissa åt.... som julbordet.

Att köra med sill och nubbe vore tjatigt, och passar inte. Det borde vara något som knyter an till hösten, exempelvis vilt i och med att det är jaktsäsong, kanske även något med svamp. Pumpapaj känns ju givet, men räcker inte i sig själv. Det ska vara något som är väldigt gott, men lite meckigt att göra, något som innebär att man bara äter det en gång om året.

Det kan inte vara gås, för det äter man bara ett par veckor senare på Mårten. Det ska inte vara lamm för det smakar kofta. Älg blir ofta segt. Mitt bästa förslag är rådjurssadel. Med någon svampsås. Det är något att längta till och som man knappast skulle göra sig omaket om det inte vore för ”traditionen” (som ju inte finns ännu).

Dryck tänkte jag skulle kunna vara cherry-coke. Det känns lagom amerikanskt och har en halloweenig färg. Men det betyder å andra sidan att man inte får dricka det resten av året vilket är synd. Helst ska det vara en dryck som bara är halvgod så att det liksom räcker med en gång per år.

Men nubben ska vara vanligt hederligt brännvin. Det tröttnar man inte på.

Så mitt förslag sammanfattningsvis.

Rådjurssadel med kantarellsås och rönnbärsgele. Med potatis och pumpapaj vid sidan om. Till det dricker man cherrycoke och nubbe.

Efterrätt kan vara grillad marschmellow.

Vad har ni för förslag?
Citera
2020-10-30, 23:47
Bannlyst
Shishkebab (grillspett) som serveras instuckna i en Jason-mask:

https://img01.mgo-images.com/image/t...7a1e32c73.jpeg
Citera
2020-10-30, 23:55
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Shishkebab (grillspett) som serveras instuckna i en Jason-mask:

https://img01.mgo-images.com/image/t...7a1e32c73.jpeg

Att använda knivar i maten är både passande och naturligt! Men orka äta ur en plastmask, plus att jag inte är riktigt så ensam att den mängden som får plats i en ansiktsmask räcker för den bjudning jag tänker mig.
Citera
2020-10-31, 00:02
Medlem
Blodpudding och pumpasoppa till middag. Efterrätt: Lakritsdödskallegodis och brännvin. Är man extra förtjust i pumpa så kör man med pumpajuice och pumpapaj till efterrätt.
Citera
2020-10-31, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Att använda knivar i maten är både passande och naturligt! Men orka äta ur en plastmask, plus att jag inte är riktigt så ensam att den mängden som får plats i en ansiktsmask räcker för den bjudning jag tänker mig.

Man kanske kan ha det som dekoration i mitten på bordet och resten av maten runtomkring.

Amerikanerna borde ju annars ha kommit på mat för Halloween kan man tycka, dom har ju längre erfarenhet av firandet.
Citera
2020-10-31, 00:53
Medlem
EastClintfoods avatar
Nästa gång frågar någon, hur man halalslaktar en gris inför ramadan.
Citera
2020-10-31, 03:48
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Amerikanerna borde ju annars ha kommit på mat för Halloween kan man tycka, dom har ju längre erfarenhet av firandet.

Ja, man kan tycka det. Men de är generellt ganska dåliga på högtidsmat. De har sin trötta kalkon och thats it.

Några som däremot är bäst i världen på högtidsmat är svenskar. Det finns seriöst inget land i världen som har ett julbord av samma klass. Påskmaten är också god. Kräftor i augusti, och hur gott är det inte med sill och färskpotatis och jordgubbar på midsommar. Vi har en grym mat-högtid på Mårtensafton. Visst att lutfisk är sådär, men vi är faktiskt väldigt bra på att duka upp passande måltider för våra fester. Maten är god, gjord för att skapa en lång gemensam måltid, vi har visor och maten lyckas alltid på ett magiskt sätt få spriten att funka. Man blir glad av nubbarna men inte sådär slö och äcklig och packad som på krogen. Man blir liksom familjevänligt euforisk.

Är det några som kan rama in halloween med lämplig mat är det svenskar!
Citera
2020-10-31, 04:01
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nästa gång frågar någon, hur man halalslaktar en gris inför ramadan.

