Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2020-11-08, 20:15
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast det gör vi ju? Din förväntade livslängd påverkas starkt av vad för val du gör!
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/R...rtare-an-andra
10 år kortare i genomsnitt om du röker!
Då har vi inte lagt in faktorer som dålig kost, övervikt, fysiskt inaktivitet mm som var för sig påverkar åldrandet.
Hur stor är skillnaden om vi jämför rökande överviktiga med normalviktiga icke rökande? Svar skillnaden är ännu större!
Varför tror du levnadslängden är så otroligt stor mellan människor?
En del är i så dåligt fysiskt skick att de dör innan 60 och andra mår bra och är aktiva vid 90 års ålder?

Sen har vi åter igen kvalitén som jag nämnt tidigare!
Förutom våra gener så påverkar våra val starkt hur snabbt våra telomerer förkortas eller om de muterar så att bland annat cancer uppstår.
Vi åldras olika snabbt beroende på vilka val vi gör! Rökning gör bland annat så att rynkor uppstår mycket tidigare än om du inte hade rökt, du åldras med andra ord fortare!
Sen påverkar våra val hur vi mår rent fysiskt och psykiskt, du kan vara mer eller mindre invalid och gå med rullator vid 70 eller så kan du va i bättre skick än många 20 åringar.
Att vara i dåligt skick begränsar din frihet enormt, fråga människor som fått sjukdomar, handikapp, skador mm.
Man är många gånger beredd att offra allt man har för att kroppen ska må bättre.
Jag tror inte du riktigt du förstår mycket val man gör kan påverka ens livskvalité för stunden och långsiktigt.

Jag tror inte att du förstår att människor njuter av olika saker i livet. En del njuter av godsaker som mat och whiskey och rökning. Du mår bra av träning. Du kan inte säga att du är lyckligare för det. Finns många som tycker träning bara är ren ångest. Du är lite som Paolo Roberto som pratade om hur man mår lyckligt i kärleken genom träning. Jag litar inte ett skit på människor som säger hur andra ska leva
Jo men jag är vuxen och förstår att man inte kan göra allt som man njuter av konstant och inte ta något ansvar för sig själv.
Men den logiken kan jag sluta jobba och skjuta heroin för att må som en kung för en period.
Jag skulle kunna njuta för stunden och vräka i mig godsaker varje dag men allt har ett pris!
Konsekvenserna kommer som brev på posten!
Vi behöver balans och moderation i våra liv annars är risken stor att det slår tillbaka så hårt att priset som sagt inte är längre värt då de negativa aspekterna tar över.
Bara att ta människor som lånar pengar för lycka eller kraftigt överviktiga som ätit sig till en sits som de mår riktigt dåligt av.

Alla människor mår bra av fysiskt aktivitet såvida man inte har fysiska eller psykiska problem som förhindrar en.
Att en del människor har en ångest relation till träning och motion kan bero på flera orsaker som otrygghet och ovana.
Många får rent av panikattacker vid fysiskt påfrestning, men detta kan tränas bort med successiv tillvänjning eller terapi.
Jag får känslan av att du har en osund inställning till träning och gärna hittar på bortförklaringar för att slippa ta tag i dina problem.
Sen försöker måla upp en bild av att dina val inte har någon betydelse för hur länge du kommer leva och med vilken kvalité som ett svar på din ångest kring alla ''måsten'' och din oundvikliga död.
Mitt tips är att du faktiskt försöker möta det jobbiga och hitta en balans i ditt liv.
Speciellt om du är förälder och ska vara en förebild för dina barn.

