2020-10-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Man blir inte hemlös på grund av skulder.

Nähä.. man borde kunna bli dock
Citera
2020-10-30, 09:58
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
helt rätt. dessa banker borde inte ens få existera. Hur fan kan man låna ut till 30% ränta när dom ser att någon har en skuld på typ 500 000?

jag tycker inte ens dom borde få låna ut till 30% ränta om han hade vart skuldfri. Det kallas ocker.
Håller med dig till fullo här, jag har för mig att det finns en lagstadgad max ränta "40%" eller liknande, undrar hur man kommer fram till den siffran. "40%... ja det blir nog bra". Herre gud FYRTIO PROCENT
Citera
2020-10-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Håller med dig till fullo här, jag har för mig att det finns en lagstadgad max ränta "40%" eller liknande, undrar hur man kommer fram till den siffran. "40%... ja det blir nog bra". Herre gud FYRTIO PROCENT

Vissa lån är väl tom över 100%. Typ låna 3000kr och betala av 1500 i månaden i 3 månader.
Citera
2020-11-01, 11:13
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Jag skulle hellre ta mitt liv än att hänfalla till brott. Iaf när det bara gäller mig själv.
Ja, man har absolut ett eget ansvar. Jag har aldrig skyllt på någon eller något annat än mig själv.
Med perspektiv kan jag fortfarande tycka att blanco och smslåne-marknaden är parasiterande och skev.

Jag vet inte hur min situation rent bostads mässigt hade sett ut, blir en konstig what of diskussion.

Nej, pga ålder. Kommer vara en viktig del i mitt föräldraskap att utbilda om ekonomi. Något jag önskar att jag hade fått mer från min barndom.

Kontakten har vart bra. Informativ och så länge man är ärlig och rak så är det inga konstigheter.

Jag förstår att det blir konstigt att spekulera i något som inte var aktuellt för dig. Men tanken slog mig att om man har haft lånefest, får skuldsanering och äger sitt boende. Om man säljer det för att betala skulder så kan man inte skaffa sig något nytt vettigt boende. Vad tror du?
Citera
2020-11-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Jag förstår att det blir konstigt att spekulera i något som inte var aktuellt för dig. Men tanken slog mig att om man har haft lånefest, får skuldsanering och äger sitt boende. Om man säljer det för att betala skulder så kan man inte skaffa sig något nytt vettigt boende. Vad tror du?

Är man ensam så är det ju svårt nästintill omöjligt men i mitt fall så har jag ju en fru med ordnad ekonomi samt närstående som skulle kunna gå i borgen för ett eventuellt hyresavtal eller liknande.
Det hade förmodligen aldrig gått så långt då heller eftersom en lägenhetsförsäljning mest troligt hade bollar skulderna och således ingen anmärkning eller skuldsaldo.
Citera
2020-11-08, 19:26
Medlem
Önskar dig all lycka när du kommit ur de 5 åren.
Senast redigerad av Svullo1978 2020-11-08 kl. 19:35.
Citera
2020-11-23, 21:01
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder så har jag en inledd skuldsanering. Detta innebär att jag under en begränsad tid, fem år, kommer att leva på existensminimum för att därefter få mitt skuldsaldo hos kronofogden nollat.

Startar tråden då jag såg en annan tråd, där en privatperson vars fordringar hamnat under skuldsanering, där folk verkade ha starka åsikter. Så jag tänkte att det kunde vara lite kul att diskutera och kanske informera om ämnet!

Kollar krf konto transaktioner innan sanering beviljas?
Citera
2020-11-24, 07:26
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder så har jag en inledd skuldsanering. Detta innebär att jag under en begränsad tid, fem år, kommer att leva på existensminimum för att därefter få mitt skuldsaldo hos kronofogden nollat.

Startar tråden då jag såg en annan tråd, där en privatperson vars fordringar hamnat under skuldsanering, där folk verkade ha starka åsikter. Så jag tänkte att det kunde vara lite kul att diskutera och kanske informera om ämnet!

Har en inskickad skuldsanering förfrågan via en jurist. Min fråga är om du/ni vet om man kan lika gärna skita i att betala nuvarande lån om det ändå ska till skuldsanering? Eller kommer det att se sämre ut? Jag ligger inte hos kronofogden men är på väg inom framtid.
Citera
2020-11-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Har en inskickad skuldsanering förfrågan via en jurist. Min fråga är om du/ni vet om man kan lika gärna skita i att betala nuvarande lån om det ändå ska till skuldsanering? Eller kommer det att se sämre ut? Jag ligger inte hos kronofogden men är på väg inom framtid.

När du ansöker om skuldsanering så ska du sluta betala på de skulder du har, bara betala de fasta utgifter du har, om du betalar kan du få avslag för att du gynnat en specifik borgenär
Citera
2020-11-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhagrath
När du ansöker om skuldsanering så ska du sluta betala på de skulder du har, bara betala de fasta utgifter du har, om du betalar kan du få avslag för att du gynnat en specifik borgenär

Alltså inte betala för de aktuella skulder jag har ? Då är min nästa fråga vad ska man göra med pengarna som kommer att bli över då man slutar betala för skulden för inkommande månaderna. Ser det inte dumt ut om du bara betalar för utgifter sen konsumera skit för resterna eller överföra till någon annan? Eller ska man bara låta överbliven pengar samlas?
Citera
2020-11-24, 17:35
Medlem
Spara dom slantarna som buffert. Jag har en pågående skuldsanering, ett år kvar sen e jag skuldfri. När jag ansökte så fick jag rådet från kronofogden att sluta betala på mina lån direkt. Så ja, sluta betala dina lån när du ansökt om skuldsanering.
Citera
2020-11-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Spara dom slantarna som buffert. Jag har en pågående skuldsanering, ett år kvar sen e jag skuldfri. När jag ansökte så fick jag rådet från kronofogden att sluta betala på mina lån direkt. Så ja, sluta betala dina lån när du ansökt om skuldsanering.

Men kan inte dom ta dom slantarna om du sparar till en buffert? Om det går till kronofogden. För du ska ju leva på existensminimum eller hur funkar det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in