• 1
  • 2
2020-10-30, 19:11
Medlem
Appox.s avatar
Har en tjejkompis som har blivit stalkad av sitt ex under ett par år. Han dyker upp lite då och, ca. två gånger per år, lägger saker i hennes brevlåda, mailar konstigheter, att hon typ bör "utrotas för att ljuset ska råda" (?) Onekligen lider han av någon psykisk störning och skyller andra kraschade förhållanden på henne. Han är mytoman och narcissist.

Han har blivit polisanmäld av tjejkompisen och hon vill ha besöksförbud. Polisen säger att de inte kan göra något förrän något händer?

Hur ska hon skydda sig från denna man om inte polisen kan göra något?

Hon bor ensam på en gård och känner sig väldigt utsatt.
Citera
2020-10-30, 19:20
Medlem
Kanske måste köpa ett gevär för att skydda hönsen från räven, grödorna från fåglarna osv?
Jägarexamen och jaktgevär är precis vad hon behöver. Och djupa färdiggrävda funktionslösa diken.
Citera
2020-10-30, 19:21
Medlem
BosseRingholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appox.
mailar konstigheter, att hon typ bör "utrotas för att ljuset ska råda"
Det skulle jag tolka som ett hot. Har hon berättat för polisen att hon blivit hotad?

Olaga hot borde ju räcka för ett besöksförbud kan jag tycka.
Citera
2020-10-30, 19:32
Medlem
Appox.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseRingholm
Det skulle jag tolka som ett hot. Har hon berättat för polisen att hon blivit hotad?

Olaga hot borde ju räcka för ett besöksförbud kan jag tycka.

Ja, hot har förekommit under flera av dessa år.
Citera
2020-10-30, 19:40
Medlem
exoticspices avatar
Polisen kan inte göra något förrän något händer. Vad är det som måste hända? Hon är ju hotad till döds, det borde räcka.

Det bästa skyddet för en ensam tjej på en gård är att ha en stor hund, helst vakthund.
Hon känner ingen som har en stor hund som hon kan få låna.
Citera
2020-10-30, 20:22
Bannlyst
Håller med ovanstående. Skaffa en hund som gör slarvsylta av honom om så skulle behövas. En knäppskalle lär knappast bry sig om ett besöksförbud.
Citera
2020-10-30, 20:27
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Har en tjejkompis som har blivit stalkad av sitt ex under ett par år. Han dyker upp lite då och, ca. två gånger per år, lägger saker i hennes brevlåda, mailar konstigheter, att hon typ bör "utrotas för att ljuset ska råda" (?) Onekligen lider han av någon psykisk störning och skyller andra kraschade förhållanden på henne. Han är mytoman och narcissist.

Han har blivit polisanmäld av tjejkompisen och hon vill ha besöksförbud. Polisen säger att de inte kan göra något förrän något händer?

Lider med din kompis.. Har hon övervägt att byta kön för att få honom att sluta?

Jag tror att det kan vara väldigt effektivt iallafall
Citera
2020-10-30, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Lider med din kompis.. Har hon övervägt att byta kön för att få honom att sluta?

Jag tror att det kan vara väldigt effektivt iallafall

Det är väl i så fall bättre att köpa ett svärd från den sidan flashback gör reklam för och anfalla honom?
Byta kön och förstöra sitt liv.
Han kommer kanske döda henne dock.
Citera
2020-10-30, 20:42
Medlem
tilsammansnus avatar
Att han är narcissist säger allt, då ingår mytoman, att allt som går snett är nån annans fel osv osv.

Det finns en uppsjö av videor på YT, kan man engelska så är de extremt användbara. Inedningsvist är mitt råd att helt skära av kontakt, inte ge minsta tecken på reaktion. Nån har liknat narcissister med vampyrer där blodet är folks reaktion på deras handlingar. Får de inte sitt blod då vandrar de till slut till nåt annat offer.
Citera
2020-10-30, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Att han är narcissist säger allt, då ingår mytoman, att allt som går snett är nån annans fel osv osv.

Det finns en uppsjö av videor på YT, kan man engelska så är de extremt användbara. Inedningsvist är mitt råd att helt skära av kontakt, inte ge minsta tecken på reaktion. Nån har liknat narcissister med vampyrer där blodet är folks reaktion på deras handlingar. Får de inte sitt blod då vandrar de till slut till nåt annat offer.

Vadå tror du tjejen på allvar har kontakt med honom frivilligt?
Citera
2020-10-31, 00:19
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

I det läget hade jag värderat hur viktigt det är att bo kvar just där.
Förvisso förfärligt att behöva flytta men jag hade inte bott kvar ensam på en gård som kvinna, medveten om att någon stalkar mig och har hotat livet ur mig.
Citera
2020-10-31, 12:08
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vadå tror du tjejen på allvar har kontakt med honom frivilligt?
Du missuppfattade och hängde upp dig på ett ord, läser du hela meningen så klarnar det säkert att jag menar att hon skall låtsas som att stalkaren är en fis på andra sidan planeten.

Hon skall i verkligheten inte göra det utan polisanmäla varje minsta grej han gör mot henne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in