Nej jag har ingen ångest alls. Jag simmar ett par ggr i veckan. Det räcker gott och mer tid vill jag inte avvara. Jag har barn och de är inte barn för evigt. Den tiden får jag aldrig tillbaka. Därför förundras jag över kvinnor som jobbar heltid...och tränar dagligen på gym och som har barn.
Du missförstår. Det finns många rökare som mår bra rent psykiskt. Det finns cancersjuka som mår bra också. Finns dom med cancer som är lyckligare än dig.
Varför tror alla gymälskande människor att träning är det enda receptet på lycka?
Du förstår verkligen inte att människor kan vara lyckliga på sitt sätt.
Att träna är bra. En del blir lyckliga av det andra inte. En del blir lyckliga av alkohol, för andra är det helt förödande. En del blir lyckliga av böcker andra inte. Spelar ingen roll hur gamla vi blir. Om man ska räkna så bör man ist se till antalet lyckliga dagar i livet. Alla är inte stöpta i samma form.
Är vi lyckligare än övriga Europa där man inte tränar på gym lika och röker mer? Nej
Träning är bra men är absolut ingen universalnyckel till lycka
Citera
2020-11-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Nej jag har ingen ångest alls. Jag simmar ett par ggr i veckan. Det räcker gott och mer tid vill jag inte avvara. Jag har barn och de är inte barn för evigt. Den tiden får jag aldrig tillbaka. Därför förundras jag över kvinnor som jobbar heltid...och tränar dagligen på gym och som har barn.
Du missförstår. Det finns många rökare som mår bra rent psykiskt. Det finns cancersjuka som mår bra också. Finns dom med cancer som är lyckligare än dig.
Varför tror alla gymälskande människor att träning är det enda receptet på lycka?
Du förstår verkligen inte att människor kan vara lyckliga på sitt sätt.
Att träna är bra. En del blir lyckliga av det andra inte. En del blir lyckliga av alkohol, för andra är det helt förödande. En del blir lyckliga av böcker andra inte. Spelar ingen roll hur gamla vi blir. Om man ska räkna så bör man ist se till antalet lyckliga dagar i livet. Alla är inte stöpta i samma form.
Är vi lyckligare än övriga Europa där man inte tränar på gym lika och röker mer? Nej
Träning är bra men är absolut ingen universalnyckel till lycka
Inte vad är problemet då?
Studier visar ju hur viktigt träning och motion är vår fysiska och psykiska hälsa.
Det finns egentligen ingenting att diskutera då studier klart och tydligt att vi mår bäst om vi får motion varje dag samt aktiverar oss med något som aktiverar muskler och höjer pulsen.
Så du slösar bort din tid enligt tid själv på att simma? Eller är simning bortkastad tid men gym är det?

Dom gör ju det för att de uppenbarligen mår bättre! Mår man bättre så blir man också en bättre förälder eller håller du inte med mig om det?
Jag har inte sagt att rökare inte kan må bra psykiskt bra? Va babblar du om egentligen?
Däremot så gör rökningen att man lever kortare, åldras fortare och riskerar att dö i förtid av rökning i i mycket högre grad än icke rökare.
Det kostar även pengar, hur många rökare vill egentligen röka om de inte var beroende? Kom igen nu ärligt talat?
Så cancersjuka kan vara lyckliga så nu ska vi uppmuntra folk att bli sjuka i cancer? Eller vad försöker du säga egentligen?
Jag är beredd att satsa allt jag äger på att friska människor är lyckligare i genomsnitt än cancersjuka.
Hur vet du att det finns cancersjuka som är lyckligare än mig förresten?
För du gissar ju inte nu utan vet

Har alla gymtränade sagt till dig att träning är det enda receptet på lycka? Eller är det något du försöker tillskriva alla som tränar på gym?
Ärligt talat? Hur jävla korkad är du egentligen?
Jag har inte påstått att träning är den enda vägen till lycka?
Däremot så visar åter igen studier hur viktigt motion och träning är vår fysiska och psykiska hälsa oavsett om man älskar att spela piano eller läsa böcker.
Om det inte spelar någon roll hur gamla vi blir varför vill majoriteten inte dö nu på dagen?

Vi är visst stöpta i samma form i den meningen att vi alla är människor som behöver fysiskt aktivitet för att vi ska kunna må som bäst.
Vi är gjorda för att röra på oss.

https://www.expressen.se/nyheter/lis...e-lander-2019/
Tydligen så är vi lyckligare än genomsnittet i världen.
Vi hittar ju inte världens lyckligaste folk bland de som rör på sig lite, super och röker

https://www.svd.se/de-gamlas-by-pa-de-ododligas-o
Här har du receptet på långt liv och högt välmående även i hög ålder.
Citera
2020-11-09, 18:08
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Inte vad är problemet då?
Studier visar ju hur viktigt träning och motion är vår fysiska och psykiska hälsa.
Det finns egentligen ingenting att diskutera då studier klart och tydligt att vi mår bäst om vi får motion varje dag samt aktiverar oss med något som aktiverar muskler och höjer pulsen.
Så du slösar bort din tid enligt tid själv på att simma? Eller är simning bortkastad tid men gym är det?