Varför det?

Jag gillar USA och Halloween är roligt. Därför vill jag att det ska bli svensk tradition också.

Jag hatar islam och således också ramadan. Därför vill jag ha ingetdera i Sverige.

Nu argumenterar du som de anti-vita men bara från ett annat håll. Deras resonemang är ju typ ”amen svenskarna har ju implementerat kaffe i sin kultur, därför är vi mångkulturella och måste acceptera muslinernas alla krav samt folkutbyte”.

Du verkar ha samma logik ”Om vi firar halloween accepterar vi ramadan”.

Logiken bygger på att om svenskar gör x måste de i konsekvensens namn göra y. Så är det inte. Vi kan göra precis vad vi vill! Vi kan ha fri invandring från Australien för att vi gillar dom och behöver inte för den sakens skull i konsekvensens namn ha asylsökare från Afghanistan. Vi kan förbjuda hucklen utan att förbjuda kepsar, för vi gillar kepsar men ogillar hucklen. Vi kan subventionera kyrkor och hindu-tempel för vi tycker dessa religioner är sympatiska men samtidigt förbjuda moskéer som står för något vi hatar.

Låt dig inte gå i fällan som muslimer ofta kör ”om Sverige är en demokrati som står för yttrandefrihet och religionsfrihet då måste ni.....”. Vi måste inte ett jävla skit. Vi kan tillåta de religioner vi gillar och vi kan ta hit de maträtter och högtider vi gillar och de människor vi gillar. Och det förpliktar oss inte till något annat.

Men nu var inte tanken att detta skulle bli en politisk diskussion.
Citera
2020-10-31, 04:17
Medlem
BenDaviss avatar
Det är ändå ballt att inte ens amerikanarna som älskar att äta mat har någon rätt traditionellt knutet till halloween.

Inte ens pumpan är förknippad i matsammanhang, man karvar enbart ut läskiga ansikten. Sen sparar man fyllningen till thanksgiving, hehe.

Jänkarna äter väl godis hela den dagen?

Det enda jag kan komma på är just som redan nämndes i trådstarten, olika tilltugg som gjorts läskiga. Det är väl grejen, att klä ut sig själv, sitt hus och sin mat liksom?
Citera
2020-10-31, 06:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Vi gör en pumpasoppa till förrätt med hembakat bröd till, gott smör och äppelmust som dryck.

Sedan rådjur till huvudrätt med rostade rotfrukter och potatis och en rödvinssås till, plus inlagda kantareller.

Någon festlig läskig efterrätt till barnen, blir oftast en bärpaj som vi skurit ut ett ansikte i och vaniljglass med varma hallon till.

Detta är tradition hos oss i alla fall.

Edit: vi rostar pumpafröna med salt och chilikrydda också och snacksar på under kvällen.
Citera
2020-10-31, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Det sataniska vedervärdiga skräpet har sitt ursprung i "Samhain" vilket habdlar om blodsoffer till djävulens ära

http://theisticsatanism.com/geifodd/samhain.html

Anton LaVey, grundaren av Church of satan:
"Fantastiskt med en dag på året då kristna föräldrar låter sina barn dyrka satan"

Tänk om, öppna ditt hjärta för Jesus Kristus. Läs skriften.

Lyssna gärna på Youtubekanalen
"Mikael Hagenbo"

mvh

Det var ju verkligen relevant för trådens ämne. Vad äter du själv på Halloween?

OnT: Viltkött och pumpapaj låter gott tycker jag. Sen handlar ju halloween mycket om godis, så man kan lägga extra möda på efterrätten. Dödskallekakor och tårta med spindlar och glass med spökmaränger t ex.
Senast redigerad av Coquille 2020-10-31 kl. 08:41.
Citera
2020-10-31, 08:41
Medlem
Triremers avatar
Hade det inte varit för att du redan skrivit det hade jag rekommenderar att laga till en gås. Det går att hitta gås i butikerna nu. Det är extremt gott och ofta firas Mårten ungefär denna tiden på året.

Testa dansk fläskestek med tillbehör.
Senast redigerad av Triremer 2020-10-31 kl. 08:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in