2020-10-30, 09:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag tänker snarare tvärtom. Finns väl ingen plats med så mycket kroppsvätskor. På mitt 24/7 sköttes städningen inte alls.

Nu har jag bytt till friskis. Där sköts städningen utmärkt. Men då har man också fått ta del av frikostiga arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Folk går alltså där och städar på bidrag.

Ser liten risk för att man stänger gymmen. Man gjorde inte så i våras i Sverige. Har svårt att se att det skulle ske nu.

Jag menar inte att gymmen har personal som städar. Jag menar att alla som tränar går och putsar frenetiskt på precis allt dom nuddat vid, både före och efter dom använt redskapet. Så jag skulle säga att kroppsvätskorna putsas bort i sån takt att det är extremt mycket renare än i något annat offentligt utrymme. Det enda vore väl kanske konditionsrummet där folk flåsar under långa perioder. Men där håller jag mig ifrån ändå.

Jag får nog tala med dom jag tränar hos om att få bidrag som du säger att friskis får. För enligt dom jag talar med så får gymmen inga såna bidrag. Dom får helt enkelt kolla igen då. Ett sånt bidrag är ju ett ganska vettigt bidrag i så fall.
Citera
2020-10-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur stor är risken att han skulle stänga just gymmen när han inte ens vill rekommendera munskydd i kollektivtrafiken?

Tegnell stänger inget. Det troligaste är att gymmen stänger ner själva efter att ha blivit uppmanade att göra det av FHM.
Citera
2020-10-30, 09:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarssondenstore
Jag och andra bodybuilders är oroliga för att FHM och Tegnell ska stänga gymmen pga Covid-19. Att träna kondition och med vikter är den sista aktivitet många av oss finner meningsfull.
Om FHM måste stänga gymmen, låt i så fall dom vara öppna på t.ex. förmiddagar och nätter.
Övriga tider kan exempelvis ett tak på 20 personer i lokalerna införas och möjlighet för mindre seriösa medlemmar att gratis frysa sina medlemskort.
Vi kroppsbyggare klarar oss inte utan vår träning. Det vore ett hårt slag om gymmen stängdes helt och vi skulle må psykiskt dåligt.

Hur känner ni som gymtränar och som brinner för träning, muskler och hälsa? Finns det skäl att vara orolig att alla gym kan komma att stängas helt? Vad gör ni om gymmen stängs?

Det är väl bara att du skaffar lite vikter och har hemma.
Citera
2020-10-30, 10:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag tror att de flesta bodybuilders skulle må bra av att lägga om träningen en/två månader.
Ut och rör på dig, gå, spring och cykla. Sedan komplettera med armhävningar, chins och magträning.

Efter dessa en/två månader kommer du att må bättre, och när du börjar på gymmet igen blir det en nytändning!
Citera
2020-10-30, 10:25
Medlem
Han har varit noga med senast imorse att ingenting kommer tvingas stängas pga utvärderingar i andra länder som fått kaos.

Däremot så är det indirekt så att han vill stänga men gör det med formulering att man bör ta sitt eget ansvar och inte gå till gymmet just nu, inte göra några aktiviteter inomhus. Samma med köpcentrum .

Är det så att ni dör av att inte kunna träna på gymmet ja då får ni väl gå dit.

Sen vad det är värt att få lite pump är en annan fråga.
Kanske lägger sig om ett par veckor
Citera
2020-10-30, 10:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur stor är risken att han skulle stänga just gymmen när han inte ens vill rekommendera munskydd i kollektivtrafiken?
Det är väl rätt uppenbart vid det här laget att det gått prestige i frågan så det stänker om det. Tegnell hade inte rekommenderat munskydd även om det svart på vitt visade sig minska smittan med 50%.

Antingen kommer han att fortsätta på den inslagna vägen ("munskydd gör väldigt liten skillnad", "endast i specifika situationer") och desto mer han blir överbevisad desto mer kommer han att smyga in lite munskydd här och var för att behålla ansiktet. Eller så blir trycket för högt och FHM eller regeringen blir tvungna att följa resten av världen och införa munskydd brett. Då tror jag att Tegnell slutar innan ett sådant besked kommer.
Citera
2020-10-30, 10:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Tegnell stänger inget. Det troligaste är att gymmen stänger ner själva efter att ha blivit uppmanade att göra det av FHM.
Det tror jag är mycket osannolikt. Anledningen till att myndigheter/regeringen inte vill stänga gymmen är att de då har ansvaret för att se till att de inte går i konkurs. Pengar alltså. På det här sättet försöker de få gymmen att själva ta ansvaret. Men det kommer inte hända. Då kan de inte öppna igen.
Citera
2020-10-30, 10:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag menar inte att gymmen har personal som städar. Jag menar att alla som tränar går och putsar frenetiskt på precis allt dom nuddat vid, både före och efter dom använt redskapet. Så jag skulle säga att kroppsvätskorna putsas bort i sån takt att det är extremt mycket renare än i något annat offentligt utrymme. Det enda vore väl kanske konditionsrummet där folk flåsar under långa perioder. Men där håller jag mig ifrån ändå.