Dom gör ju det för att de uppenbarligen mår bättre! Mår man bättre så blir man också en bättre förälder eller håller du inte med mig om det?
Jag har inte sagt att rökare inte kan må bra psykiskt bra? Va babblar du om egentligen?
Däremot så gör rökningen att man lever kortare, åldras fortare och riskerar att dö i förtid av rökning i i mycket högre grad än icke rökare.
Det kostar även pengar, hur många rökare vill egentligen röka om de inte var beroende? Kom igen nu ärligt talat?
Så cancersjuka kan vara lyckliga så nu ska vi uppmuntra folk att bli sjuka i cancer? Eller vad försöker du säga egentligen?
Jag är beredd att satsa allt jag äger på att friska människor är lyckligare i genomsnitt än cancersjuka.
Hur vet du att det finns cancersjuka som är lyckligare än mig förresten?
För du gissar ju inte nu utan vet

Har alla gymtränade sagt till dig att träning är det enda receptet på lycka? Eller är det något du försöker tillskriva alla som tränar på gym?
Ärligt talat? Hur jävla korkad är du egentligen?
Jag har inte påstått att träning är den enda vägen till lycka?
Däremot så visar åter igen studier hur viktigt motion och träning är vår fysiska och psykiska hälsa oavsett om man älskar att spela piano eller läsa böcker.
Om det inte spelar någon roll hur gamla vi blir varför vill majoriteten inte dö nu på dagen?

Vi är visst stöpta i samma form i den meningen att vi alla är människor som behöver fysiskt aktivitet för att vi ska kunna må som bäst.
Vi är gjorda för att röra på oss.

https://www.expressen.se/nyheter/lis...e-lander-2019/
Tydligen så är vi lyckligare än genomsnittet i världen.
Vi hittar ju inte världens lyckligaste folk bland de som rör på sig lite, super och röker

https://www.svd.se/de-gamlas-by-pa-de-ododligas-o
Här har du receptet på långt liv och högt välmående även i hög ålder.
Du drar allt till det yttersta. Medvetet väljer att missförstå.
Att man blir en bättre förälder av att springa på gymmet hela tiden vet jag inte. De föräldrar jag känner som gör det är inte särskilt närvarande föräldrar. 30- åriga kvinnor som tycks vara mer intresserade av att lägga upp bilder på sig själva än att vara med sina barn. Ytterlighet åt andra hållet.

Sen, hur mycket längre lever med träning. Ja kanske ett par år. Du kan inte jämföra mot rökare utan får jämföra icketränande människor med de som tränar. Likväl ett par år. Tid som du egentligen fått betala i tid på gymmet. Men enligt mening behöver vi inte bli äldre. Idag blir vi så gamla att de sista åren bara är en pina. Alla som jobbat på sjukhus vet att många äldre inget annat önskar än att bara få dö.

Jag vänder mig inte emot träning. Bara den totalt vridna bild som en del i tråden har att man måste styrketräna. Det finns andra motionsformer.

Jag vänder mig de som tror att allt i livet handlar om träning. Tyvärr, så tror jag kvinnornas bild stämmer till viss del. Att de värsta gymkillarna är tråkiga, har liten penis och är flinta. I ren fåfänga bör man gå på charmkurser ist- ett skratt förlänger ju livet
Citera
2020-11-09, 21:24
Medlem
Citat:
Att man blir en bättre förälder av att springa på gymmet hela tiden vet jag inte. De föräldrar jag känner som gör det är inte särskilt närvarande föräldrar. 30- åriga kvinnor som tycks vara mer intresserade av att lägga upp bilder på sig själva än att vara med sina barn. Ytterlighet åt andra hållet.

Sen, hur mycket längre lever med träning. Ja kanske ett par år. Du kan inte jämföra mot rökare utan får jämföra icketränande människor med de som tränar. Likväl ett par år. Tid som du egentligen fått betala i tid på gymmet. Men enligt mening behöver vi inte bli äldre. Idag blir vi så gamla att de sista åren bara är en pina. Alla som jobbat på sjukhus vet att många äldre inget annat önskar än att bara få dö.

