• 1
  • 2
2020-10-24, 09:39
Medlem
indianhejs avatar
Jag är 40 år och när jag tittar på min pension.se ser jag att jag totalt har 2.1 miljoner intjänat.

Av dessa har jag enbart ca 400k i tjänstepension. Det ska tilläggas att jag har itp1 eller vad det heter. Jag har alltså någon form av förmånsbestämd pension. Jag får alltså 4.5 procent men inte 30 procent på överstigande inkomster om 43 k.

Min lön idag är ganska bra. Årsinkomst ca 700k.

Kommer detta sluta väl eller måste jag börja privatspara?
Citera
2020-10-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Jag är 40 år och när jag tittar på min pension.se ser jag att jag totalt har 2.1 miljoner intjänat.

Av dessa har jag enbart ca 400k i tjänstepension. Det ska tilläggas att jag har itp1 eller vad det heter. Jag har alltså någon form av förmånsbestämd pension. Jag får alltså 4.5 procent men inte 30 procent på överstigande inkomster om 43 k.

Min lön idag är ganska bra. Årsinkomst ca 700k.

Kommer detta sluta väl eller måste jag börja privatspara?

såvida du inte har ett obelånat hus för 4-5miljoner eller andra ägodelar av större värde så rekommenderar jag dig starkt att börja redan idag. Att förlita sig på att staten ska ta hand om en längre, det skeppet seglade för många år sedan .
Citera
2020-10-24, 09:58
Medlem
TonyBergmans avatar
Du har en årsinkomst på 700k idag?
Menar du att du inte privat sparar en krona för framtiden?

Med den där inkomsten skulle du redan för längesen börjar investerar på börsen så kan du gå i pension vid 50-55 om du önskar och leva bra.

Folk borde alltid pensionsspara privat.
Citera
2020-10-24, 10:17
Medlem
Vad har du gjort fram tills idag? Bara jobbat på företag utan kollektivavtal?

Varför för du inte 30% på den överstigande lönen som alla andra med itp1 får?
Citera
2020-10-24, 10:44
Medlem
ormbitens avatar
Ända sedan jag var en cykelpump hög så har jag hört min far älta att när jag kommer upp i pensionsåldern så lär det knappt finnas några pensioner kvar som är värda namnet.

Jag börjar allt mer tro att han får rätt i detta.
Jag har nu cirka 20 år kvar dit.
Jag misstänker att trots att jag har jobbat som en jude och haft relativt hög lön och betalat in rejält till pensionssystemet så lär det förmodligen inte skilja så mycket i pensionsutbetalningar mellan mig och min ena syster som knappt har jobbat en enda dag i hela sitt liv.

Jag blir inte heller förvånad om man i slutänden kommer att titta på hur mycket sparkapital man har och vilka utgifter man förväntas ha som pensionär och sedan göra en avvägning av pensionsutbetalningarna med detta som grund...
Har man t.ex. miljoner i sparkapital så ger det lägre pension... ?
Har man t.ex. en betald bostad så ger det också lägre pension... ?
Skulle inte alls förvåna mig...
Vi har väl alla idag fått frågor från vår bank hur vårt bankanvändande ser ut, vilka summor vi förväntas att hantera via banken och vilket kapital vi förfogar över... En form av kartläggning av stat och regering.

Någon säger säkert att jag är paranoid...

Men den som är i 40 årsåldern idag och inte ser till att spara undan till sin pension riskerar nog att få det lite kärvt.
Citera
2020-10-24, 10:49
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Du har en årsinkomst på 700k idag?
Menar du att du inte privat sparar en krona för framtiden?

Med den där inkomsten skulle du redan för längesen börjar investerar på börsen så kan du gå i pension vid 50-55 om du önskar och leva bra.

Folk borde alltid pensionsspara privat.
Det är först nu jag har den inkomsten. Tidigare har jag haft bra inkomst men då runt 400-500
Citera
2020-10-24, 10:51
Medlem
sfrges avatar
Vad är det för folk som hänger här på flashback?
"Min lön idag är ganska bra!"

700 000kr om året. Det blir 58 000 i månaden.
Det är en jäkligt bra lön.
TS borde lätt kunna spara 20 000 i månaden för att lägga till sin egen pension.
Citera
2020-10-24, 10:55
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Vad har du gjort fram tills idag? Bara jobbat på företag utan kollektivavtal?