Jag får nog tala med dom jag tränar hos om att få bidrag som du säger att friskis får. För enligt dom jag talar med så får gymmen inga såna bidrag. Dom får helt enkelt kolla igen då. Ett sånt bidrag är ju ett ganska vettigt bidrag i så fall.
Jag tror att det är nästan meningslöst att gå och sprita av utrustningen. Man har inte corona på ryggen och det är oftast ryggstöd och sitsar som torkas av. Däremot hantlar eller handtag och sånt spritas mer sällan av.

Den stora smittspridningen i lokaler som gym kommer av att det finns så många människor på liten yta. Har varit på flertalet gym under pandemin och det har oftast varit packat. Varenda dag efter jobbet är det potential för "super spreader event" på ett stort antal gym i Sverige idag.

Jag stödjer inte att man stänger gymmen men jag tycker man borde tvingas räkna in- och utpassage samt ha ett tak anpassat för lokalen. Antalet personer i lokalen borde kanske vara 20% av vad det normalt sett är.
Citera
2020-10-30, 10:34
Medlem
Marcens avatar
Finns det lagstöd för att stänga gym i dagsläget?

FHM kan väl bara uppmana och ge rekommendationer att stänga, men en gymägare borde inte kunna straffas om denne inte följer rekommendationerna.

Dock dålig PR för exempelvis SATS eller dylik organisation att strunta i något sådant. Men ett anabolastint källargym skiter nog i vilket.
Citera
2020-10-30, 11:03
Medlem
"hälsa"

Ja, det suger att de kanskje ska stänga ner när man planerar ny kur om en månad.
Citera
2020-10-30, 11:20
Medlem
Jag var ut till ett antal butiker i Örebro nu på morgonen för att köpa hantlar och viktskivor mm. inför hotande stängning. Fler än jag som tänker lika😅

Ganska urplockat redan.
Citera
2020-10-30, 11:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tror att det är nästan meningslöst att gå och sprita av utrustningen. Man har inte corona på ryggen och det är oftast ryggstöd och sitsar som torkas av. Däremot hantlar eller handtag och sånt spritas mer sällan av.

Vi tränar helt klart på olika gym du och jag. Det jag menar med ett frenetiskt torkande är att folk tvättar med tvålspray i stora mängder just hantlar, handtag, ställningar, stänger, mattor, viktplattor, skivstänger, viktpinnar, klämmorna (för skivstången). Till och med golv ligger folk på knä och putsar. Därtill även dom vanliga ytorna som svetten på bänkar, ryggstöd etc.

Dom flesta gör en tvätt innan själva användningen och sen när dom är klara. Nästa person kan stå och se på när någon tvättar en skivstång för att sen ta skivstången och ändå tvätta en gång själv innan användning.

Är det någonstans det inte finns Corona så är det på gymutrusningen där jag tränar. Jag tränar främst på 2 st gym och reser runt en del och tar då gym "på vägen där jag är" typ. Samma överallt där jag tränar nu. Hoppas inte jag stöter på ditt gym.

Citat:
Den stora smittspridningen i lokaler som gym kommer av att det finns så många människor på liten yta. Har varit på flertalet gym under pandemin och det har oftast varit packat. Varenda dag efter jobbet är det potential för "super spreader event" på ett stort antal gym i Sverige idag.

På dom gym som jag tränar vid så har antalet personer närmast halverats och det gapar ganska tomt med folk.

Citat:
Jag stödjer inte att man stänger gymmen men jag tycker man borde tvingas räkna in- och utpassage samt ha ett tak anpassat för lokalen. Antalet personer i lokalen borde kanske vara 20% av vad det normalt sett är.

Jag stödjer absolut inte heller någon nedstängning eftersom jämför man med andra offentliga rum så är det på gymmen (i alla fall där jag tränar) glest med folk och ett överdrivet omfattande städande och putsandes. Rekommendationen borde snarare vara att gå mer till gymmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in