Jag vänder mig inte emot träning. Bara den totalt vridna bild som en del i tråden har att man måste styrketräna. Det finns andra motionsformer.

Jag vänder mig de som tror att allt i livet handlar om träning. Tyvärr, så tror jag kvinnornas bild stämmer till viss del. Att de värsta gymkillarna är tråkiga, har liten penis och är flinta. I ren fåfänga bör man gå på charmkurser ist- ett skratt förlänger ju livet
Nej jag läser ju vad du skriver när du väljer att generalisera människor.
Sen går du i taket när jag presenterar ren fakta att människor mår bättre av att röra på sig, det handlar inte om någon elit träning utan folk helt enkelt behöver röra på sig där muskler aktiveras och där pulsen höjs.

Så alla kvinnor som springer på gymmet är inte närvarande föräldrar? Eller är det specifikt ytliga kvinnor du umgås med?
Hur vet du förresten om att de inte verkar närvarande föräldrar? För att de lägger upp bilder på sociala medier när de tränar?

Inaktivitet är det som förkortar livet mest för den stora massan i Sverige.
Det påverkar även den psykiska hälsan.
Du behöver inte vara på gymmet om du vill du kan lika gärna vara ut i skogen och springa och göra armhävningar om du tycker att det är roligare?
Jag har inte påstått att man måste gå på gym?
När vi snackar betala tid på träning.
Vad tror du ger tillbaka mest? Att glo på tv 90 min extra? Eller umgås med någon vän på gymmet och träna?
Eller ta en springtur i skogen?

Fast nu är ju anledningen till att många lider redan när de är 60 och somliga är friska vid 80 för att människor missköter motion och kost medans andra tar hand om sig själv och därför får en högre kvalité på livet mycket längre upp i åldern.

Vem har sagt att man måste styrketräna och inte kan göra något annat?

Jag vänder mig de som tror att allt i livet handlar om träning. Tyvärr, så tror jag kvinnornas bild stämmer till viss del. Att de värsta gymkillarna är tråkiga, har liten penis och är flinta. I ren fåfänga bör man gå på charmkurser ist- ett skratt förlänger ju livet :
Ja men gör det, men inse också att träning och motion är en viktig del för att må bra.
Tränar med med kroppsvikten 2 timmar i veckan och springa 2 timmar i veckan så är det 4 timmar per veckan för att må bra som exempel.
Alternativet som de flesta gör är att de ligger hemma och egentligen inte gör något av dessa timmar.
Träning gör i sin tur att man faktiskt får mer energi på jobbet och sin lediga tid inte tvärtom.

Ja så nu är gymkillar tråkigare än soffpotatisar och har liten penis och är flinta.
Kom igen ärligt talat?
Hör du inte hur patetisk du låter?
Låt mig gissa folk som är rika och har fina bilar har liten kuk också?
Stort och fint hus=liten kuk och flint.
Vacker fru=liten kuk och flint.
Citera
2020-11-12, 15:03
Sålde iväg alla mina träningsprylar för ett år sedan då jag var i behov. Nu har jag bara ett par hantlar och det verkar extremt svårt att få tag på en skivstång. De är slutsålda överallt här i stan och alla nya beställningar är förbokade. Nöjer mig gärna med en smal stång för 400-500 spänn, men de verkar ha tomt på nätets lagershoppar också. Inte bra om man hinner få myggben till sommaren.
Citera
2020-11-12, 15:16
Citat:

Jag vänder mig de som tror att allt i livet handlar om träning.

De flesta män och kvinnor som mår lite dåligt av att inte kunna träna är de som haft träningen som en del i vardagen genom större delen av livet. Vänd på det, hur lätt är det för en som degat i soffan hela livet att plötsligt börja nöta gympass och kondition 5 dagar i veckan? De är inte heller så glada över att deras liv kastas i en annan riktning helt plötsligt.

Det handlar inte om tråkiga människor utan ett liv, utan om en livsstil som plötsligt tas ifrån en. Det påverkar dessa människor på ett sätt jag inte tror du kan förstå.

