2020-10-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Jag har förväxlat begreppen. Jag har kpa1, i den form som är premibestämd. Antar att detta är detsamma som itp2

Läs

https://www.kpa.se/privatperson/kund...ension/#kap-kl
Citera
2020-10-24, 11:20
Bannlyst
Citat:
Jag är 40 år och när jag tittar på min pension.se ser jag att jag totalt har 2.1 miljoner intjänat.

Av dessa har jag enbart ca 400k i tjänstepension. Det ska tilläggas att jag har itp1 eller vad det heter. Jag har alltså någon form av förmånsbestämd pension. Jag får alltså 4.5 procent men inte 30 procent på överstigande inkomster om 43 k.

Min lön idag är ganska bra. Årsinkomst ca 700k.

Kommer detta sluta väl eller måste jag börja privatspara?

Förstår inte vad du klagar över, med dem pengarna skulle jag kunna gjort dig till en miljardär på börsen.

Lär dig att investera
Citera
2020-10-24, 12:04
Medlem
58k i månaden och inte sparat på sidan
Du borde lägga 10-20% om månaden på fonder/aktier/sparkontot
Citera
2020-10-24, 12:24
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Jag har förväxlat begreppen. Jag har kpa1, i den form som är premibestämd. Antar att detta är detsamma som itp2

Ja, det har du för det finns ingenting som heter KPA1. KPA är ett pensionsbolag som tillhandahåller kollektivavtalad tjänstepension för kommun- och landstingsanställda. Detta pensionsavtal heter KAP-KL.

ITP-avtalet är för tjänstemän inom privat sektor. Så, om du börjar med att berätta var och med vad du jobbar så kan vi reda ut detta.

Arbetar du inom kommun eller landsting gör din arbetsgivare pensionsavsättning på 4,5% till en premiebestämd lösning upp till 30 inkomstbasbelopp och avsättning till en förmånsbestämd lösning på lönedelar över 7,5 inkomstbasbelopp. Hur stor den förmånsbestämda delen blir beror på intjänandetid.

ITP1-avtalet ger dig motsvarande avsättning upp till 7,5 basbelopp och 30% därutöver.

Med din inkomst bör du kanske titta på 10-taggarlösning och även löneväxling som komplement för att stärka din pension ytterligare. Dessutom ska du spara privat men det ska inte ens behöva påtalas.
Citera
2020-10-24, 12:25
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Hur fan tro du det är rimligt? Du menar att jag ska spara mer än halva min netto inkomst till pension? Är du klok?
Jag lever nu och har barn. Det är en betydande risk att man inte blir pensionär. Allt gick åt till sparande!!
Varje dag möter jag människor som är sjuka och har ett elände. Även om du blir pensionär så är det många i denna grupp som är begränsade till sjukdom, smärta mm. Så sett har du inte så stort behov av pengar som i medelålder..

Jag håller med om att jag bör spara med den inkomsten. Det har jag börjat med, jag lägger undan 7k per månad, men att spara 20k, nej nej. Varför ska jag spara allt till de sista 10 åren i livet, jag lever som sagt nu med

Men då lägger du undan 7000kr till pensionen varje månad. Det är en lyx som är få förunnat.
Personligen så är jag inställd på att jobba tills jag hamnar i graven.
Citera
2020-10-24, 12:36
Medlem
Citat:
Jag är 40 år och när jag tittar på min pension.se ser jag att jag totalt har 2.1 miljoner intjänat.

Av dessa har jag enbart ca 400k i tjänstepension. Det ska tilläggas att jag har itp1 eller vad det heter. Jag har alltså någon form av förmånsbestämd pension. Jag får alltså 4.5 procent men inte 30 procent på överstigande inkomster om 43 k.

Min lön idag är ganska bra. Årsinkomst ca 700k.

Kommer detta sluta väl eller måste jag börja privatspara?