Varför för du inte 30% på den överstigande lönen som alla andra med itp1 får?

Jag kan inte det där. Jag vet att det finns kpa1 vilket är en för förmånsbestämd. Sedan finns kpa2 vilket ger 30 procent extra efter en viss inkomst.

De som är födda före - 86 har kpa1 och de som är födda efter -86 har kpa2.

Vad jag förstår så kommer de som har kpa1 så är den förmånsbestämd. Du kommer således ha mindre pengar synliga men kan likväl få mer än de som har kpa2. En kollega som har miljoninkomst förlorade pengar på att ha kpa2. Tydligen väldigt svårt att få en prognos nu vad kpa1 kommer att ge.

Så jag vet ju inte riktigt mitt värde. Jag vet bara att av dessa 2.1 miljon utgör tjänstepension 400k
Citera
2020-10-24, 11:00
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad är det för folk som hänger här på flashback?
"Min lön idag är ganska bra!"

700 000kr om året. Det blir 58 000 i månaden.
Det är en jäkligt bra lön.
TS borde lätt kunna spara 20 000 i månaden för att lägga till sin egen pension.
Hur fan tro du det är rimligt? Du menar att jag ska spara mer än halva min netto inkomst till pension? Är du klok?
Jag lever nu och har barn. Det är en betydande risk att man inte blir pensionär. Allt gick åt till sparande!!
Varje dag möter jag människor som är sjuka och har ett elände. Även om du blir pensionär så är det många i denna grupp som är begränsade till sjukdom, smärta mm. Så sett har du inte så stort behov av pengar som i medelålder..

Jag håller med om att jag bör spara med den inkomsten. Det har jag börjat med, jag lägger undan 7k per månad, men att spara 20k, nej nej. Varför ska jag spara allt till de sista 10 åren i livet, jag lever som sagt nu med
Senast redigerad av indianhej 2020-10-24 kl. 11:02.
Citera
2020-10-24, 11:05
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Det är först nu jag har den inkomsten. Tidigare har jag haft bra inkomst men då runt 400-500

Ok det är fortfarande en bra inkomst. Har du inte haft något privat sparande?
Du lär ha en bättre pension än snittet oavsett så körd är du absolut inte.

Nu vet jag inte hur ditt liv ser ut men du borde kunna investera 15-20k i månaden om du inte lever väldigt dyrt.
Isåfal har du 20år på dig att bygga en förmögenhet på börsen om du önskar.
Du har iallafal väldigt bra förutsättningar för en väldigt bra pension.
Citera
2020-10-24, 11:07
Medlem
Citat:
Jag kan inte det där. Jag vet att det finns kpa1 vilket är en för förmånsbestämd. Sedan finns kpa2 vilket ger 30 procent extra efter en viss inkomst.

De som är födda före - 86 har kpa1 och de som är födda efter -86 har kpa2.

Vad jag förstår så kommer de som har kpa1 så är den förmånsbestämd. Du kommer således ha mindre pengar synliga men kan likväl få mer än de som har kpa2. En kollega som har miljoninkomst förlorade pengar på att ha kpa2. Tydligen väldigt svårt att få en prognos nu vad kpa1 kommer att ge.

Så jag vet ju inte riktigt mitt värde. Jag vet bara att av dessa 2.1 miljon utgör tjänstepension 400k

Du skriver itp i ditt första inlägg och kpa nu. Vad gäller?

Avsättningen till din tjänstepension är samma med itp och kpa 4.5% sen 30% över ett visst belopp. Har du kpa och är född innan 86 så får du garantipension på X procent på lön överstigande ca 42k. Du kan garanterat ringa någon på kpa som kan förklara för dig.
Senast redigerad av ShaGuar 2020-10-24 kl. 11:11.
Citera
2020-10-24, 11:10
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Du skriver itp i ditt första inlägg och kpa nu. Vad gäller?

Avsättningen till din tjänstepension är samma med itp och kpa 4.5% sen 30% över ett visst belopp.
Jag har förväxlat begreppen. Jag har kpa1, i den form som är premibestämd. Antar att detta är detsamma som itp2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in