• 8
  • 9
2020-10-26, 22:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vem har påstått det?

12 volts batteriet gör att du kan starta elbilen.

Är 12 volts batteriet kass, så kan du såklart inte få igång bilen.

Elmotorn driver sedan bilen tillsammans med reduktionsväxellådan.

Vad är det du inte förstår?

Du uttrycker dig lite fel:

Citat:
Elmotorn i elbilen startas tex genom att trycka på startknappen på instrumentpanelen.

Motorn startar inte med knappen. Trycker man på knappen så gör man det möjligt att köra. Motorn startar först när man drar iväg. Då startar motorn och bilen följer med.

Som du beskriver det så får man uppfattningen att motorn snurrar när man trycker på en knapp och kopplas in till hjulen med en fossilkoppling.

..och du fortsätter:

Citat:
Samma sak när du startar bilen, elmotorn går igång men när du står stilla hör du inte att den är igång, sen när du rullar hör du den.

Man hör inte att den är igång för det är den inte.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-10-26 kl. 22:28.
Citera
2020-10-26, 22:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
1. Det har du inte alls utan du gissar och svamlar.
Exakt vad ar det som behovs?
Vad blir prisokningen?
Vad ar det som sager denna losning inte skulle uppskattas av koparna [nej DU ar inte ALLA]

2. Hur startas en elmotor?
Vilka komponenter behover 12V for att starta driftsmotorn?
Hur vet man att driftsmotorn ar startad?
Ar en fullstor bils elmotor annorlunda uppbygd an tex en radiostyrds? Pa vilket satt?

Det ar en jadra skillnad pa att ha strom paslagen for funktioner och att en elmotor star pa tomgang som en fossil.

3. Aterkom med ett svar. Inte dina pastaenden.

Motorerna är av typen reluctance:
https://en.wikipedia.org/wiki/Reluctance_motor

Man skiftar magnetpolerna i statorn så att permanentmagneterna i rotorn följer med.
Man får anta att lågspännings-logik kopplar in högspänningen till statorspolarna.
Citera
2020-10-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mitt råd kvarstår också. Startkablar monteras med avstängd motor och därefter startas bilen som bidrar med ström. Mig veterligen är detta praxis.

Om nu spänningen mot all förmodan spänningen stiger till 15-16 volt under en kortare tid är det definitivt inga problem.

Jag har gjort kabling till elbil i praktiken flera gånger. Är väldigt skönt att slippa ha oljudet från en rasslande motor med öppen motorhuv bredvid när man håller på. Elbilen är ju helt tyst, och startar även fast hjälpande bil är avstängd.

Håller med om att elektroniken bör klara högre spänning (det skrev jag från start), då det bör ingå i testproceduren inför produktion. Men man vet inte om en okänd elbil har fullt genomtestad elektronik, eller om den hjälpande bilen ger ren och fin spänning. Därför kommer jag aldrig ge ditt råd på nätet även om jag kanske själv skulle låta den hjälpande bilen vara igång nån gång.

Jag har faktiskt varit med om en kamrat som fick i princip alla styrdatorer utslagna på sin vanliga bensinbil (en Rover) då han fick starthjälp innan hemfärd från en skidresa. Kostade 30-40 tusen att fixa.
Citera
2020-10-26, 23:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Nyland hade ett tillbud med 12-volten vid ett tillfälle men det berodde på att blybatteriet hade pajat.
Gick inte heller att bogsera för handbromsen var ju aktiverad.

Bilen hade varnat för låg batterinivå en längre tid så det var självförvållat.

Ja, när batteriet börjar bli utslitet lyser en varningssignal, på ZOE lyder det "check electric system"
Byter man inte batteri då inom ett par dagar, så står man snart en dag utan att komma iväg på morgonen.

Det där med handbromsen hade inte varit något problem om Tesla hade haft en en riktig handbroms som Renault ZOE har:https://data.motor-talk.de/data/gall...8586394377.JPG
En handbroms ska vara en rejäl spak och inget elektroniskt trams!
Citera
2020-10-27, 00:09
Medlem
Citat:
1, Det går i praktiken inte att konstruera en elbil så att man slipper 12 volts startbatteriet, det skulle vara för dyrt och komplicerat. Hade det varit lätt, enkelt och billigt så hade ju elbilarna inte haft något 12v batteri.. men nu har alla elbilar det!
Någon annan konstruktion är inte aktuell på elbilar idag.

2, Elmotorn i elbilen startas tex genom att trycka på startknappen på instrumentpanelen.

Elmotorn behöver 12volts startbatteriet för att kunna starta, det har jag skrivit 10 gånger i tråden nu!
Är 12v batteriet urladdat så kan du inte starta elbilen, du kan inte köra i väg med den, den är då lika död som en bensinbil.
12volts batteriet behövs för att starta elbilen och det behövs till belysning, fläkt oach andra elförbrukare.
Elmotorn är tyst när bilen står stilla, du kan inte höra den när den inte belastas, men när du kör så kan du höra den.

En motor i en elbil är annorlunda ja, elbilsmotorer är synkronmotorer, det finns synkronmotorer av lite olika konstruktion, men i grunden ganska lika. En elbilsmotor är en komplex konstruktion med många delar, precis som en förbränningsmotor med tex motorlager etc.
(det var ju ett motorlager som skar på min elmotor i våras) En elmotor till en elbil brukar väga mellan 75-120 kg.

Nu skrattar StorTrollet...
Tank sa manga du fatt igang med att vara sa tvartemot all logik och med en dares envishet havda att en elmotor gar igang/startas och gar aven nar fordonet star still....

Ma vara att du med ett knapptryck aktiverar nagot som skickar strom till driftsmotorn och med samma knapp bryter strommen nar du parkerar/stanger av.
Men att pasta elmotorn kontinuerligt gar medan strommen ar pa ar sa dumt att inte ens du tror pa det.
Och mojligtvis behovs 12v for att detta nagot skall fungera. Hur dumt det an ar pa en elbil.

Givetvis gar det konstruera.
En DetroitElectric hade inget unikt startbatteri redan 1909.
Och givetvis efterfragar konsumentera nymodigheter.
Annars skulle aven du vara ute och veva igang din ModelT eller elda fotogen sa angtrycket var tillrackligt for avfard i din StanelySteamer.
Men nu aker du ZOE. Varfor det?
Citera
2020-10-27, 02:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, när batteriet börjar bli utslitet lyser en varningssignal, på ZOE lyder det "check electric system"
Byter man inte batteri då inom ett par dagar, så står man snart en dag utan att komma iväg på morgonen.

Det där med handbromsen hade inte varit något problem om Tesla hade haft en en riktig handbroms som Renault ZOE har:https://data.motor-talk.de/data/gall...8586394377.JPG
En handbroms ska vara en rejäl spak och inget elektroniskt trams!

Då är det ju lite onödigt att byta batteri vid en viss tidpunkt som du har gjort utan istället vänta på att varningen kommer upp. En blyack dör ju inte tvärt utan blir mer och mer svårladdat så du har ju flera dagar på dig och batteri köper du på närmaste mack.

Har man råd och vill försäkra sig om att det inte inträffar utefter vägarna så OK. Jag som fattig skulle köra tills larmet går.
Det finns ersättningsbatteri till Tesla som är ett litium-batteri i samma storlek som blyacken. Håller längre men är dyrare.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in