Jag håller dock med alla som tycker att det blir för mycket gnäll på de som inte längre kan gå till gymmet under den här perioden. Man kan fortsätta gymma hemma om man skaffar sig grejer till det. Har man råd med dyra gymkort så anser jag att man också bör ha råd att köpa hem hantlar, bänk och stänger så att man kan köra åtminstone basövningar hemma. Du kommer långt på det.

För de som gnäller över att de inte kan stå på joggingbanden inomhus kan jag tipsa om att det finns bättre alternativ, spring för guds skull utomhus. Jag har aldrig förstått de som springer inomhus när de kan göra det ute i det fria och få frisk luft och bättre motstånd. Jag kan nöta 2 timmar på joggingbandet utan större problem, men utomhus börjar gränsen gå vid en timme.

Vill man dock riskera att bli smittad genom att fortsätta gå till gymmet, så är det väl bara att göra så.
Senast redigerad av RollonHomie 2020-11-12 kl. 15:20.
Citera
2020-11-28, 00:26
Medlem
Enzymes avatar
Skulle gymmet stänga lär många gå omkull. Jag har autogiro utan uppsägningstid och samma sekund gymmet stänger så slutar stålarna rulla in. Klart att ingen kedja kommer slå igen frivilligt. Om bara vissa stänger kommer alla deras medlemmar att byta till konkurrenten. Vissa verkar inte fatta hur viktigt det är för många. "Bara gå ut och cykla istället" och annat idioti det går fan inte att byta ut! Jag har träning på recept och det är viktigt för min psykiska hälsa. Förutom hemmet är gymmet det ställe jag besöker som är överlägset minst folk på. Jag ser ofta folk stannar utanför gymmet och kollar in om någon är där. Kanske blir man misshandlad av en mob som tycker man är ett svin som inte följer rekommendationer?!
Citera
2020-11-28, 09:24
Medlem
Citat:

Angående gamla på sjukhus: ofta har de hamnat där pga sjukdomar och skador som träning hade kunnat förebygga. Hjärt och kärlsjukdomar är ju direkt kopplat till bl a fysisk inaktivitet, benskörhet likaså, allmän svaghet osv osv.
Jag tror att dessa äldre hade varit betydligt mer levnadsglada om de klarade av att gå på dass själva och inte var bundna till ett liv i en säng. Det finns för fan 90-åringar som springer maraton och marklyfter 200kg. De vill nog inte dö.

Så jo: träning GÖR en lyckligare.
Citera
2020-11-28, 09:30
Medlem
Bra! Finns många ställen man kan träna sin kropp!
Citera
2020-11-28, 13:04
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Skulle gymmet stänga lär många gå omkull. Jag har autogiro utan uppsägningstid och samma sekund gymmet stänger så slutar stålarna rulla in. Klart att ingen kedja kommer slå igen frivilligt. Om bara vissa stänger kommer alla deras medlemmar att byta till konkurrenten. Vissa verkar inte fatta hur viktigt det är för många. "Bara gå ut och cykla istället" och annat idioti det går fan inte att byta ut! Jag har träning på recept och det är viktigt för min psykiska hälsa. Förutom hemmet är gymmet det ställe jag besöker som är överlägset minst folk på. Jag ser ofta folk stannar utanför gymmet och kollar in om någon är där. Kanske blir man misshandlad av en mob som tycker man är ett svin som inte följer rekommendationer?!

Ja, speciellt för oss som kör basövningar med ordentliga vikter. Finns inte så mycket att komplettera med, själv har jag tillgång till källargym, traktordäck och stenar men alla har inte det. Så förstår verkligen deras frustation.

Dessutom så är gym är nödvändigt vid flera sjukdomstillstånd, när det gäller rehab ifrån skador/olyckor och även postoperativ behandling. Många läkare och fysioterapeuter anser även det, har du varit sängliggande länge efter större operationer är rehabträning livsviktigt, kan såklart även lösas på andra vis men gym är enklare. Flera sjukhus har sina egna gym just för dessa ändamål.

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Finns många ställen man kan träna sin kropp!

Till en viss del, men blir inte lika effektivt som gymträning för de som är ute efter att bygga en stark kropp eller volym.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in