2020-10-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Sverige har ett perverst system för skuldsanering. Fem år nedbrytning av en människa bara för att idioter lånat ut pengar till en person som inte kan hantera det eller helt enkelt bara haft otur. Se på USA, tar några månader att bli skuldfri och sen kan man börja bygga upp sitt liv igen. Jämför med de sinnessjukt låga straffen för riktiga brott som misshandel, rån och våldtäkt.

Jag kan väl tycka att det är ganska rimligt. Har faktiskt inga invändningar mot tiden. Tiden innan skuldsaneringen med löneutmätning och inget slut, inget ljus i tunneln var hemskt på många sätt. Men man får ju också betänka att det är två betalningsfria månader varje år, december och juni, som gör att man kan fira jul och kanske hitta på något trevligt under semestern.
Hade dock gärna sätt längre straff på våldsbrott.
Citera
2020-10-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Betalar man som i ditt fall 10 000 kr i månaden i ränta och skulderna ändå fortsätter att skena så är det något som är fel. Man kan tycka att långivarna borde dragit i bromsen tidigare. Att tillåta någon att ha 600 000 i blankolån är i mitt tycke fel. Det är så stora belopp att man inte kommer ha möjlighet till att betala tillbaka.

Det är en markant skillnad mellan att ha "topplån" på en bostad jämfört med att ha konsumtionskrediter på 600 000. Ett topplån till bostaden blir ju tillgängligt kapital i samband med att man säljer bostaden. Medan ett blankolån för konsumtion behöver man spara ihop pengar för att amortera. 600 000 med 15 % ränta är ju 90 000 kr per år (7500 kr/mån) plus att man behöver amortera 3000 kr i månaden för att göra sig skuldfri på 16 år. Att ha en kostnadsbörda på över 10 000 kr varje månad på grund av krediter de kommande 16 åren är vansinnigt. Finns nog inte många som klarar det.

Man har ju till att börja med haft ett destruktivt beteende som gör att man behövt låna pengar. Att bryta det är inte lätt. Att dessutom vända 180 grader och helt plötsligt betala 10 000+ varje månad... Nej det är otänkbart.

Ja, det blir ju ohållbart med de räntekostnaderna. Jag tror att jag i snitt hade ungefär 20% ränta.
Så är det ju, jag kan idag förundras över hur de tänkte när de lånade ut pengar till mig, iaf i slutet. Hade de verkligen gjort en seriös analys av min betalningsförmåga hade de aldrig lånat ut.
Med det sagt så skyller jag inte på dessa bolagen. Även om jag kan tycka att de har en oseriös och parasiterande affärsidé.

Nej, men det är ju därför man hamnar hos kronofogden och får löneutmätning. Det går liksom inte ihop.
Citera
2020-10-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Hur bedöms skuldsanering egentligen?

Finns väl fortfarande personer som lever på existensminimum efter krisen i början på 90talet. Träffade på en tio år senare som knappt fick behålla något på lönen efter stor förlustaffär på hus, som banken tog över.

Jag menar, har större förståelse för att personer som hamnat illa till på husaffärer får leva några år på existensminimum och banken tar en del av smällen. Än skuldsanering för spelmissbruk. I det första fallet kan det ju röra sig mer om otur o taskig timing. Än spelmissbruk.
Visst kan man ha bostadsmissbruk o köpa nåt på absoluta marginalen av vad man klarar av men det är ändå inte riktigt samma. Du har ju faktiskt en tillgång jämfört med spelmissbruk.

Bedömningen görs som så att de tittar på hur skulderna har uppstått. Sen tittar de på om du har tagit dig ur det skuldsättande beteendet samt vad du har gjort för att inte hamna i samma situation igen. Sen ska en viss tid (ungefär två år) ha förflutit från när du bröt med det skuldsättande beteendet.
I mitt fall så har jag tagit all hjälp jag har kunnat, från beroendevård till NPF utredningar och liknande.

Är du säker på att han sa hela sanningen? Är du säker på att han har ansökt om skuldsanering men blivit nekad?

Jo, kan förstå att det är lättare att förlåta och förstå. Anledningen till att du kan få skuldsanering efter ett spelmissbruk är att det är sjukdomsklassat i Sverige precis som narkotika och alkoholmissbruk. Alltså är det så att skuldsättningen anses ha uppstått i samband med sjukdom.
Citera
2020-10-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Lycka till TS. Det är förstås ingen rolig sits, men livet är långt och om 5 år så börjar din andra chans.

