• 1
  • 2
2020-10-28, 23:44
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
1. Kan man besikta en bil om man inte har körkort?
Ja, det är ingen som kontrollerar körkortet vid besiktning.

Citat:
2. Kan man försäkra en bil utan körkort?
Ja, finns inget krav på körkort för att försäkra en bil.

Citat:
Säg att man kör utan försäkring, obesiktat och utan körkort. Vad tror ni straffet skulle bli?
Blir straffet lägre med besiktad bil och försäkring?
Möjligheten att ta körkort skjuts på framtiden, böter samt ev. även beslag av fordonet om du ertappas flera gånger.
Färre brott ger givetvis lägre straff.
Citera
2020-10-29, 11:34
Medlem
Citat:
Jo om dom stoppar mig. Dom kan väl inte se bara genom att kolla på skylten? Vem som helst kan ju köra bilen.

Dom ser givetvis vem som äger bilen, och även om den personen har körkort. Då är det ju även självklart så att dom stannar den bilen för att dom misstänker att föraren kör olovligt. Om det då är en person med körkort som sitter bakom ratten händer givetvis ingenting.
Citera
2020-10-29, 12:22
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De stoppar dig för att bilen rullar med en ägare som inte har körkort. De ser det direkt via datasystemen.

En f d snut jag känner lite grand påstod att när han var ute och körde så gjorde man alltid en koll av bilnumret på bilen som låg framför. Men det var ju en massa år sedan nu.
Gör de fortfarande det eller räknas det som kränkande om de skulle kolla upp en bil utan misstanke om någonting och det inte är en officiell kontroll?
Citera
2020-10-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
En f d snut jag känner lite grand påstod att när han var ute och körde så gjorde man alltid en koll av bilnumret på bilen som låg framför. Men det var ju en massa år sedan nu.
Gör de fortfarande det eller räknas det som kränkande om de skulle kolla upp en bil utan misstanke om någonting och det inte är en officiell kontroll?

Alla patruller kollar automatiskt bilarna runt omkring polisbilen. De har kameraavläsning för det.
Citera
2020-11-02, 15:11
Medlem
Citat:
1. Kan man besikta en bil om man inte har körkort?

2. Kan man försäkra en bil utan körkort?

Säg att man kör utan försäkring, obesiktat och utan körkort. Vad tror ni straffet skulle bli?
Blir straffet lägre med besiktad bil och försäkring?

mvh

Kan tillägga att i polisbilar, sitter en kamera i fronten...den fungerar på samma sätt som dom automatiska vägtullkamerorna i Sthlm, d.v.s den läser av registreringsplåten automatiskt. Dom får DIREKT upp ett meddelande om att bilen saknar ex. försäkring, eller är avställd, eller om ägaren saknar körkort m.m. Det hände faktiskt mig för mindre än 2 veckor sen, då jag körde hem en bil jag nyss köpt...den var nybesiktad, men avställd/oförsäkrad. Det skulle jag såklart fixa direkt jag kom hem till min dator, då jag behövde ha bilen körklar o så till natten. Men, på de ca 4 kilometerna jag hade att köra hem bilen, hann jag möta en polisbil, som vände DIREKT och stoppade mig. "Avställd bil..oförsäkrad...varför??"...Jag förklarade som det var, visade körkort, de kollade upp allt..ägarbytet var inte klart ens för jag hade inte ens hunnit posta pappret. Allt var grönt i övrigt, jag berättade precis som det var...att jag visste bilen var oförsäkrad, och att det skulle ordnas inom 15 minuter, att jag precis hämtat den o.s.v. Man får faktiskt inte köra en meter egentligen, men han förstod att jag ville fixa allt vid datorn istället för att fippla med mobilen vid verkstaden jag hämtade den på..och att ta hem den en så kort bit hade de förståelse för...d.v.s inga böter, mera "lycka till, kör försiktigt, ha det bra på jobbet inatt". Det jag vill påpeka med historien är....att kör man olagligt, och du möter en polisbil...så åker du dit tack vare deras automatiska avläsningssystem. Vill man utmana ödet, visst...men det blir tråkigheter i längden.
Citera
2020-11-02, 18:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
3. Hoppas du torskar
Hur är detta ett juridiskt svar på TS fråga?
Citera
2020-11-02, 21:34
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur är detta ett juridiskt svar på TS fråga?

Inte alls. Vad tillför din fråga till tråden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in