Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Hur bedöms skuldsanering egentligen?
Finns väl fortfarande personer som lever på existensminimum efter krisen i början på 90talet. Träffade på en tio år senare som knappt fick behålla något på lönen efter stor förlustaffär på hus, som banken tog över.
Jag menar, har större förståelse för att personer som hamnat illa till på husaffärer får leva några år på existensminimum och banken tar en del av smällen. Än skuldsanering för spelmissbruk. I det första fallet kan det ju röra sig mer om otur o taskig timing. Än spelmissbruk.
Visst kan man ha bostadsmissbruk o köpa nåt på absoluta marginalen av vad man klarar av men det är ändå inte riktigt samma. Du har ju faktiskt en tillgång jämfört med spelmissbruk.
Bedömningen görs som så att de tittar på hur skulderna har uppstått. Sen tittar de på om du har tagit dig ur det skuldsättande beteendet samt vad du har gjort för att inte hamna i samma situation igen. Sen ska en viss tid (ungefär två år) ha förflutit från när du bröt med det skuldsättande beteendet.
I mitt fall så har jag tagit all hjälp jag har kunnat, från beroendevård till NPF utredningar och liknande.
Är du säker på att han sa hela sanningen? Är du säker på att han har ansökt om skuldsanering men blivit nekad?
Jo, kan förstå att det är lättare att förlåta och förstå. Anledningen till att du kan få skuldsanering efter ett spelmissbruk är att det är sjukdomsklassat i Sverige precis som narkotika och alkoholmissbruk. Alltså är det så att skuldsättningen anses ha uppstått i samband med sjukdom.