Jag mår bättre nu och har det bättre både ekonomisk och mentalt än vad jag har haft på många år. Förbehållsbelopp är bra mycket mer än vad en speltorsk har kvar någon dag efter lön!
Slipper all ekonomisk ångest också.
Dessutom har man något att se fram emot.
Citera
2020-10-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Starkt, jag önskar dig all lycka till.

Hur känns det att ha börjat resan mot att vara skuldfri?
Tack! Väljer ju att tänka att man är sin egen lyckas smed. Dvs om jag gör rätt val så är det ju lugnt.

Det känns toppen, om 5 år ska jag ta med mitt barn på en charterresa. Riktigt sliskig svensson Lollo & Bernie resa. Kommer bli toppen!
Citera
2020-10-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Har du några privata skulder? eller ligger alla skulder hos kronofogden?

Tyvärr har jag skulder till mina föräldrar. Det positiva är att de är med i skuldsaneringen och kommer över en fem års period få tillbaka ungefär 80% av det jag är skyldig dom. Sen får vi se hur vi löser resten efter. Det är utan tvekan det jag har mest ångest över.
Citera
2020-10-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Tyvärr har jag skulder till mina föräldrar. Det positiva är att de är med i skuldsaneringen och kommer över en fem års period få tillbaka ungefär 80% av det jag är skyldig dom. Sen får vi se hur vi löser resten efter. Det är utan tvekan det jag har mest ångest över.

Är väl rätt enkelt att du betalar tillbaka det du är skyldig dina föräldrar efter skuldsaneringen?
Citera
2020-10-29, 18:13
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Som rubriken lyder så har jag en inledd skuldsanering. Detta innebär att jag under en begränsad tid, fem år, kommer att leva på existensminimum för att därefter få mitt skuldsaldo hos kronofogden nollat.

Startar tråden då jag såg en annan tråd, där en privatperson vars fordringar hamnat under skuldsanering, där folk verkade ha starka åsikter. Så jag tänkte att det kunde vara lite kul att diskutera och kanske informera om ämnet!

Snyggt jobbat. Har du hänfallit åt något annat missbruk sedan du blev kvitt detta? En bekant började spela när han till sist lyckades sluta kröka.
Citera
2020-10-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Är väl rätt enkelt att du betalar tillbaka det du är skyldig dina föräldrar efter skuldsaneringen?
Tyckte att jag var ganska tydlig med att antyda det. Jag vet dock inte om de kommer att låta mig. De ville inte ens va med som fordringsägare i skuldsaneringen.
Citera
2020-10-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Snyggt jobbat. Har du hänfallit åt något annat missbruk sedan du blev kvitt detta? En bekant började spela när han till sist lyckades sluta kröka.

Tror att jag har ganska lätt för att hamna i missbruk. Dricker därför väldigt sällan och måttligt och håller mig undan från annat. Försöker träna lite istället!
Citera
2020-10-29, 18:56
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Sverige har ett perverst system för skuldsanering. Fem år nedbrytning av en människa bara för att idioter lånat ut pengar till en person som inte kan hantera det eller helt enkelt bara haft otur. Se på USA, tar några månader att bli skuldfri och sen kan man börja bygga upp sitt liv igen. Jämför med de sinnessjukt låga straffen för riktiga brott som misshandel, rån och våldtäkt.

Fast samtidigt måste man vara över 18 för att ta lån.
Och vid 18 års ålder anses du i juridisk mening vara vuxen oavsett om du vill det eller ej.

Det är inte så att kreditbolagen trycker ned pengar i din hals utan att du ber om det.

Med alla val kommer konsekvenser.
Detta är konsekvensen av dåliga val helt enkelt.
Citera
2020-10-29, 19:33
Medlem
Citat:
Nej, det beror helt på. Jag är t ex gift och har barn så då beräknas det på bådas inkomst vilket gör att jag får behålla mindre än så. Ungefär halva hyran + 1500kr.
hur lyckades du gifta dig och skaffa barn ???

det är något jag inte kan göra även fast jag har pengar och en stabil inkomst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in