Alla är tvungna att privatspara, eller försök löneväxla - det borde vara lönsamt vid din inkomst.
Citera
2020-10-24, 13:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
såvida du inte har ett obelånat hus för 4-5miljoner eller andra ägodelar av större värde så rekommenderar jag dig starkt att börja redan idag. Att förlita sig på att staten ska ta hand om en längre, det skeppet seglade för många år sedan .

Det skeppet har inte bara seglat, det kommer även beväpnas med konfiskatoriska skatter på pensionskapital. På något sätt måste befolkningsutbytet finansieras.

Så TS, du kan inte skydda dig. Måhända beväpna dig för att skydda familj och egendom. Tror du att vi lever på 1900-talet fortfarande?
Citera
2020-10-24, 13:24
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad är det för folk som hänger här på flashback?
"Min lön idag är ganska bra!"

700 000kr om året. Det blir 58 000 i månaden.
Det är en jäkligt bra lön.
TS borde lätt kunna spara 20 000 i månaden för att lägga till sin egen pension.

Beror på hur höga månadskostnader TS har.
Citera
2020-10-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ända sedan jag var en cykelpump hög så har jag hört min far älta att när jag kommer upp i pensionsåldern så lär det knappt finnas några pensioner kvar som är värda namnet.

Jag börjar allt mer tro att han får rätt i detta.
Jag har nu cirka 20 år kvar dit.
Jag misstänker att trots att jag har jobbat som en jude och haft relativt hög lön och betalat in rejält till pensionssystemet så lär det förmodligen inte skilja så mycket i pensionsutbetalningar mellan mig och min ena syster som knappt har jobbat en enda dag i hela sitt liv.

Jag blir inte heller förvånad om man i slutänden kommer att titta på hur mycket sparkapital man har och vilka utgifter man förväntas ha som pensionär och sedan göra en avvägning av pensionsutbetalningarna med detta som grund...
Har man t.ex. miljoner i sparkapital så ger det lägre pension... ?
Har man t.ex. en betald bostad så ger det också lägre pension... ?
Skulle inte alls förvåna mig...
Vi har väl alla idag fått frågor från vår bank hur vårt bankanvändande ser ut, vilka summor vi förväntas att hantera via banken och vilket kapital vi förfogar över... En form av kartläggning av stat och regering.

Någon säger säkert att jag är paranoid...

Men den som är i 40 årsåldern idag och inte ser till att spara undan till sin pension riskerar nog att få det lite kärvt.

Jag ar ungefar lika gammal som dig och begrep att nagon statlig pension kunde jag glomma for sadar 15ar sedan.
Privat och tjanste kanske de inte kan rora men val beskattas hart da enbart De Rika har sadant.
Statlig/Allman blir behovsprovad precis som social/bostafsbidrag.
Har du egna medel over summa X far du leva upp dessa forst innan det betalas ut en krona. Allt i Solidariteten med De Svagas Namn!

Har man mer an 10ar kvar till pension och forlitar sig pa dagens system sa ar man dum i hela huvudet och fortjanar att ligga nedpissad i en sang i en sal med 20 andra gamlingar dar vardpersonalen bestar av somalier och araber.

Sjalv drog jag for snart 20ar sedan. De kronor jag borde fa fran Sverige klarar jag mig utan.
Citera
2020-10-24, 20:27
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Alla är tvungna att privatspara, eller försök löneväxla - det borde vara lönsamt vid din inkomst.

Jag kontaktade ansvarig kring detta men hon menade på att löneväxling var lönande för min del. Hur som, det blir till att börja spara ännu hårdare. Jag har gått i några år och trott att jag kommer få en vettig pension mtp min inkomst. Med vettig tänker jag runt 60 procent av lönen
Citera
2020-10-24, 20:28
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
58k i månaden och inte sparat på sidan
Du borde lägga 10-20% om månaden på fonder/aktier/sparkontot
Men det är egentligen bara de sista två åren jag har haft höga inkomster
Citera
2020-10-24, 20:42
Medlem
Citat:
Jag kontaktade ansvarig kring detta men hon menade på att löneväxling var lönande för min del.

Löneväxling är ju ett väldigt bra alternativ så länge du ligger över 44k efter en eventuell löneväxling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in