2020-10-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Sen ska tilläggas att en stor lättnad med skuldsanering kontra löneutmätning är att du slipper betala något i december och juni.

så då får du behålla hela lönen?

kan du få en större lön då? typ semesterpengar och jobba över?
Citera
2020-10-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Intressant! Kronofogden kan alltså under rätt omständigheter säga "denna skulden finns inte längre, alla kan gå hem"... sucks to be you typ om man är fordringsägare…

Anyway. Alla lyckönskningar till TS!

helt rätt. dessa banker borde inte ens få existera. Hur fan kan man låna ut till 30% ränta när dom ser att någon har en skuld på typ 500 000?

jag tycker inte ens dom borde få låna ut till 30% ränta om han hade vart skuldfri. Det kallas ocker.
Citera
2020-10-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Sverige har ett perverst system för skuldsanering. Fem år nedbrytning av en människa bara för att idioter lånat ut pengar till en person som inte kan hantera det eller helt enkelt bara haft otur. Se på USA, tar några månader att bli skuldfri och sen kan man börja bygga upp sitt liv igen. Jämför med de sinnessjukt låga straffen för riktiga brott som misshandel, rån och våldtäkt.

hur kommer det sig då att USA har en extremt hög grad av hemlöshet ?
Citera
2020-10-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
hur lyckades du gifta dig och skaffa barn ???

det är något jag inte kan göra även fast jag har pengar och en stabil inkomst..

Haha, det undrar jag också. Är väl min pojkaktiga charm...
Citera
2020-10-29, 20:25
Medlem
Citat:
så då får du behålla hela lönen?

kan du få en större lön då? typ semesterpengar och jobba över?

Ja, då får man behålla hela lönen. Nja, alltså nej. Om jag får ut säg 15000kr mer den månaden så syns ju det på min deklaration. Då kommer fordringsägarna förmodligen att komma med invändningar till kronofogden om att ”titta han är inte ärlig” och som följd kan jag bli av med min skuldsanering.
Företagen jag har skulder hos tar kontinuerligt upplysningar på mig.

Jag har ärligt talat inte riktigt funderat i de banorna heller lite ”dont rock the boat”.
Citera
2020-10-29, 20:27
Medlem
Citat:
helt rätt. dessa banker borde inte ens få existera. Hur fan kan man låna ut till 30% ränta när dom ser att någon har en skuld på typ 500 000?

jag tycker inte ens dom borde få låna ut till 30% ränta om han hade vart skuldfri. Det kallas ocker.

Ocker paragrafen är faktiskt rätt intressant. Jag undrar vad som krävs för att den ska gälla.
Citera
2020-10-29, 21:11
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Jag anser att den är vansinnig. Att folk tar lån till den räntan handlar mer om desperation än att det är en fair deal.
Jo, men vid det tillfälle hade jag erkänt för mig själv att jag hade problem.

Vad jag ska betala tillbaka baseras på vad jag tjänar. Får jag en långsiktig förändring i min ekonomi exempelvis att min lön höjs permanent med säg 2000kr så kommer min betalningsplan ändras. Men har jag jobbat över en månad och tjänat 1000kr extra så får jag behålla det.

Jag bor i hyresrätt. Hade jag ägt mitt boende hade det ju räknats som en tillgång och jag utgår från att den på något vis hade kunnat utmätas. Men jag vet faktiskt inte.
Hade jag ägt mitt boende hade jag definitivt sålt det för att betala mina skulder.

Nja, är en människa desperat så kommer den loota hus och butiker inte göra låneansökningar med bankid. Jag tycker att det är för lätt att låna pengar idag, men i övrigt så har man ett eget ansvar över vilka lån man tar. Men det är min åsikt.

Om du hade haft bostadsrätt/villa och sålt den, hade du kunnat ordna nytt boende då?
Pratar du med dina barn om din ekonomiska situation?
Hur upplever du kontakten med KFM?
Citera
2020-10-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Nja, är en människa desperat så kommer den loota hus och butiker inte göra låneansökningar med bankid. Jag tycker att det är för lätt att låna pengar idag, men i övrigt så har man ett eget ansvar över vilka lån man tar. Men det är min åsikt.

Om du hade haft bostadsrätt/villa och sålt den, hade du kunnat ordna nytt boende då?
Pratar du med dina barn om din ekonomiska situation?
Hur upplever du kontakten med KFM?

Jag skulle hellre ta mitt liv än att hänfalla till brott. Iaf när det bara gäller mig själv.
Ja, man har absolut ett eget ansvar. Jag har aldrig skyllt på någon eller något annat än mig själv.
Med perspektiv kan jag fortfarande tycka att blanco och smslåne-marknaden är parasiterande och skev.

Jag vet inte hur min situation rent bostads mässigt hade sett ut, blir en konstig what of diskussion.

Nej, pga ålder. Kommer vara en viktig del i mitt föräldraskap att utbilda om ekonomi. Något jag önskar att jag hade fått mer från min barndom.

Kontakten har vart bra. Informativ och så länge man är ärlig och rak så är det inga konstigheter.
Citera
2020-10-29, 21:31
Medlem
Har själv hamnat i lånefälla då man i periodvis i sitt live blivit sugen på prylar och bilar. Har dock aldrig varit så belånad så att jag inte kan betala lånen i tid. Men händer att efter varje lån man betalat av så tar man ett lika dumt lån igen.

Kanske ett begränsad lånesyndrom jag har
Citera
2020-10-29, 22:00
Medlem
Citat:
hur kommer det sig då att USA har en extremt hög grad av hemlöshet ?

Man blir inte hemlös på grund av skulder.
Citera
2020-10-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast samtidigt måste man vara över 18 för att ta lån.
Och vid 18 års ålder anses du i juridisk mening vara vuxen oavsett om du vill det eller ej.

Det är inte så att kreditbolagen trycker ned pengar i din hals utan att du ber om det.

Med alla val kommer konsekvenser.
Detta är konsekvensen av dåliga val helt enkelt.

Ja, problemet är att det är så många som inte kan hantera lån och att det finns aktörer som utnyttjar det för att tjäna pengar. Precis som spel. Och glöm inte alla som blir skuldsatta pga otur eller att de blivit blåsta. Långivaren måste tvingas ta ett större ansvar. Det är inte så att någon tvingar dem att låna ut.
Citera
2020-10-29, 23:40
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja, problemet är att det är så många som inte kan hantera lån och att det finns aktörer som utnyttjar det för att tjäna pengar. Precis som spel. Och glöm inte alla som blir skuldsatta pga otur eller att de blivit blåsta. Långivaren måste tvingas ta ett större ansvar. Det är inte så att någon tvingar dem att låna ut.

Det är inte heller någon som tvingar någon att låna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in