Citat:
1. Da fragar lekmannen experten
Varfor gar det inte att losa pa ett enkelt satt?
Varfor maste det fordyra konstruktionen och varfor skulle det dra strom/ta effekt da dessa forbrukare ar forsummbara enl Dig?
2. Ar du onykter? Trollar for de dummaste?
Vad skall startas i en elmotor som behover ett startbatteri??
Behover min radiostyrda elbil ett separat startbatteri?
Inte det?
Varfor behover da Renault ett?
3. Det kan jag kopa.
Men det borde vara latt att programmera en miniminiva dar bilen stannar men minst 2timmars strom till nodbelysning finns kvar i driftsbatteriet for sadana situationer.
Som det ar nu verkar 12voltsbatteriet mer som reservdunken som aker med men ytterst sallan behovs?
Varfor gar det inte att losa pa ett enkelt satt?
Varfor maste det fordyra konstruktionen och varfor skulle det dra strom/ta effekt da dessa forbrukare ar forsummbara enl Dig?
2. Ar du onykter? Trollar for de dummaste?
Vad skall startas i en elmotor som behover ett startbatteri??
Behover min radiostyrda elbil ett separat startbatteri?
Inte det?
Varfor behover da Renault ett?
3. Det kan jag kopa.
Men det borde vara latt att programmera en miniminiva dar bilen stannar men minst 2timmars strom till nodbelysning finns kvar i driftsbatteriet for sadana situationer.
Som det ar nu verkar 12voltsbatteriet mer som reservdunken som aker med men ytterst sallan behovs?
1, denna fråga har jag ju gett ett utförligt svar på redan, en sådan konstruktion skulle vara mer tekniskt komplicerad och göra bilen dyrare att köpa, inget är gratis och biltillverkarna skänker inget, det är vinstmaximering som gäller från minsta knapp (därför har nya bilar nästan inga knappar.. men det är ett annat tema)
För bilköparen är enkel teknik också självklart att föredra, framför komplex och dyr teknik när garantierna gått ut. Ett 12 volts batteri är här den enkla och billiga lösningen, ett nytt kostar en tusenlapp och tar max en kvart att byta.
2, Vad menar du? Självklart måste elmotorn startas innan man kan köra bilen, en elmotor är inte annorlunda än en förbränningsmotor på det viset, du måste starta motorn för att köra och stänger du av elmotorn under färd så stannar självklart bilen, och skulle elmotorn gå sönder så stannar bilen, alt kan du inte starta bilen. Motorn driver ju bilen oavsett om bilen går på el, bensin eller diesel, det är ingen skillnad.
Elbilar (inte bara renault) behöver ett startbatteri för att kunna starta elmotorn, är 12v startbatteriet urladdat kan du inte starta elbilen och köra iväg, så är konstruktionen.
Dessutom styrs som sagt belysning, fläkt etc också av 12v startbatteriet.
3, se svaret på första frågan