• 1
  • 2
2020-10-28, 17:24
Medlem
1. Kan man besikta en bil om man inte har körkort?

2. Kan man försäkra en bil utan körkort?

Säg att man kör utan försäkring, obesiktat och utan körkort. Vad tror ni straffet skulle bli?
Blir straffet lägre med besiktad bil och försäkring?

mvh
Citera
2020-10-28, 17:31
Medlem
ost-e-knarks avatar
Man kan stå som ägare på en bil utan körkort, det fick jag göra i min ungdom.

Om du skall fula till det så ha alltid trafikförsäkring på den, svindyrt annars.
Citera
2020-10-28, 18:39
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123

Säg att man kör utan försäkring, obesiktat och utan körkort. Vad tror ni straffet skulle bli?

mvh

1. Ja

2. Ja

3. Hoppas du torskar
Citera
2020-10-28, 18:53
Medlem
Som våra romer menar du? Det verkar gå bra nu för tiden. Tuta och kör. Och säg hej hej om polisen kommer.
Citera
2020-10-28, 18:58
Medlem
Klart man kan. Jag har inget körkort med äger ändå en bil. Det är dock inte jag som använder den.

Men är den helt oförsäkrad kommer trafikförsäkringsföreningen teckna en försäkring som kostar ca 150 kronor om dagen så en trafikförsäkring är att rekommendera.

Du bör dock tänka på att polisen kan se att ägaren till bilen inte har körkort så risken att du blir stoppad är i runda slängar enorm.
Citera
2020-10-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory

3. Hoppas du torskar
vet folk som kört i 10 år utan att torska. dessutom var det månader sen jag faktiskt såg en polisbil.
Citera
2020-10-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Du bör dock tänka på att polisen kan se att ägaren till bilen inte har körkort så risken att du blir stoppad är i runda slängar enorm.

Jo om dom stoppar mig. Dom kan väl inte se bara genom att kolla på skylten? Vem som helst kan ju köra bilen.
Citera
2020-10-28, 19:11
Medlem
Citat:

mvh

Nej, rent praktiskt kan du inte besiktiga din bil utan körkort, då du måste köra bilen till besiktningen. Själva besiktningen kan dock göras utan körkort. Det lär synas redan vid inkörsporten att du saknar förmågan att kunna manövrera bilen och därför lär väl besiktningsmannen be att få se ditt körkort.

Normalt tillåter inte försäkringsbolagen att du försäkrar en bil som du står på utan körkort. De kommer att fråga varför du har en påställd bil utan körkort. Du kommer att få en högre premie då de antar att du hela tiden lånar ut bilen till någon.

Straffet blir olovlig körning, brott mot vägtrafikregisterlagen, brott mot fordonslagen etc. etc.
Citera
2020-10-28, 19:12
Medlem
Citat:
Jo om dom stoppar mig. Dom kan väl inte se bara genom att kolla på skylten? Vem som helst kan ju köra bilen.

De stoppar dig för att bilen rullar med en ägare som inte har körkort. De ser det direkt via datasystemen.
Citera
2020-10-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De stoppar dig för att bilen rullar med en ägare som inte har körkort. De ser det direkt via datasystemen.

Är du helt säker på det? Om man t.ex övningskör då?

Känner fan en del som kör utan körkort och skulle det varit så hade dom varit torskade för länge sen.

Men jag vet inget om detta. om du säger att det är så, så är det så
Citera
2020-10-28, 19:25
Medlem
Citat:
Är du helt säker på det? Om man t.ex övningskör då?

Känner fan en del som kör utan körkort och skulle det varit så hade dom varit torskade för länge sen.

Men jag vet inget om detta. om du säger att det är så, så är det så

Om du övningskör ska du ju märka ut detta. Då skall du som ägare dessutom ha ett körkortstillstånd och din medpassagerare skall ha ett handledartillstånd. Detta syns också i datorn.

Känner ett flertal som kör utan ykb och förarkort i yrkestrafik, tunga gruppen står på sina ställen varje dag och håvar in lastbilar och andra fordon. Ändå lyckas dessa komma undan. Polisen är sällan på vägarna.

Det polisen ABSOLUT stoppar dig på är en oförsäkrad och oskattad bil! Det oavsett om ägaren har körkort eller ej. Det är den största snutmagneten i stan. Oförsäkrad, oskattad och avställd bil är stopp direkt och sedan avskyltning, böter och åtal. Hela polisens datorskärm kommer att lysa rött när de åker förbi dig.
Citera
2020-10-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, rent praktiskt kan du inte besiktiga din bil utan körkort, då du måste köra bilen till besiktningen. Själva besiktningen kan dock göras utan körkort. Det lär synas redan vid inkörsporten att du saknar förmågan att kunna manövrera bilen och därför lär väl besiktningsmannen be att få se ditt körkort.

Man kan ju tänkas vara rätt duktig på att köra bil även utan körkort.

Citat:
Normalt tillåter inte försäkringsbolagen att du försäkrar en bil som du står på utan körkort. De kommer att fråga varför du har en påställd bil utan körkort. Du kommer att få en högre premie då de antar att du hela tiden lånar ut bilen till någon.

Har du någon källa på det? Ett trafikförsäkringsbolag får ju inte neka någon att teckna en försäkring, det kravet följer med rätten att utfärda trafikförsäkring.

Det finns inget krav på att man skall ha körkort för att äga en påställd bil. Man behöver inte ha någon förklaring till det.

Citat:
Straffet blir olovlig körning, brott mot vägtrafikregisterlagen, brott mot fordonslagen etc. etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in