Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Jag tror att det är nästan meningslöst att gå och sprita av utrustningen. Man har inte corona på ryggen och det är oftast ryggstöd och sitsar som torkas av. Däremot hantlar eller handtag och sånt spritas mer sällan av.
Vi tränar helt klart på olika gym du och jag. Det jag menar med ett frenetiskt torkande är att folk tvättar med tvålspray i stora mängder just hantlar, handtag, ställningar, stänger, mattor, viktplattor, skivstänger, viktpinnar, klämmorna (för skivstången). Till och med golv ligger folk på knä och putsar. Därtill även dom vanliga ytorna som svetten på bänkar, ryggstöd etc.
Dom flesta gör en tvätt innan själva användningen och sen när dom är klara. Nästa person kan stå och se på när någon tvättar en skivstång för att sen ta skivstången och ändå tvätta en gång själv innan användning.
Är det någonstans det inte finns Corona så är det på gymutrusningen där jag tränar. Jag tränar främst på 2 st gym och reser runt en del och tar då gym "på vägen där jag är" typ. Samma överallt där jag tränar nu. Hoppas inte jag stöter på ditt gym.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Den stora smittspridningen i lokaler som gym kommer av att det finns så många människor på liten yta. Har varit på flertalet gym under pandemin och det har oftast varit packat. Varenda dag efter jobbet är det potential för "super spreader event" på ett stort antal gym i Sverige idag.
På dom gym som jag tränar vid så har antalet personer närmast halverats och det gapar ganska tomt med folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Jag stödjer inte att man stänger gymmen men jag tycker man borde tvingas räkna in- och utpassage samt ha ett tak anpassat för lokalen. Antalet personer i lokalen borde kanske vara 20% av vad det normalt sett är.
Jag stödjer absolut inte heller någon nedstängning eftersom jämför man med andra offentliga rum så är det på gymmen (i alla fall där jag tränar) glest med folk och ett överdrivet omfattande städande och putsandes. Rekommendationen borde snarare vara att gå mer till gymmen.